Laatste update: 19 juni 2023

Berichten printen

Dit hoofdstuk legt uit hoe je de reserveringsberichten, inleververzoeken en herinneringsberichten die niet via e-mail verzonden kunnen worden, dient te verwerken. Mails worden automatisch verwerkt en verstuurd vanaf de Wise server met als afzender het e-mailadres van de bibliotheek.

Berichten printklaar maken

Wise kijkt elke ochtend welke exemplaren in aanmerking komen voor een brief, maar de bibliotheekmedewerker moet ze eerst printklaar maken alvorens ze geprint kunnen worden.

  • Klik in het hoofdmenu “Berichten” op “Berichten printklaar maken”;
  • Standaard staat enkel “Reserveringen” aangevinkt; duid ook “Inleververzoeken”, “Herinneringen” en “Nota’s” aan. De andere opties worden door ons (voorlopig) niet gebruikt;
  • Klik op “Ververs”:
  • In het overzicht zie je een regel per soort bericht dat klaarstaat. Mag je berichten voor andere vestigingen printen, dan zie je deze hier ook tussen staan. Het getal bij “Aantal” geeft weer om hoeveel exemplaren het gaat;
  • Vink de regels aan die je printklaar wil maken (of klik op “Selecteer alles”);
  • Klik tot slot op “Maak printklaar”.

Kon je een of meerdere dagen geen berichten printen, dan blijven de berichten hier beschikbaar tot ze printklaar zijn gemaakt.

Berichten printen

Nadat je berichten printklaar zijn gemaakt, kan je ze afdrukken.

Klik in het menu Berichten op “Print berichten”. Vink de lijnen die je wil printen rechts aan zodat ze groen worden.

De brieven kunnen naar de ingestelde lokale printer worden gestuurd of kunnen in pdf formaat worden gedownload.

Let op: op drukke momenten waarop er veel brieven verwerkt worden, zoals (vooral maandag)ochtenden, kan het even duren voor de berichten printklaar gemaakt zijn. Zie je dus geen berichten staan in deze tweede stap, wacht dan enkele minuten, en klik dan op de knop ‘Ververs’. Druk zeker nooit meerdere keren vlak na elkaar op die knop, want dan vergroot je het probleem en zal je net nog langer moeten wachten. Even geduld dus op deze drukke ‘printmomenten’.

Ter info: in beide schermen worden verschillende kleuren gebruikt. Dit betekenen de kleurcodes:

  • paars = geselecteerd voor printen
  • geel = job draait
  • groen = job is klaar

Naverwerking

Zijn de berichten afgedrukt en verzonden, dan kan je ze best verwijderen via het scherm “Print berichten”. Op die manier vermijd je dat een collega dubbel werk doet.

Let op, het verwijderen van berichten blijft soms hangen. De beste manier om berichten te verwijderen is de volgende:

  • Nadat je de berichten hebt afgedrukt, druk je op ‘Ververs’
  • Vervolgens selecteer je de berichten die je wil verwijderen en klik op ‘Verwijder geselecteerde regels’
  • Wacht enkele seconden
  • Klik opnieuw op ‘Ververs’