Laatste wijziging: 9 september 2024

Acties in de klantenadministratie

Via het submenu “Klant” of via de sneltoetsen kan je heel wat acties uitvoeren of bijkomende informatie opvragen.

Geleende exemplaren (F9): een overzicht met alle openstaande uitleningen

Van hieruit kan je bijvoorbeeld exemplaren verlengen
Deze lijst is gesorteerd op inleverdatum. Klik op de kolomkoppen om de sortering aan te passen.
Extra uitleg bij de uitleenstatussen:

  • Uitgeleend: Materiaal is op de huidige dag geleend
  • Lener thuis: Materiaal is tijdens een eerdere sessie geleend
  • Geleend: Materiaal is tijdens de huidige sessie geleend

In de kolom ‘Opmerking’ kan je zien dat het een exemplaar van een andere vestiging of instantie betreft, dat het verlengd is… Gaat het om een exemplaar dat na een IBL-reservering werd uitgeleend, staat er tussen haakjes (IBL) bij de naam van de bibliotheek.

Andere acties:

  • Vorige klant (Ctrl+Alt+V) werkt enkel wanneer je die sessie hebt afgesloten met F12 (Einde sessie).
  • IBL/Reserveringen (Alt+I): een overzicht van alle openstaande reserveringen
  • Melding (Alt+M): meteen een publieke melding toevoegen
  • Instellen pincode: instellen van pincode (4 cijfers) van de klant. De pin kan gebruikt worden voor toegang tot de onbemande bib, toegang tot Internetpc’s, …
  • Resetten wachtwoord: deze functionaliteit is achterhaald door de huidige werkwijze van koppelen van lidmaatschappen via een automatisch gegenereerde unieke code. Het heeft dus geen nut deze optie te gebruiken.
  • Financieel: een overzicht van alle openstaande kosten, eventueel opgesplitst naar contributie (= lidgeld) en registratie (= alle andere kosten)
  • Klantberichten: een overzicht van alle verzonden berichten. Hier lees je meteen in welke procedure (herinnering, nota …) deze klant zit.
  • Print klantbon (Alt+P) > Kies bontype: overzicht van exemplaren op de kaart en openstaande boete, dat je kan afprinten en meegeven aan de klant;
  • Print klantgegevens: hier kan je o.a. de leenhistoriek raadplegen
  • Naar uitlenen (F3): meteen uitlenen voor deze klant
  • Naar innemen (F4): meteen innemen voor deze klant

Let op: Als je op sommige laptops de functietoets F12 gebruikt, gaat je computer in standby. In dat geval moet je om de baliesessie correct af te sluiten de combinatie Fn + F12. gebruiken. Het varieert van het ene merk en klavier tot het andere. Uitproberen dus…

Deze acties openen in een nieuw soort venstertje. De bovenbalk blijft steeds hetzelfde. Om terug te keren naar de Klantadministratie (= het scherm met alle hiervoor beschreven tabbladen), gebruik je de sneltoets Alt+A of dubbelklik je in de grijze bovenbalk.