Laatste wijziging: 08/03/2024
De noodprocedure starten
Met de noodprocedure kan je enkel basisfuncties doen. Dat betekent dat je alle andere activiteiten even moet stopzetten: geen boeken innemen, geen boetes afrekenen, reserveringen opvragen … Je scant zoals bij een gewone klantsessie de boeken om uit te lenen, en daarna sluit je elke sessie af met F12.
De verbinding met Wise kan wegvallen tijdens de uitlening, of tijdens het inloggen. Als het gebeurt tijdens het inloggen, krijg je de melding ‘Kan Wise server niet bereiken’ en info om het noodsysteem te activeren.
Je kan het eerst even opnieuw proberen en met wat geluk start Wise ditmaal correct op. Gebeurt dit niet, klik dan op de knop ‘Noodprocedure’.
! Je kan de noodprocedure enkel starten bij een totale uitval. Werkt Wise zeer traag maar blijft de verbinding overeind, dan kan je de knop niet aanklikken. In zo’n geval kan het nuttig zijn de netwerkkabel van je toestel uit te trekken om zo de noodprocedure te forceren.
Vervolgens verschijnt onderstaand scherm. De velden worden automatisch gevuld. Klik op OK om de instellingen te bevestigen.
Vervolgens wordt er om een bevestiging van de juiste tijd gevraagd.
Klik op ja, of pas indien nodig de gegevens aan naar de juiste datum en tijdstip.
Dan volgt er een melding over de plaatsing van de noodbestanden. Soms is er een lokale server aanwezig die de gegevens kan stockeren in een centrale noodmap. In de meeste gevallen, wanneer Wise geen centrale noodmap kan vinden, zullen de bestanden worden opgeslagen op de lokale computer. Wanneer later de verbinding terugkomt, zullen automatisch alle ontleningen worden toegevoegd in Wise.