Laatste wijziging: 13 augustus 2021

Invoeren van overige ontvangsten en boeken van een tegoed

Invoeren van overige ontvangsten

In het hoofdmenu Financieel kan je onder Kassa kiezen voor de optie “Invoeren van overige ontvangsten”. Via deze opties kan je tegoeden, waarborgen, kasafdrachten en eventuele kosten uit het oude bibliotheeksysteem boeken.

Deze kosten komen bij de klant onder het overzicht registraties terecht. Roep om deze acties uit te voeren dan ook steeds jouw gewenste klant op via de klantenadministratie en laat deze openstaan terwijl je de gewenste post boekt.

Boeken van een tegoed

Kies voor “Invoeren van overige ontvangsten”.

Dubbelklik op “910 Verkoop tegoed” in de linkerkolom, vul de gewenste gegevens aan en klik op OK.

Voeg eventueel een memo toe via de optie Memo.

Klik Boeken onderaan aan, bevestig en het kasafrekenblok verschijnt.

Het aangerekende tegoed is nu beschikbaar voor betaling. Pas na ontvangst aan de balie wordt dit bedrag geplaatst onder Tegoed. Bevestig eerst met F10, of druk 2x ENTER, kies registeren en laat de klant betalen aan de automaat.

Wanneer de betaling van het tegoed nog open staat, staat deze rechts bovenaan vermeld bij registraties en onder het tabblad registraties bij “Openstaand”.

Na het ontvangen van de betaling is het bedrag zichtbaar onder Tegoed rechts bovenaan en in het financieel overzicht van deze klant onder het tabblad Deposito.

Hoe werkt het afrekenen van kosten indien klant een tegoed (deposito) heeft?

Als een klant een tegoed (deposito) heeft, zal een registratie onmiddellijk verrekend worden met dit tegoed zonder een afrekenblok te tonen. Het afrekenblok wordt WEL aangeboden indien in het balieprofiel is ingesteld dat ook bestaande en/of oude registraties moeten worden getoond bij het afsluiten van de sessie.

Leengeld, boete en reserveringskosten worden direct verrekend indien een klant deposito heeft.

Dit geldt voor afhandeling aan de balie en bij de automaat.

Bij contributiekosten (lidgeld) zal er aan de Wisebalie steeds een afrekenblok verschijnen. In dit blok kan je dan manueel aangeven dat er niet aan de balie betaald wordt (kas) maar via deposito:

Dus:

  • bij contributie – als er een afrekenblok komt en de klant heeft een tegoed, dan moet je wisselen tussen kas en deposito
  • Bij registratiekosten – als er een deposito is zal er in de meeste gevallen geen afrekenblok komen en zullen de kosten meteen betaald worden, maar als er oudere kosten zijn dan kan het gebeuren dat er wel een afrekenblok getoond wordt en ook dan ga je dus manueel moeten wisselen tussen kas en deposito.