Laatste wijziging: 6 maart 2025

Wat is de noodprocedure in Wise?

Met de noodprocedure kan je enkel basisfuncties doen. Dat betekent dat je alle andere activiteiten even moet stopzetten: geen boetes afrekenen, reserveringen opvragen, winkelverkopen … Je scant zoals bij een gewone klantsessie de boeken om uit te lenen, en daarna sluit je elke sessie af met F12. Wise zal lokaal de transacties wegschrijven, en nadat de verbinding hersteld is deze opnieuw aanbieden aan de server.

Wise werkt in deze modus zonder allerlei beveiligingsmaatregelen. Het is dus extra belangrijk secuur te werken. Er is immers geen controle op barcodes, geldigheid abonnement, uitgeleende aantallen, … We raden verder aan om de nooduitleen op zo weinig mogelijk toestellen tegelijk te doen, om meerdere transacties op één exemplaar te vermijden, en om geen boeken in te nemen.

Opgelet! Deze afwijkende manier van werken vergt veel van de medewerker en de bezoekers. Er is gemakkelijk paniek of frustratie. Je bent deze voor door duidelijke afspraken te maken op voorhand en door de noodprocedures in te oefenen.

Eens de verbinding hersteld is, verwerk je de noodbestanden zo snel mogelijk. Pas daarna neem je ook alle teruggebrachte exemplaren in (dit laatste kan ook later, bijvoorbeeld een volgende werkdag. Je kan de werkdatum daarbij terugzetten). Zie Controle van de verbinding en opnieuw starten.

De noodprocedure in Wise is te onderscheiden van die op zelfuitleentoestellen. Bespreek de mogelijkheden van die laatste met je leverancier, beide manieren van werken hebben voor- en nadelen. Hier vind je wat basisinformatie terug.

De noodprocedure starten

De verbinding met Wise kan wegvallen tijdens de uitlening, of tijdens het inloggen. Als het gebeurt tijdens het inloggen, krijg je de melding ‘Kan Wise server niet bereiken’ of ‘Dialoog 006 faalt’ en info om het noodsysteem te activeren.

Je kan het eerst even opnieuw proberen en met wat geluk start Wise ditmaal correct op. Gebeurt dit niet, klik dan op de knop ‘Noodprocedure’.

Verifieer vervolgens de mogelijke oorzaak: is er een lokaal netwerkprobleem (te testen door in de browser naar een willekeurig adres te surfen)? Doet het probleem zich ook op andere toestellen of in andere vestigingen in je netwerk voor? Zo ja, is er mogelijk een centraal probleem in het bibliotheeksysteem. Dat kan je controleren via de statuspagina. Als er daar nog geen melding is gemaakt van het probleem, dien dan een sitedown-melding in via de servicedesk. Bij dergelijke meldingen treedt de permanentiedienst van Cultuurconnect meteen in actie om de leverancier te contacteren. Inhoudelijke info zal worden toegevoegd op de statuspagina van zodra wij daarover beschikken.

! Je kan de noodprocedure enkel starten bij een totale uitval. Werkt Wise zeer traag maar blijft de verbinding overeind, dan kan je de knop niet aanklikken. In zo’n geval kan het nuttig zijn de netwerkkabel van je toestel uit te trekken of de wifi uit te schakelen om zo de noodprocedure te forceren.

Vervolgens verschijnt onderstaand scherm. De velden worden automatisch gevuld, maar kijk ze zeker na.

  • Controleer de datum en tijd
  • Het vestigingsnummer wordt ingesteld op basis van je laatste aanmelding
  • Bij Regio moet BE staan (onder meer om ervoor te zorgen dat de client de eID kan uitlezen tijdens de nooduitleen)
  • Poort bevat het nummer van het balieprofiel (de naam van het toestel in Windows)
  • ‘Vestiging in exemnr’ en ‘Vestiging in klantnr.’ worden automatisch gevuld.
  • Kies voor een lokale map. Hier zullen de offline-bestanden worden weggeschreven.

Klik op OK om de instellingen te bevestigen.

Vervolgens wordt er om een bevestiging van de juiste tijd gevraagd.

Klik op ja, of pas indien nodig de gegevens aan naar de juiste datum en tijdstip.

Dan volgt er een melding over de plaatsing van de noodbestanden. Soms is er een lokale server aanwezig die de gegevens kan stockeren in een centrale noodmap. In de meeste gevallen, wanneer Wise geen centrale noodmap kan vinden, zullen de bestanden worden opgeslagen op de lokale computer. Wanneer later de verbinding terugkomt, zullen automatisch alle ontleningen worden toegevoegd in Wise.