Laatste aanpassing op 22 november 2022
Wat kan je doen bij een foute ontdubbeling?
Er is helaas geen eenvoudige manier om een foutieve ontdubbeling, of een inschrijving op een fout duplicaat, ongedaan te maken. Controleer dus altijd goed of de voornamen identiek zijn voor je inschrijft op basis van een duplicaatmelding, of ontdubbelt. Is het toch fout gegaan dan kan je dit enkel manueel herstellen: een van beide personen moet opnieuw ingeschreven worden. De ander moet nagekeken worden op fouten.
Onder 4.Overig zie je of en wanneer er ontdubbeld of heringeschreven werd. Bij een inschrijving zie je ook de vestiging waar dit gebeurde. Als er naw-gegevens of passen gewijzigd werden, zie je dit hier ook.
Om de fout recht te zetten ga je meestal in deze volgorde te werk:
- Contacteer de bibliotheek waar de fout ontstond of die erdoor geïmpacteerd is, indien deze gekend is (zie onder ‘Overig’ en ‘Passen’).
- Bepaal voor welke persoon het overgebleven klantrecord gebruikt zal worden. Verbeter hierbij de fouten. Controleer naw-gegevens, passen en rijksregisternummer, en uitleningen.
Passen van andere instanties kan je zelf niet verwijderen.
De servicedesk kan nakijken of er openstaande uitleningen of kosten zijn in andere instanties. - Schrijf de andere persoon opnieuw in. (Afhankelijk van waar deze actief is, kan dit elders en/of in de toekomst gebeuren.)
Soms kan je op de testomgeving nog oorspronkelijke gegevens terugvinden. Opgelet: test1 wordt elke zaterdag overschreven door de situatie op productie. - Koos de lener van het overgebleven klantrecord er voor om zijn leenhistoriek te activeren, dat moet je die vanwege privacyredenen eenmalig wissen.
Zet onder Eigenschappen-1 ‘Leenhistoriek wissen’ op Ja en dan terug op Nee. - Zet ‘Genegeerd bij ontdubbelen’ op Ja om te voorkomen dat het klantrecord in de toekomst aangeboden wordt via Klanten > Ontdubbelen.
Opgelet: bij de duplicaatmelding of het zoeken naar dubbels vanuit het klantendetailscherm zal deze wel nog steeds aangeboden worden. - Zodra alles juist staat in Wise kan je in Mijn Bibliotheek-admin de account(s) van de betrokken personen nakijken op foute koppelingen (Gebruikers > zoek op passen/rijksregisternummer of email-adressen > Bibliotheken > verwijder koppeling).
Wat kan de servicedesk doen?
– Passen van andere instanties verwijderen → geef actor id en pasnummer door
– Nagaan wie de ontdubbeling uitvoerde, en nagaan of er openstaande uitleningen of kosten zijn in andere instanties (indien mogelijk: contacteer zelf de andere instanties).
– Screenshots bezorgen van een oudere Wise-omgeving waar de data nog niet werden overschreven.