Laatste wijziging: 28 februari 2024

Vestiging definitief sluiten

Sluit een vestiging definitief, neem dan contact op met de servicedesk. Geef volgende informatie mee:

  • Sluitingsdatum
  • Zit de instantie in een samenwerkingsverband?
  • Heeft de vestiging zelfuitleentoestellen of betaalautomaten en zo ja, wat gaat daarmee gebeuren?
    Vergeet niet om de zelfuitleenleverancier op tijd te verwittigen voor eventuele aanpassingen langs hun kant.
  • Wanneer mag de vestiging uit de bibwebsite/publiekscatalogus verwijderd worden?
  • Kan er in de vestiging gereserveerd worden? Vanaf wanneer mag de vestiging uit de afhaallocaties voor reserveringen verwijderd worden?
  • Mag men nu al exemplaren van één vestiging in een andere vestiging binnenbrengen (is er transport tussen de vestigingen)?
  • Wat gaat er gebeuren met de collectie: volledig/gedeeltelijk afgevoerd, verhuisd geheel of gedeeltelijk naar andere vestiging, verkoop, …
  • Wat gebeurt er met eventuele lopende tijdschriftabonnementen?
  • Werd er voor deze vestiging gebruik gemaakt van de bestelmodule?
  • Werd er gebruik gemaakt van wisselcollecties?

Wij controleren dan of er stappen genomen moeten worden.

Wat kan je zelf op voorhand doen:

  • Boodschap op de bibwebsite zetten via een dringende mededeling.
  • Bericht in Mijn Bibliotheek zetten via de MB-admin.
  • Leners met openstaande uitleningen aanschrijven met info rond sluiting (mailadressen via selectie – vraag meer info via servicedesk)
  • Blijf zeker van de kalender af!
  • Openingstijden ruim op voorhand aanpassen zodat de sluitingsdagen ook op de website zichtbaar worden. Voer de eerste dagen/weken na de sluiting in als sluitingsdag met als boodschap “Vestiging/filiaal/… definitief gesloten vanaf x/x/xx”. Pas de openingsuren aan en haal daar alles weg. Op termijn verdwijnt de vestigingsinfo ook in de bibwebsite (vanaf een datum die jullie kiezen).
  • Eventueel de inhoud van bepaalde berichten aanpassen via de berichteneditor zodat klanten weten dat de vestiging gesloten zal zijn, en eventueel meegeven in welke andere vestiging ze terechtkunnen voor het inleveren van uitgeleende werken en/of afhalen van gereserveerde exemplaren.
  • Tijdschriftabonnementen stopzetten of overzetten naar een andere vestiging (eventueel in de laatste week voor sluiting – indien dit pas na de sluiting gaat gebeuren, laat het dan weten zodat we die optie nog niet uitschakelen)
  • Alle openstaande bestellingen afwerken
  • Indien van toepassing al starten met de afvoer van exemplaren
  • Administratieve passen die in deze vestiging gebruikt worden leegmaken
  • Ophaalvestiging van actieve reserveringen aanpassen van zodra het niet meer mogelijk is om af te halen in de betrokken vestiging

Opgelet: is de sluiting van de vestiging slechts tijdelijk dan vind je alle info op deze pagina.