Laatst aangepast: 20 mei 2021

Een nieuwe klant inschrijven

Scherm 2: contactgegevens

Heb je op het eerste scherm de eID van de klant ingelezen, maar kreeg je een duplicaatmelding en koos je daarbij voor ‘Inschrijven’ dan onthoudt Wise de kaartgegevens. Zijn ze verschillend aan de klantgegevens in Wise, dan krijg je deze vensters:

Zijn ze gelijk, krijg je dit venster:

Sinds versie 6.6.4 kan je op het tweede scherm bovenaan via de rode knop ‘eID uitlezen’ Wise de e-ID opnieuw laten inlezen. Die knop kan je gebruiken als je de kaartgegevens nog eens wil inkijken.

  • Het adres staat meestal al ingevuld.
    Geef je het adres manueel in, typ dan de eerste letters van de straatnaam om een keuzelijst te openen. Hetzelfde kan je doen voor de plaatsnaam.
  • Persoon/instelling is een verplicht veld.
    Kies je Man of Vrouw dan krijg je op het volgende scherm de keuzelijst van de persoonlijke abonnementsoorten. Kies je Instelling dan krijg je de lijst van de collectieve abonnementsoorten.
  • Geboortedatum is een verplicht veld voor de persoonlijke abonnementen maar niet voor de collectieve abonnementen. Dit veld staat normaal gezien al ingevuld.
  • Voorkeurstaal staat standaard op Nederlands.

    BELANGRIJK: Zie je hier “Frans” staan? Dan is de lener ook lid in een bibliotheek in een faciliteitengemeente. Laat in dit geval de voorkeurstaal op Frans staan! Als er geen Franstalige berichten ingericht zijn voor jouw bib, dan valt Wise sowieso terug op de Nederlandstalige. Een lener met meerdere lidmaatschappen ontvangt dan in de faciliteitenbib het Franstalige bericht en in jouw bib het Nederlandstalige.

  • Email is niet verplicht maar wordt wel aangeraden. Je krijgt een melding als het niet is ingevuld maar je kan “Negeer” kiezen. Via het klantdetailscherm kan je later nog meerdere e-mailadressen toevoegen, bv. om de adressen van ouders op te nemen.

Klik op “Ok, Vervolg” om naar het laatste scherm te gaan.

Je kan ook het webinar rond het inschrijven van een nieuwe klant of enkele korte demofilmpjes bekijken.