Laatste wijziging: 9 september 2024

Abonnement opzeggen

Roep de klant op via de klantenadministratie en ga naar het 3de tabblad Contributie. Kies voor Wijzig en selecteer vervolgens de gewenste opzeg-optie.

  • Abonnement opzeggen per direct: abonnement wordt onmiddellijk opgezegd.
  • Abonnement opzeggen per dd-mm-jjjj (vermelde datum = vervaldatum abonnement).
  • Abonnement opzeggen per dd-mm-jjjj (vul een gewenste datum in).

Geef de reden op voor de opzegging en sla op.

Overleden klanten

Is een klant overleden, kies dan voor “Abonnement opzeggen per direct” en selecteer bij “Reden opzegging” de optie “Overleden”. Er komt automatisch een * voor de familienaam, zodat deze klanten niet gevonden worden bij het zoeken op naam, maar wel nog wanneer je de zoekopdracht begint met “*”. De klant krijgt ook een algemene blokkade.

Let op: er is geen rechtstreekse koppeling met het rijksregister waardoor overleden klanten automatisch als overleden worden aangeduid. Dit is steeds een manuele handeling, op het moment dat een familielid meldt dat de klant gestorven is.

Wanneer iemand overleden is, en je zegt het abonnement op, dan checkt Wise of er nog openstaande kosten en/of uitleningen zijn. Je kan desondanks toch verder gaan, maar we raden aan om dit toch eerst uit te klaren, aangezien Wise anders mails/brieven blijft sturen:

  • zorgt dat uitgeleende werken ofwel ingeleverd worden, of je kan een balienota opmaken en eventueel kosten kwijtschelden, zodat de werken afgevoerd worden
  • openstaande kosten laat af je best afrekenen en je kan ze eventueel kwijtschelden
  • je kan eventueel voor alle zekerheid het mailadres leegmaken, in de log (tabblad 4.Overige) blijft het oude mailadres bewaard
  • dan pas het abonnement opzeggen

Dan zou de klant in principe geen mails/brieven meer mogen krijgen. Is het mailadres weggehaald, dan krijgt de klant sowieso enkel brieven, en die kan je snel herkennen, aangezien er een * voor de familienaam staat.

Klanten op de zwarte lijst zetten

Je kan een klant die je om een bepaalde reden (overlast, wanbetaler) wil blokkeren van lidmaatschap op de zwarte lijst zetten. Nadat je de klant manueel hebt uitgeschreven ‘per direct’ en op ‘Opslaan’ hebt geklikt, kan je opnieuw op ‘Wijzig’ klikken en als nieuwe status ‘Zwarte lijst’ aanduiden en nogmaals op ‘Opslaan’ duwen. Deze uitgeschreven klant heeft nu een speciale status ‘Zwarte lijst’. Je kan deze klant niet opnieuw inschrijven zonder die status weg te halen. Klanten met status ‘zwarte lijst’ worden nooit verwijderd uit Wise, ook niet na x jaren inactiviteit.

Je ziet de status op verschillende plaatsen:

  • Wanneer je de klant hebt opgezocht, bovenaan naast de vermelding van het laatste type abonnement.
  • Op het tabblad 3.Contributie: in de lijst van de abonnementen en daaronder als status
  • Bij het inschrijven van de klant via ‘Toevoegen nieuwe klant’, in de duplicaatmelding

Vermelding zwarte lijst bovenaan klantendetailpagina

Vermelding zwarte lijst op tabblad 3.Contributie

Vermelding zwarte lijst bij herinschrijven klant via ‘Toevoegen nieuwe klant’

Let op: indien de klant al een vervallen abonnement heeft, dan kan je best eerst de klant weer inschrijven (en ev. het lidgeld kwijtschelden), vervolgens meteen weer het abonnement opzeggen per direct en dan de status ‘zwarte lijst’ toekennen, anders werkt het niet zoals voorzien.