Laatste wijziging: 1 augustus 2023
Kosten afrekenen of registreren voor latere betaling
Indien er tijdens een sessie kosten zijn ontstaan, dan geeft Wise aan het einde van de sessie een afrekenblok. Je schrijft bv. een nieuwe klant is, en er moet contributie betaald worden, of een lener brengt een aantal werken terug, die te laat zijn en waar boete aan vasthangt.
Er zijn nu drie mogelijkheden:
- De klant betaalt meteen aan de Wisebalie. In dat geval klik je één keer op F10, om het totaalbedrag in te geven, en vervolgens op Enter of op de knop OK. De betaling wordt afgerekend als cashbetaling. Werk je aan een balie met een bancontactbakje of laat je aan de balie betaling met Payconiq toe, dan kies je uit het dropdownmenu links in het afrekenblok niet voor ‘Kas bibnaam’ maar ‘Standalone PIN’. De betaling wordt dan weggeschreven op het bankdagboek van de terminal, zodat je deze betalingen in kasverslagen kan onderscheiden van de cash betalingen.
- De klant wil een deelbetaling doen aan de Wisebalie en het resterend bedrag later betalen. Geef het ontvangen bedrag in, klik op F10, en vervolgens op Enter of op de knop OK. De betaling wordt afgerekend als cashbetaling. Werk je aan een balie met een bancontactbakje of laat je aan de balie betaling met Payconiq toe, dan kies je uit het dropdownmenu links in het afrekenblok niet voor ‘Kas bibnaam’ maar ‘Standalone PIN’. De betaling wordt dan weggeschreven op het bankdagboek van de terminal, zodat je deze betalingen in kasverslagen kan onderscheiden van de cash betalingen. De resterende kosten worden geregistreerd bij de klant en blijven open staan. Ze kunnen op een later moment aan de Wisebalie afgerekend worden.
- De klant wil later betalen, of je verwijst de klant door naar de betaalautomaat om te betalen. In dat geval duw je tweemaal op Enter. Kies eventueel voor Registreren indien Wise nog een pop-up scherm geeft. De kosten worden nu vastgehangen aan de klant, en blijven open staan. Ze kunnen nu betaald worden aan de betaalautomaat, of ze kunnen op een later moment aan de Wisebalie afgerekend worden.
Opmerkingen i.v.m. betalen via bancontactbakje of payconiq:
- Indien een klant betaalt via een bancontactbakje aan de balie of via payconiq, dan wordt die betaling dus niet automatisch weggeschreven naar Wise. Je moet twee handelingen doen: ervoor zorgen dat de klant via het bakje of via de app kan betalen, en vervolgens in Wise de betaling registreren zoals hierboven beschreven. Bij een ingebouwde bancontact aan een betaalautomaat of zelfuitleentoestel gaat dat wel automatisch en moet je al bibmedewerker geen extra handeling meer uitvoeren.
- Wil je ontvangen aan een Wisebalie via bancontactbakje of payconiq, maar kan je aan de balie in het afrekenblok niet wisselen tussen ‘kas’ en ‘standalone PIN’? Dan is de configuratie van je Wise client niet volledig. Lees er hier meer over.