Laatste wijziging: 11 september 2023

Verlengen

Verlengen gaat via Innemen, Uitlenen of via het klantdetailscherm.

  • Zoek de klant;
  • Haal de lijst van geleende exemplaren op met de sneltoets F9;
  • Selecteer het te verlengen exemplaar of meerdere exemplaren via Ctrl of Shift + klikken;
  • typ “V” of klik rechts en kies in het menu “Verlengen”.

Je kan het aantal resterende verlengingen nagaan door rechts te klikken op een regel en “Naar details van de regel” aan te klikken. Bij de regel Resterende verlengingen zie je hoe vaak het exemplaar nog verlengd kan worden.

Je kan de verlenging annuleren door rechts te klikken en in het menu “Annuleren” te kiezen.

Let op, om te kunnen verlengen voor een klant moet hij/zij wel een geldig abonnement hebben. Is het abonnement ondertussen vervallen, dan zal je de klant eerst moeten herinschrijven.

Opgelet: als bibliotheek heb je een keuze gemaakt tussen ‘verlengen vanaf verlengdatum’ of ‘verlengen vanaf inleverdatum’. Stel, een klant heeft een werk in zijn/haar bezit en mag dat normaal houden tot 15 oktober. Vandaag zijn we 10 oktober. In het eerste geval, geldt vandaag als verlengdatum en worden er vanaf vandaag x aantal weken bijgeteld. In het tweede geval wordt er verlengd vanaf 15 oktober (de oorspronkelijke inleverdatum) en worden er vanaf dan x weken bijgeteld.

Verlengen van exemplaren die te laat zijn

Materialen waarvan de inleverdatum reeds voorbij is, kunnen in de meeste gevallen nog verlengd worden en dit zowel aan de Wisebalie (door de bibmederker) als via Mijn Bibliotheek of de zelfuitleen (door de klant).

Dit kan niet meer als:

  • het maximum aantal verlengingen bereikt is
  • wanneer de materialen reeds in aanmerking komen voor de nota (X dagen na de inleverdatum)
  • wanneer het werk gereserveerd werd
  • wanneer er een verlengblokkering is ingesteld voor die RMT
  • wanneer het lidmaatschap van de klant ondertussen vervallen is

Opgelet: indien je als bibliotheek gekozen hebt voor ‘verlengen vanaf inleverdatum’ (zie hierboven), en die inleverdatum ligt dus al in het verleden, dan neemt Wise bij de verlenging de verlengdatum (de dag van het verlengen) als nieuwe startdatum en telt er dan weer x aantal weken bij.

Verlengen van gereserveerde exemplaren

Aan de zelfuitleenautomaat en via Mijn Bibliotheek kan je een gereserveerd exemplaar niet verlengen. Aan de balie kan dit eventueel wel. Er komt dan een melding met de vraag of je alsnog wil verlengen. Hier kan je kiezen voor “Ja”. De opmerking ‘Gereserveerd’ zal verdwijnen op de uitleensessie van deze lener.

Verlengen van exemplaren in een andere vestiging

Indien men meerdere vestigingen heeft, en een klant leent exemplaren in vestiging A maar gaat de werken achteraf verlengen in vestiging B, dan wordt er voor het bepalen van de nieuwe inleverdatum rekening gehouden met de kalender en de daarin aangeduide openingsdagen van vestiging A. Dat kan dus in principe ook een dag zijn waarop vestiging B gesloten is.

Verlengen met een zelf gekozen inleverdatum

  • Zoek de klant in de Klantenadministratie;
  • Roep de lijst op van de geleende exemplaren via F9;
  • Kies in het submenu “Klant” voor de optie “Wijzigen inleverdatum” (of gebruik F6);
  • Selecteer het exemplaar dat je wil verlengen, klik rechts en kies voor “Verlengen”.