Laatste wijziging: 13 december 2021

Een abonnement wijzigen (muteren)

Muteer abonnement > Direct laten ingaan: Ja

Wil je een lener een andere abonnementssoort geven vóór zijn of haar lidmaatschap afloopt, dan kan je het abonnement muteren.

Stapt de lener over naar een duurder abonnement, dan zal Wise berekenen hoeveel lidgeld de lener nog tegoed heeft voor de resterende maanden tot het einde van zijn abonnementsperiode en wordt de contributie voor de nieuwe abonnementsperiode onmiddellijk verminderd met dat tegoed.

Zoek de lener op via de klantenadministratie en kies in het tabblad Contributie van het klantendetailscherm voor ‘Muteer abonnement’. Bij de vraag of je het abonnement direct wil laten ingaan kies je ‘Ja‘. Er wordt een volledige abonnementsperiode klaargezet startend vanaf vandaag.

Via deze methode krijg je geen duplicaatmelding en inschrijfscherm met een knop om de eID gegevens in te lezen en zo de recentste adresgegevens op te halen. Je doet dit dus best steeds zelf door in het tablad NAW-gegevens onderaan te klikken op eID controleren.


Opgelet: bij het muteren van een abonnement wordt er niet gekeken of de klant een geldig abonnement heeft in een andere bib van het samenwerkingsverband en bestaat de kans dus dat een lener onterecht lidgeld betaald. (zie de aparte les Een klant (her)inschrijven in een samenwerkingsgroep 1)

Muteer abonnement > Direct laten ingaan: Nee

Kies je bij de vraag of je het abonnement direct wil laten ingaan voor ‘Nee‘, dan wordt een volledige abonnementsperiode klaargezet startend na afloop van de huidige periode. Deze werkwijze is meestal niet aan te raden binnen het Eengemaakt Bibliotheeksysteem, zeker niet voor wie in een samenwerkingsgroep zit.

Er wordt een abonnement klaargezet dat in gaat na het vervallen van de huidige abonnementsperiode. De kost van het nieuwe abonnement zal bij de klant opengezet worden twee maanden vóór het huidige abonnement vervalt. Als het abonnement gemuteerd wordt minder dan twee maanden voor de vervalmaand van het huidige abonnement wordt de kost dus wel dadelijk opengezet.

Het contributiebericht (CAE/CAJ) wordt toch nog verstuurd op de eerste dag van de vervalmaand, ook al staat er reeds een nieuw abonnement klaar.