Laatste aanpassing: 1 augustus 2023

Hoe kan ik het afrekenblok aanpassen aan de optimale betaalsituatie aan de balie?

Keuze tussen betalen met bancontact of cash

Aanvaard je aan de Wisebalie ook betalingen via een bancontactbakje of Payconiq? Dan moet je in elke Wiseclient waar je een betaling op die manier wil registreren een aanpassing doen aan de configuratie. Deze aanpassing kan enkele gebeuren die een medewerker die de rol ‘Admin’ heeft in Wise.

  • Open hiervoor het menu Vestigingsbeheer, ga naar Werkplekbeheer en vervolgens Configuratie
  • Open het tabblad Randapparaten
  • Ga naar het stukje over PIN/CHIP apparatuur
  • Kies bij Type smartcard of PIN/Chip terminal de optie “Ongekoppelde PIN/Chip terminal”
  • Vul bij Dagboekcode PIN (B…/G…) de dagboekcode van de terminal in, bv. “B049”. Dit nummer vind je terug in het overzicht van Dagboeken (Financieel > Overzichten > Dagboeken). Het is het nummer van de Terminal.
  • Klik op de knop Opslaan naast de dagboekcode
  • Start Wise opnieuw op

Vanaf nu zal je in het afrekenblok kunnen kiezen tussen ‘cash ‘Kas + naam gemeente’ of ‘Standalone PIN’. Die laatste optie gebruik je dan bij een elektronische betaling via Bancontact of Payconiq.

Enkel bancontactoptie, nooit cashontvangsten aan de Wisebalie

Indien er nooit cashbetalingen gebeuren aan de Wisebalie, en je enkel toelaat om via bancontact of payconiq te betalen, dan kan je ervoor zorgen dat het afrekenblok de cashoptie verbergt. Zorg er eerst voor dat je de vorige stap hebt gedaan, om de terminaloptie toe te voegen.

Volg dan volgende stappen:

  • Open hiervoor het menu Vestigingsbeheer, ga naar Werkplekbeheer en vervolgens Configuratie
  • Open het tabblad Voorkeuren
  • Zet een vinkje voor “Kas NIET aanbieden in afrekenblok”
  • Start Wise opnieuw op

Tip: zorg dat je altijd een pc achter de balie hebt waarbij deze optie niet aanstaat, zodat je in uitzonderlijke gevallen toch een cash-betalingen kan registreren.

Geen afrekenblok, want we ontvangen nooit cash of bancontact aan de Wisebalie

Indien alle betalingen verlopen via een betaalautomaat (al dan niet ingebouwd in de zelfuitleentoestellen), dan kan je ervoor kiezen om aan de balie het afrekenblok over te slaan. Kosten die tijdens de sessie gemaakt werden worden dan meteen weggeschreven zodat ze door de klant op een later moment aan de betaalautomaat kunnen vereffend worden.

Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Open het menu Vestigingsbeheer, ga naar Werkplekbeheer en vervolgens Configuratie
  • Open het tabblad Voorkeuren
  • Zet een vinkje voor “Kas NIET aanbieden in afrekenblok”
  • Start Wise opnieuw op

Let op: indien je voorheen ook bancontact toeliet aan de Wisebalie, en er waren een terminal en bankdagboek ingesteld, dan moet je die weer weghalen

  • Open hiervoor het menu Vestigingsbeheer, ga naar Werkplekbeheer en vervolgens Configuratie
  • Open het tabblad Randapparaten
  • Ga naar het stukje over PIN/CHIP apparatuur
  • Haal het bankdagboek weg
  • Kies bij Type smartcard of PIN/Chip terminal de optie “Geen”
  • Klik op de knop Opslaan naast de dagboekcode
  • Start Wise opnieuw op

Betaling via bankoverschrijving registreren

Kunnen leners in jouw bib ook via overschrijving betalen? Dan moet je zo’n betaling manueel registreren op een bankdagboek. Neem daarvoor contact op met de servicedesk. De optie om op het bankdagboek te kunnen boeken wordt gekoppeld aan een login, en niet aan een Wiseclient. Het maakt dus niet uit op welke Wiseclient je bent ingelogd, als je die bevoegdheid hebt, dan zal er in het afrekenblok een extra optie verschijnen ‘Bank + naam gemeente’, naast de opties ‘Kas + naam gemeente’ en/of ‘Standalone PIN’, afhankelijk van de instellingen aan die Wisebalie.