Laatste aanpassing op 14 juli 2022
Een lener heeft een probleem met Mijn Bibliotheek. Wat kan ik doen?
Ben je niet helemaal vertrouwd met het Mijn Bibliotheekprofiel en het koppelen van lidmaatschappen, lees dan eerst de les over het Mijn Bibliotheekprofiel.
1. Krijgt de gebruiker de mail met eenmalige Wise-code aan die gebruikt wordt voor het koppelen van een bibliotheeklidmaatschap?
Verifieer of de gegevens die de lener gebruikt om de code op te vragen (kaartnummer en geboortedatum) correct zijn. De gebruiker dient ook een e-mailadres te hebben in Wise. Als alle gegevens correct zijn zou de gebruiker bij het koppelen van z’n lidmaatschap een automatische mail met unieke code moeten aankrijgen. Het verzenden van de code gebeurt meteen, maar soms kan het een minuutje duren ofzo eer de mail aankomt bij de gebruiker. Laat de gebruiker indien nodig ook z’n spamfolder nakijken.
Nieuwe leners, leners die in een andere bibliotheek worden ingeschreven, of van wie het abonnement wordt hernieuwd, ontvangen automatisch een welkomstmail met link om een profiel aan te maken op Mijn Bibliotheek. Deze leners hebben in principe de Wise-code niet nodig.
2. Heeft de klant geen geboortedatum (bv. organisatie lidmaatschap)?
Instellingen (klaskaarten bv.) hebben standaard geen geboortedatum. Vul in het Mijn bibliotheek scherm om een lidmaatschap te koppelen om het even welke fictieve datum in.
Een andere oplossing is deze lener zelf een geboortdatum geven via de knop ‘wijzig’ onderaan in het tabblad 2.NAW-Gegevens. Welke geboortedatum je kiest maakt niet uit, maar het kan eventueel wel handig zijn om al jouw instellingen dezelfde datum te geven. Die kan dan gebruikt worden op het kaart-koppel scherm in Mijn Bibliotheek.
3. Kan de klant niet aanmelden op Mijn Bibliotheek?
Ga na of de klant een Mijn Bibliotheek-profiel heeft. Gebruik hiervoor de Mijn Bibliotheek admin.
1. Heeft de klant al een Mijn Bibliotheek-profiel en krijgt de klant na aanmelden “Het opgegeven paswoord is onjuist. Paswoord vergeten?” ?
Het paswoord van de gebruiker is onjuist. Laat de klant zelf een nieuw paswoord opvragen via de link ‘Paswoord vergeten’ of stel zelf voor de klant een nieuw paswoord in via de Mijn Bibliotheek admin.
2. Heeft de klant nog geen Mijn Bibliotheek-profiel?
Laat de klant dan een nieuw Mijn Bibliotheek-profiel aanmaken via https://mijn.bibliotheek.be/registreren. Laat ook weten dat het profiel pas aangemaakt wordt als de klant zijn emailadres heeft bevestigd. Lees hiervoor de les over registreren via email.
Om een Mijn Bibliotheek-profiel te activeren moet er minstens één bibliotheeklidmaatschap worden gekoppeld. Hou rekening met de instructies opgenomen in de hierboven vermelde vragen 1 t.e.m. 4.
4. Kan de klant aanmelden op Mijn Bibliotheek maar krijgt hij/zij bij het opvragen van de details de boodschap dat zijn/haar bibliotheeklidmaatschap is vervallen?
Van een vervallen lidmaatschap kan de klant enkel de gegevens raadplegen. Mijn Bibliotheek geeft een duidelijke melding dat het lidmaatschap afgelopen is en dat de klant naar de bibliotheek kan gaan om zijn of haar lidmaatschap te verlengen. Schrijf de klant in Wise opnieuw in (zie een abonnement hernieuwen), en hij of zij kan vervolgens opnieuw gebruik maken van Mijn Bibliotheek.
5. Kan de klant aanmelden in Mijn Bibliotheek maar krijgt hij/zij bij het opvragen van de details de boodschap “Er is een fout opgetreden bij het ophalen van informatie uit het bibliotheeksysteem. Probeer het later opnieuw.”?
Oorzaak
Het gekoppelde bibliotheeklidmaatschap van de klant in Mijn bibliotheek is niet correct.
Oplossing
- Meld je aan op Mijn Bibliotheek admin
- Zoek de klant (zie de les Gebruikersbeheer Mijn Bibliotheekadministratie)
- Kijk na of het het kaartnummer dat bij “Bibliotheekkaartnr” staat overeenkomt met een van de pasnummers in Wise.
- Nee? Klik dan op “Verwijder koppeling” en vraag de klant het lidmaatschap opnieuw te koppelen in Mijn Bibliotheek. Aanmelden moet met de Wise-code.
- Ja? Kijk dan even de status na, wellicht staat die niet op ACTIVE. Als het lidmaatschap actief is in Wise, dan kan je via “Synchroniseer lidmaatschap” het Mijn Bibliotheek-profiel ook activeren.
6. Heeft een klant na ontdubbelen 2 koppelingen in Mijn Bibliotheek?
Als de lener geen historiek heeft van online betalingen, of een profiel op Mijn Leestipper, dan mag de lener één koppeling zelf verwijderen zonder problemen. In andere gevallen is voorzichtigheid wel geboden.
7. Kan de klant zijn lidmaatschap niet toevoegen in Mijn Bibliotheek omdat het 24u is geblokkeerd?
Als een klant 5 maal een foutieve code gebruikt om het lidmaatschap toe te voegen in Mijn Bibliotheek wordt het lidmaatschap preventief 24u geblokkeerd.
Een bibmedewerker kan deze blokkade verwijderen door in de klantenadministratie van de klant op tabblad 6.Eigenschappen-1 de knop “Reset inlogteller” aan te klikken.