Voor Brusselse bibliotheken: hoe ga je om met de gemeenschappelijke bibliotheekpas in Wise?

Uitgangspunt: een lener identificeert zich in elke Brusselse bibliotheek met hetzelfde pasnummer.

Werkwijze: Wanneer iemand zich in jouw bibliotheek komt inschrijven dan vraag je eerst of de persoon al een Brusselse bibliotheekpas heeft.

Is het antwoord ja en de lener heeft de bibliotheekpas bij zich, dan geef je bij het inschrijven (=Nieuwe klant toevoegen) dat nummer in het veld Klantnummer in.

Is het antwoord nee, dan laat je Wise bij het inschrijven een nummer genereren met V + enter.

Het is mogelijk dat je dan een duplicaatmelding krijgt waaruit blijkt dat de lener toch lid is of was van een andere Brusselse bibliotheek. In dat geval klik je eerst op Quit en vraag je nog eens naar de Brusselse bibliotheekpas.

Wat kan je doen als de lener wel een Brusselse bibliotheekpas heeft gekregen, maar deze NIET bij zich heeft?

Er zijn twee mogelijkheden met telkens twee mogelijke scenario’s:

1. De lener zal deze pas ook in jouw bibliotheek gaan gebruiken en heeft dus geen nieuw klantnummer nodig

A. Heeft de lener de pas niet bij maar wel een eID?

Je laat het veld klantnummer leeg. Wanneer je de eID uitleest zal het rijksregisternummer ingevuld worden als pasnummer
Is de lener ingeschreven dan ga je naar tabblad 8.Passen, je klikt rechts op het rijksregisternummer als pasnummer en kiest voor Toevoegen. Je geeft het bestaande pasnummer in. Je kan dit manueel doen, of op een later tijdstip wanneer de lener de pas wel bij zich heeft.

B. Heeft de lener geen eID?

Je vult in het veld klantnummer een V+ENTER in en laat zo een nieuw klantnummer genereren door het systeem.
Is de lener ingeschreven dan ga je naar tabblad 8.Passen, je klikt rechts op het nieuw gegenereerde pasnummer en kiest voor Toevoegen. Je geeft het bestaande pasnummer manueel in. Het nieuw gegenereerde pasnummer moet je daarna blokkeren en verwijderen. Zo vermijd je dat er een pasnummer in Wise zit dat niet werd geprint op een pas.

2. De lener heeft deze pas niet meer en je wil ze vervangen door een nieuwe (en een duplicaatkost aanrekenen)

A. Heeft de lener de pas niet bij maar wel de eID?

Je laat het veld klantnummer leeg. Wanneer je de eID uitleest zal het rijksregisternummer ingevuld worden als pasnummer.
Is de lener ingeschreven dan ga je naar tabblad 8.Passen, je klikt rechts op het rijksregisternummer als pasnummer in jouw instantie en kiest voor Vervangen. Je vult V in en drukt op ENTER en laat Wise een nieuw nummer aanmaken en klikt op Ok. Is het nieuwe nummer een volgpas, klik er dan rechts op en kies Wijzigen naar Hoofdpas. Je print het nummer via Klant > Print klantgegevens > Ledenpas. Ten slotte klik je rechts op het oude pasnummer in een andere Brusselse bibliotheek en kies je voor Blokkeren.

B. Heeft de lener geen eID?

Je vult in het veld klantnummer een V in en drukt op ENTER om een nieuw klantnummer te maken.
Is de lener ingeschreven dan print je het nummer via Klant > Print klantgegevens > Ledenpas. Is het nieuwe nummer een volgpas ga dan eerst naar tabblad 8.Passen, klik er rechts op en kies Wijzigen naar Hoofdpas. Je klikt rechts op het oude pasnummer een andere Brusselse bibliotheek en kiest voor Blokkeren. Ten slotte reken je een duplicaatkost aan via winkelverkoop. 

Wat kan je doen als de lener beweert nooit een gemeenschappelijke pas te hebben ontvangen in een Brusselse bibliotheek, en je het bestaande pasnummer niet wil vervangen?

Je laat bij het inschrijven een nummer genereren door in het veld Klantnummer een V te typen en op ENTER te drukken
Is de lener ingeschreven dan kan je eventueel in tabblad 8.Passen rechts klikken op het oude pasnummer in de andere Brusselse bibliotheek en kiezen voor Blokkeren.

Wat kan je doen als een lener naar je bibliotheek komt nadat hij/zij een nieuw pasnummer kreeg in een andere Brusselse bibliotheek?

Je zoekt de lener op in de Klantenadministratie en gaat naar het tabblad 8.Passen.
Je klikt rechts op het oude pasnummer en kiest voor Toevoegen. Je geeft het nummer van de nieuwe Brusselse bibliotheekpas in.
Is het oude pasnummer in jouw instantie geblokkeerd dan kan je er rechts op klikken en kiezen voor Verwijderen.