Laatste wijziging: 30 juli 2025
Wat als mails bij de verkeerde lener aankomen?
Wanneer iemand laat weten dat hij of zij onterecht mails heeft gekregen die niet voor hem/haar waren bestemd, check dan even onderstaande mogelijkheden.
Check het mailadres in Wise
Zoek in het zoekscherm van de klantenadministratie op mailadres. Zo kan je opvragen aan welke persoon of personen dat mailadres hangt.
Het kan zijn dat het mailadres terecht aan een andere lener hangt, bv. mailadres van een ouder hangt vast aan account van het kind of van een ex-partner. Zo kan iemand berichten krijgen die schijnbaar niet van toepassing zijn op hem/haar, maar toch terecht door Wise werden verstuurd.
Check dan eventueel bij de lener of dat nog nodig is (bv. als kind ondertussen meerderjarig is en/of een eigen mailadres heeft).
Om dit soort vragen te voorkomen, kan het handig zijn dat een bibmedewerker via de berichteneditor in alle mailversies van berichten een zogenaamde placeholder van de naam van de lener toevoegt. Op die manier verschijnen de voor- en familienaam dan in de aanheft. In plaats van ‘Beste’ of ‘Beste lener’ verschijnt er dan bv. ‘Beste Elke Janssens’. Vergeet niet na de aanpassingen in de berichteneditor onderaan steeds op ‘Opslaan’, ‘Preview’ en ‘Publiceren’ te klikken.
Het kan echter ook zijn dat het mailadres onterecht aan een andere lener hangt, bv. omdat er een typfout gebeurd is bij het inschrijven van deze andere lener, of wanneer de lener onterecht ontdubbeld werd. Zet de fout dan recht en wijzig/wis het foutieve mailadres.
Indien het mailadres enkel aan de correcte lener vasthangt
Wie een mailadres aanmaakt bij gmail.com, krijgt een mailbox waarbij ook alle varianten van dat mailadres, met of zonder punten, werkt.
Een adres voornaamfamilienaam@gmail.com werkt ook via voornaam.familienaam@gmail.com. of ook met extra puntjes in de achternaam. En alle mails die je stuurt naar die alternatieve mailadressen, komen dus bij één mailbox aan.
Het gebeurt wel eens dat de klant zich zelf vergist heeft van mailadres en een gmail-adres opgeeft dat dus eigenlijk niet van hem of haar is. Misschien is het tweede deel van het mailadres verkeerd (is het geen gmail-adres maar hotmail) of misschien is er buiten de punten toch nog een ander verschil in het eerste deel van het mailadres (familienaamvoornaam@gmail.com of voornaamfamilienaam1@gmail.com).
Meer info kan je vinden op de helpsite van gmail zelf.