Laatste wijziging: 11 september 2023
Een nieuwe klant inschrijven
Scherm 3: abonnement
Wise toont een lijst van abonnementen in het Bibliotheeksysteem die van toepassing kunnen zijn voor deze klant. Bij volwassenen gaan hier bv. de jeugdabonnementen niet in de lijst staan. Het abonnement dat het vaakst voorkomt is voorgeselecteerd, in dit geval ‘Volwassene’. Maak indien nodig deze selectie ongedaan door een ander abonnement aan te duiden. Klik op “Ok”.
Heb je je vergist of wil je toch een ander abonnement toekennen, klik dan eerst op “Terug” om naar het vorige scherm te gaan. Klik dan op “Ok, Vervolg” om naar het derde scherm te gaan. De keuzelijst met abonnementen wordt opnieuw getoond.
Het is mogelijk om de sorteerpositie te wijzigen van de aangeboden abonnementen. Dit is vooral handig voor bibliotheken met een lange lijst abonnementsdefinities. De meest gebruikte abonnementen worden dan bovenaan de lijst geplaatst . De sorteerpositie is zowel bij het muteren van een abonnement, via Klantenadministratie > Contributie, als bij het toevoegen van een nieuwe klant dan dezelfde.
Wil je de sorteerpositie van je aangeboden abonnementen graag wijzigen? Geef dan een seintje aan de Servicedesk.
De bijhorende abonnementskost (het lidgeld/de contributie) wordt ingevuld in de velden ‘Abonnement’ en ‘Saldo’.
Hier kan je eventueel een deel van het lidgeld kwijtschelden door uit de lijst een kwijtscheldcode te kiezen en manueel een bedrag in te vullen in het veld ‘Korting’. Druk op ‘Enter’ en het veld ‘Saldo’ wordt aangepast naar het bedrag dat de lener zal moeten betalen.
Het is ook mogelijk om een vast bedrag te koppelen aan een bepaalde kwijtscheldcode en één of meerdere abonnementen. Dan hoef je zelf geen kortingsbedrag in te vullen, maar wordt dit automatisch gedaan bij het selecteren van de juiste kwijtscheldcode in de lijst. Wil je hier gebruik van maken, vraag dan aan servicedesk om dat in te stellen.
Klik op “Opslaan”.
Het Klantdetailscherm opent en er verschijnt een pop up met het Afrekenscherm.
Voor het inschrijven van een nieuwe klant in een samenwerkingsgroep 1 (het lidgeld wordt automatisch kwijtschelden indien de lener al een actief abonnement heeft in een andere bibliotheek): zie de aparte les Een klant (her)inschrijven in een samenwerkingsgroep 1)
Je kan ook het webinar rond het inschrijven van een nieuwe klant of enkele korte demofilmpjes bekijken.