Laatste aanpassing op 8 juni 2022

Manueel verwijderen van klanten

Er is ook de mogelijkheid om een klant manueel te verwijderen uit de databank, de ‘vergeet mij’-functie in het kader van GDPR. We raden aan dit niet zomaar te doen bij leners die ook in andere bibliotheken een lidmaatschap hebben of hadden, aangezien de gegevens overal worden verwijderd.

Verwijderen kan enkel indien het klantrecord nergens meer een geldig abonnement, exemplaren in bezit, openstaande kosten of tegoed of een algemene blokkade of deurwaardersblokkade heeft.

Zoek de klant op. Klik onderin eerst op Wijzig, vervolgens op Verwijderen. Je krijgt dan volgende pop-up:

Wanneer je op “Ja” klikt, krijg je een bevestiging met het moment dat de klant verwijderd zal worden.

Voldoet de klant niet aan de voorwaarden om verwijderd te kunnen worden, dan krijg je een foutmelding te zien. Bijvoorbeeld:

Heeft de klant nog een geldig abonnement in jouw bibliotheek, kijk dan hier hoe je dit moet opzeggen.