Laatste wijziging: 2 mei 2023
Tabblad 8. Passen
Passen
Een pas is de kaart waarmee een lener zich kenbaar maakt aan de balie of zelfuitleentoestellen. Dat kan een lenerspasje met barcode zijn, maar ook de eID van de klant, een UIT-pas, A-kaart of een bestaande pas van een andere bibliotheek (bv. in een samenwerkingsverband waarbij afgesproken is dat dezelfde pas overal gebruikt kan worden).
Een klant kan meerdere passen hebben:
– een klant die lid is van meerdere Wise-bibliotheken, waar ze telkens een eigen bibpasje gebruiken, zal meerdere passen hebben.
– een klant kan in dezelfde bibliotheek één hoofdpas en meerdere volgpassen hebben (door de migratie naar Wise kan het ook voorkomen dat een lener meerdere volgpassen heeft en geen hoofdpas, maar dat kan in principe geen kwaad)
– een volgpas en hoofdpas werken identiek
Je kan een pas blokkeren, vervangen, een pas toevoegen… Om een actie te doen selecteer je eerst een regel en klik dan rechts om het keuzemenu te openen. Je krijgt volgende opties:
- Toevoegen: voeg een extra pas toe. Scan of typ het nieuwe pasnummer.
Afhankelijk van de instellingen in je bibliotheek kan hierbij een kost worden aangerekend - Afdrukken: om zelf een pas af te drukken (slechts door enkele bibliotheken in gebruik)
- Wijzigen naar Volgpas/Hoofdpas: om van een volgpas hoofdpas te maken of omgekeerd.
Enkel de hoofdpas wordt getoond door de placeholder in de berichteneditor en enkel op de hoofdpas kan je een selectie maken of exporteren bij een set. Verder werken beide op dezelfde manier. - Vervangen: een pas vervangen door een nieuwe, waarbij de oude geblokkeerd wordt
Kan je gebruiken wanneer een lener komt melden dat een kaart zoek is of gestolen
Wise vraagt of de pas ook vervangen moet worden in andere bibliotheken. Kies je voor ‘Ja’ dan zal de nieuwe pas meteen werken in alle bibliotheek waar de oude in gebruik was.
Afhankelijk van de instellingen in je bibliotheek kan hierbij een vervangingskost worden aangerekend - Blokkeren: een pas blokkeren
Kan je gebruiken als een pas verloren is maar de lener hoopt die nog terug te vinden
Het pasnummer wordt meteen in alle bibliotheken waar die in gebruik was geblokkeerd - Deblokkeren: een geblokkeerde pas deblokkeren
- Verwijderen: een geblokkeerde pas verwijderen – dit kan enkel als de pas eerder al geblokkeerd of vervangen werd
Een geblokkeerde of vervangen pas kan niet gebruikt worden aan de zelfuitleen. Aan de balie krijg je een melding die je wel kan overrulen. In Mijn Bibliotheek is de klant niet geblokkeerd.
Je kan als bibliotheek eventueel een kost aanrekenen voor een duplicaat (Vervangen) en/of voor een volgpas (Toevoegen).
Let op: Wise zal deze kost altijd aanrekenen, ook als je bv. een bestaande pas vervangt door het rijksregisternummer of door een UIT-pas, A-kaart of een bestaande pas van een andere bib (bv. pasje van samenwerkingsverband). In dat geval zal je dan die aangerekende kost manueel moeten kwijtschelden. Hetzelfde geldt wanneer je kost aanrekent voor het toevoegen van een volgpas. Een alternatieve werkwijze is om deze kost via winkelverkoop aan te rekenen
Rijksregisternummer
Als je de eID als lenerspas gebruikt wordt het rijksregisternummer in het aparte veld “Rijksregisternummer” onderaan het tabblad 8.Passen opgeslagen. Dat gebeurt automatisch bij het ingelezen van de eID.
Indien de identiteitskaart van een klant zoek is of gestolen werd, en je wil ervoor zorgen dat er geen misbruik kan gemaakt worden, dan dien je ofwel na het blokkeren van de pas ook het rijksregisternummer weg te halen, ofwel de lener te blokkeren (zie hierboven). Wil de lener in de toekomst (verder) gebruik maken van de bib, dan geef je hem/haar best een bibliotheekpasje met barcode, en laat je het rijksregisternummer leeg. Zet dit ook als melding bij de klant, zodat een collega de volgende keer niet de eID inlaadt en zo het rijksregisternummer weer activeert.