Laatste wijziging: 11 mei 2022

De welkomstmail

Wie ontvangt de welkomstmail?

Bij het (her)inschrijven van een lener wordt er automatisch een welkomstmail verstuurd. Om wie gaat het dan precies?

  • een lener die voor de eerste keer in Wise wordt ingevoerd;
  • een lener die al lid was in een bib, maar ingeschreven wordt in een nieuwe bib;
  • een lener van wie het abonnement was stopgezet (hetzij manueel, hetzij automatisch) en die opnieuw ingeschreven wordt.

Wat staat er in de welkomstmail?

De standaard welkomstmail ziet er als volgt uit:

Achter de button “Start nu met Mijn Bibliotheek” zit een registratielink. Deze leidt naar de registratiepagina van Mijn Bibliotheek, waar de meeste velden worden vooringevuld op basis van wat er gekend is in Wise:

Als de lener al een profiel heeft in Mijn Bibliotheek (met datzelfde e-mailadres, maar niet voor die bib), dan leidt de link in de e-mail naar het scherm om aan te melden en een nieuw lidmaatschap te koppelen.

Als de lener heringeschreven wordt en al een profiel heeft in Mijn Bibliotheek voor die bib, dan hoeft die lener in principe niets te doen. Het lidmaatschap in Mijn Bibliotheek wordt sowieso automatisch geheractiveerd. Klikt de lener toch op de link in de mail, dan krijgt hij een melding en de mogelijkheid om aan te melden.

Kan ik de tekst van de welkomstmail aanpassen?

Vraag servicedesk (bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be) om het bericht beschikbaar te maken in de berichteneditor. Hou er rekening mee dat van zodra het bericht via de editor gepubliceerd wordt, de header verandert. De default header met “Mijn Bibliotheek”-logo wordt op dat moment vervangen door het standaard logo dat voor je andere e-mails wordt gebruikt. Daarin zit automatisch ook de vestigingsnaam. Je ziet meteen in de editor hoe het eruit zal zien. Je kan de header met vestigingsnaam zelf aanpassen indien gewenst. Alles over logo’s en huisstijl vind je hier.

Wat moet je nog weten?

De e-mail wordt verstuurd binnen de 30 seconden na het (her)inschrijven. Net zoals bij alle andere berichten, kan de e-mail enkel opnieuw verstuurd worden wanneer die de status “Fout” heeft. Je kan de e-mail wel terugvinden in het Bestandsbeheer, onder de naam “pcamail”.

De lener maakt het profiel aan door middel van de link en niet meer door middel van het Wise-wachtwoord (DDMMNNN).

De link in de e-mail is 7 dagen geldig. Klikt de lener na 7 dagen op de link, dan wordt de lener naar de registratiepagina van Mijn Bibliotheek geleid, waar die alsnog een profiel kan aanmaken. Dit gebeurt dan volgens dezelfde flow als bij bestaande gebruikers, waarbij de gebruiker lidkaartnummer en geboortedatum ingeeft en vervolgens een eenmalige unieke code krijgt doorgemaild die hij op het volgende scherm moet invullen.

Het is niet meer mogelijk een Mijn Bibliotheek-profiel aan te maken zonder e-mailadres. Bij het registreren of toevoegen van een nieuw lidmaatschap via de welkomstmail, moet het e-mailadres in Wise gelijk zijn aan het e-mailadres in Mijn Bibliotheek. Later kan de lener het e-mailadres in Mijn Bibliotheek nog wijzigen. Indien het mailadres in Wise en dat van het Mijn Bibliotheek profiel van mekaar verschillen krijgt de gebruiker daar een melding van in Mijn Bibliotheek en kan hij indien gewenst het mailadres in Wise laten overschrijven door dat van het Mijn Bibliotheek profiel.

Lees hier meer over de registratieprocedure in Mijn Bibliotheek.