Laatste wijziging: 12 mei 2023

Wat moet een bibliotheek doen als haar bestuur slachtoffer is van een cyberaanval?

Als er aanwijzingen zijn dat een derde ongeautoriseerd toegang heeft verkregen tot het netwerk van de bibliotheek of haar bestuur, moet er actie ondernomen worden.

Er is een contractuele afspraak tussen Cultuurconnect en lokale besturen (dpo) waarin is vastgelegd wie van het lokale bestuur contact moet opnemen met Cultuurconnect.

Wanneer Cultuurconnect op de hoogte wordt gebracht zullen volgende acties ondernomen worden:

  • Alle medewerkers krijgen een nieuw wachtwoord en hun toegang tot de Wise client wordt geblokkeerd.
  • Alle zelfuitleentoestellen (SIP2-poorten) krijgen een nieuw wachtwoord waardoor de toegang tot Wise wordt geblokkeerd.

Deze aanpassingen blijven gelden totdat het geïmpacteerde bestuur aan Cultuurconnect aangeeft dat alles terug veilig is. Belangrijk hierbij is dat de mailboxen van het bestuur terug toegankelijk moeten zijn. 

Wanneer Cultuurconnect op de hoogte wordt gebracht zullen volgende acties ondernomen worden:

  • Alle medewerkers krijgen weer toegang tot de Wise client. De medewerkers dienen zelf een nieuw wachtwoord op te vragen via de Wise client (Wachtwoord vergeten). Er wordt een tijdelijk wachtwoord doorgemaild, na inloggen in de Wise client kan de medewerker dan zelf een nieuw wachtwoord instellen.
  • Alle zelfuitleentoestellen krijgen weer toegang tot Wise. Cultuurconnect zet de nieuwe wachtwoorden door naar de sheets van de leveranciers en brengt de bibliotheek op de hoogte. De leveranciers van de zelfuitleen dienen de settings van de toestellen aan te passen vooraleer de toestellen terug met Wise kunnen connecteren. 

Voor meer informatie, contacteer dpo@cultuurconnect.be