Wat als mails niet aankomen bij de lener?

Laatste wijziging: 13 april 2023

Het gebeurt wel eens dat leners zeggen dat ze de automatische mails uit Wise, zoals de IV1 of HR1, niet hebben gekregen. Wat kan je dan doen?

Check het mailadres in Wise

Zoek de klant en check op het tabblad “2. NAW-gegevens” het mailadres. Is dat nog up-to-date? Is er geen typfout ingeslopen?

Ga naar het tabblad “4-Overige” en check in de log of er geen bounce is geweest. Meer uitleg over bounces.

Zoek via het submenu “Klant” en de optie “Klantberichten” op welke berichten er voor deze klant verstuurd werden. Check de kolom status. Staat daar verzonden, dan zou de mail verstuurd moeten zijn, en dan ligt het probleem hoogst waarschijnlijk langs de ontvangende kant.

Je kan ook een overzicht van de berichten opvragen om zelf op zoek te gaan naar fouten. Meer info over Overzicht berichten.

Check of de instellingen langs de kant van de bib/gemeente correct zijn

De (automatische) mails van Wise (inleverherinnering, reservering, …) worden vanuit een centrale mailserver verstuurd. Wise gebruikt het mailadres van de bibliotheek zoals in de Wise manager is geregistreerd. Dit is hetzelfde e-mailadres van de contactgegevens op de bibliotheekwebsite. Om er voor te zorgen dat de mails correct worden verzonden en afgeleverd moeten er een aantal zaken ingesteld worden. Meer info

Geef de leners enkele tips om e-mails correct te ontvangen

Het is steeds mogelijk dat een klant de (automatische) e-mails van Wise (inleverherinnering, reservering, …) niet correct ontvangt. De mails kunnen in de spamfolder terecht komen en soms worden mails gewoon niet afgeleverd doordat het mailprogramma de mails blokkeert. Maar er zijn ook enkele instellingen die dit kunnen voorkomen.