Releases Wise 2024
Spring meteen naar:
Release 18 november 2024
Geen nieuws deze week.
Release 11 november 2024
Vervangen pasjes
Bij vervangen van een pas werd een extra pas toegevoegd in alle instanties waar de actor een actieve pas had. Nu wordt de oude pas enkel vervangen door de nieuwe in de instanties waar die pas al actief was.
RFID-platen
In het geval dat na opstarten van de Wise client een RFID plaat niet bereikbaar was, werd er geen melding weergegeven. De foutmelding ‘RFID niet geïnitialiseerd’ wordt nu opnieuw getoond.
Berichteneditor
Wanneer je een mailbericht editeert in de berichteneditor, kan je een link opnemen. Daar werden al eerder twee extra knoppen toegevoegd: ‘Patron System Id’ en ‘Instantie Id’, waarbij je dynamisch een code kan toevoegen aan een link om die verder te personaliseren voor de lener. Om dit te doen werken was er ook extra ontwikkeling nodig langs de kant van Mijn Bibliotheek. Er is nu een eerste toepassing voor de knop ‘Patron System Id’, die handig kan zijn voor bibliotheken die ‘online herinschrijven’ aanbieden. Je kan nu bv. in de CAE- of CAJ-mail een link leggen om het lidmaatschap van de lener online te vernieuwen, waarbij het interne lidmaatschapsnummer al meteen wordt meegegeven, en de lener dus minder manuele stappen moet doen in Mijn Bibliotheek. Meer info op deze pagina.
Release 4 november 2024
OPGELOST! Problemen publiekscatalogus (AquaBrowser) bibliotheeksites (update 4 november)
Sinds maandag 4 november zijn alle problemen met titels en exemplaren in de publiekscatalogus opgelost.
Vanaf 8 oktober was er probleem met de Wise API en het importeren van titels en exemplaren. OCLC heeft de bug gefikst op 31 oktober. In het weekend van 2 november zijn alle titels en exemplaren naar Aquabrowser geïmporteerd.
Release 28 oktober 2024
Uitleenbon – bontype 14: bugfixes
De overblijvende problemen met de bon zijn opgelost. De weergegeven uitleningen omvatten nu alle uitleningen van de eigen vestiging én van de samenwerkingsgroep, maar niet langer die van andere bibliotheken buiten de samenwerking waar het lid uitleningen heeft.
Ook de uitlijning van de tekst zou moeten opgelost zijn. Het is voor ons natuurlijk onmogelijk alle configuraties en printertypes te testen. Mochten er alsnog problemen zijn, mag je die gerust melden via de servicedesk.
Weghalen melding verwijderde leenhistoriek
De aanpassing werd uitgevoerd. Meer uitleg in de release notes van 14 oktober.
Uiteindelijk zijn er 5108 meldingen automatisch opgeschoond en kunnen we dit incident hopelijk definitief achter ons laten.
Verbetering toegestane schuld bij zelfuitleentoestellen
In in sommige randgevallen binnen samenwerking 3 kregen klanten aan de zelfuitleen een verkeerd berekende toegestane schuld. Bij de berekening van dit specifieke SIP2-veld wordt de logica van het samenwerkingsverbang nu wel gevolgd.
Release 21 oktober 2024
Weghalen melding verwijderde leenhistoriek
De aanpassing die we vorige week aankondigen wordt pas morgen, 22 oktober uitgevoerd. Meer uitleg in de release notes van vorige week.
Bedrag tussen haakjes in afrekenblok
Wanneer een klant openstaande posten in een andere financiële organisatie heeft, werd in sommige afrekenschermen dit bedrag tussen haakjes getoond naast het af te rekenen bedrag. Dit was een bug en werd aangepast. Dit bedrag wordt niet meer getoond.
Release 14 oktober 2024
Weghalen melding verwijderde leenhistoriek
Op 9 augustus communiceerden we reeds over een probleem waarbij de leenhistoriek van sommige leners bij een herinschrijving in mei en juni werd verwijderd. De oorzaak van het probleem is intussen opgelost, maar we hebben toen bijkomend een melding ingevoegd bij alle getroffen leners om hen te waarschuwen. We zijn intussen enkele maanden verder en we merken dat een aantal bibliotheken deze meldingen intussen weer hebben verwijderd. Ook voor de leners verliest deze melding intussen stilaan haar nut. Bijkomend kwam de vraag of we deze meldingen automatisch kunnen weghalen om manueel werk te vermijden.
Woensdag 16 oktober zullen we daarom de ingevoerde meldingen in bulk verwijderen op Test1. We doen zelf enkele controles, maar bibliotheken die dat willen kunnen ook zelf controles uitvoeren. Op dinsdag 22 oktober volgt de aanpassing op productie. Bibliotheken die liever hebben dat deze meldingen niet worden verwijderd, kunnen iets laten weten via de servicedesk voor vrijdag 18 oktober om 12u.
Sommige leners hadden natuurlijk al meldingen staan. Deze blijven in principe ongemoeid. We halen de ingevoegde melding over de leenhistoriek weg, en laten staan wat er eerder aanwezig was. Dat blijft een delicate aanpassing in de database, vandaar de vraag mee te controleren.
Ten slotte zijn er enkele leners waarvan de melding na 9 augustus is aangepast. Deze verwijderen we liever niet automatisch, en daar vragen we jullie om deze alsnog manueel te verwijderen. Het gaat om 91 actoren voor heel Vlaanderen. In deze lijst kan je controleren of er leners tussen zitten van jouw instantie.
Als jullie nog vragen hebben, stel ze dan gerust via onze servicedesk.
Weghalen startdatum algemene blokkade
Vandaag is het in Wise mogelijk om een algemene blokkade voor een lener te plannen: je stelt een datum in waarop deze blokkade ingaat, en ook wanneer ze opnieuw zal verwijderd worden. Alleen zorgt dit onder water voor een complexe situatie waarbij de lener wel een blokkade heeft, maar deze pas actief zal zijn in de toekomst. Deze grijze zone creëert enkele complexe problemen in de database, ook voor het delen van de info over de blokkade binnen samenwerkingsgroepen. Daarom willen we de startdatum voor blokkades graag weghalen. De einddatum zou gewoon blijven bestaan.
Hierdoor zou je leners enkel ‘hier en nu’ kunnen blokkeren. Het automatisch deblokkeren in de toekomst blijft gewoon behouden.
Hierbij willen we nog even verwijzen naar de info rond seriemutaties op klanten. In de gevallen waar een planbare blokkade vooral dient om werklast in de tijd te spreiden, is het uitvoeren van een seriemutatie ‘hier en nu’ een betere oplossing. Je kan deze gebruiken voor het aan- of uitzetten van een algemene blokkade, al dan niet in combinatie met opgeslagen selectiecriteria of een vaste set klanten. Op die manier kan je bijvoorbeeld klassen of leerkrachten blokkeren tijdens de zomermaanden zonder dat je hun abonnement moet laten vervallen op 30 juni.
Zijn er in jullie bibliotheek nog andere manieren waarop jullie deze startdatum voor algemene blokkades momenteel gebruiken? Laat het ons dan weten via de servicedesk voor 1 november. Behoudens grote bezwaren laten we de startdatum dan schrappen voor de volgende grote release van Wise op 6 januari 2025.
Bugfix: Probleem met Vlacc-import (gemeld 8/10/2024 – gefixt 11/10/2024)
Door een nog ongekend probleem stroomden nieuwe records of wijzigingen aan Vlacc-beschrijvingen niet automatisch door naar Wise. Het advies was om Open Vlacc live te bevragen en de beschrijving die je nodig hebt over te halen in het bibliotheeksysteem.
Het euvel is intussen verholpen en de gewone werkwijze kan worden hervat.
Bugfix: Zoeken (Recente klanten) (gemeld 9/9/2024 – gefixt 14/10/2024)
In sommige gevallen kreeg je bij doorklikken op een klant in dit nieuwe scherm de melding [0003 Pas is ongeldig], bijvoorbeeld wanneer die klant een pasnummer heeft met een afwijkend pasnummer (niet uit de 2000-reeks) in een andere instantie. Je kon in dat geval de klantinfo onthouden en manueel een nieuwe zoekactie doen in afwachting van een betere oplossing.
Dit probleem is nu verholpen en gewoon doorklikken zou moeten werken ook in bovenstaande geval.
Release 7 oktober 2024
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels:
- DM.magazine wordt Magazine De Morgen
- Ottobre design, Ottobre design : kids fashion, Ottobre design : woman zijn stopgezet
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 30 september 2024
Bonnen in Wise client: standaardmededeling onderaan gaat weg op 30/9
Zoals vorige keer is aangekondigd hebben we de standaardmededeling weggehaald op alle klantenbonnetjes in de client.
Meer informatie elders op dit leerplatform.
De bonnen in Wise staan helemaal los van de bonnetjes geprint door zelfuitleentoestellen. Deze aanpassing heeft daar dus geen impact.
Retentieperiode klantengegevens naar 2 jaar
Oude klantgegevens moeten vanwege GDPR uit Wise verwijderd worden na 2 jaar. Er waren nog wat technische issues om uit te klaren, waardoor deze nog steeds op 5 jaar stond ingesteld. De problemen zijn echter opgelost en de test die we uitvoerden op een testserver is foutloos verlopen. We gaan de retentieperiode dus eindelijk implementeren zoals altijd voorzien en gevolg hiervan zullen de gegevens van zo’n 500.000 actoren worden verwijderd. Deze actie zal woensdagavond 2 oktober beginnen en daarna zo’n 11 dagen in beslag nemen.
Afboeken contributies elders in de samenwerking: werkt nu ook via SIP2
Sinds Wise 7.1.0 worden de nog openstaande contributiekosten bij de samenwerkende instanties afgeboekt. De bedoeling is dat een lener die het lidmaatschap verlengd in instantie A van een samenwerking, maar de betaling niet volledig uitvoert, en vervolgens in instantie B een nieuwe verlenging uitvoert en deze wel meteen betaald, niet per ongeluk in instantie A dubbel zo betalen. Wise zal de contributie dus kwijtschelden in instantie A om dubbel betalen te voorkomen.
Dit werkte niet correct als klant bij de nieuwe inschrijving niet direct betaalde en het bedrag enkel werd geregistreerd en pas later betaald: de openstaande contributie bij de instantie van het oude abonnement werd in dat geval niet kwijtgescholden. Ook bij betaling via SIP2 werkte het kwijtschelden niet correct.
Dit is nu opgelost, als de klant 1 nieuwe contributie via zelfuitleen betaald, zal Wise de andere contributie automatisch kwijtschelden.
Financieel overzicht: verschillende dagboeksoorten tegelijk selecteren was tijdelijk niet mogelijk (GEFIXT op 30/9)
Sinds maandag 16 september was het niet meer mogelijk om één rapport te maken van bijvoorbeeld Bank en Kas door ze allebei te selecteren (ctrl+muisklik) bij “Financieel overzicht”. Dit probleem is nu opgelost.
Afdrukken bontype 14 – Uitleenbon (GEFIXT op 30/9)
Bij het afdrukken van deze bon voor een klant zonder uitleningen, wordt een lege bon afgedrukt in plaats van enkel een pop-up ‘Afgebroken’ getoond.
Op de uitleenbon (type 14) verschijnen enkel nog materialen van de vestiging waar hij wordt afgedrukt, andere vestigingen van de instantie én andere bibliotheken binnen een eventueel samenwerkingsverband. Materialen die geleend zijn bij bibliotheken die niet in een samenwerkingsverband zitten met de bib waar de bon wordt afgedrukt, komen sinds de bugfix niet meer ongewenst op de uitleenbon.
Deze bon is overigens ook toegevoegd aan de opties onder “Test XML-bonnen”.
Release 23 september 2024
Bonnen in Wise client: standaardmededeling onderaan gaat weg op 30/9
Onderaan op alle bonnetjes te printen voor klanten in de client staat de tekst “Dank voor uw bezoek, graag tot ziens”. Deze zit vervat in de stylesheets van de bonnen en kan daarom niet aangepast worden via de knop ‘Mededeling op bon’. Als je via ‘Mededeling op bon’ tekst toevoegt, dan blijft het tekstje “Dank voor uw bezoek…” staan en wordt er extra tekst toegevoegd.
Dit is niet wat je zou verwachten en komt gemakkelijk slordig over. Daarom voeren we een aanpassing door: deze standaardtekst zal op 30 september voor alle bonnen worden geschrapt. Wie wil kan dezelfde tekst blijven gebruiken (zelf toe te voegen via Mededeling op bon), of je kan een andere tekst invoegen naargelang jullie voorkeur.
Meer informatie elders op dit leerplatform.
De bonnen in Wise staan helemaal los van de bonnetjes geprint door zelfuitleentoestellen. Deze aanpassing heeft daar dus geen impact.
Release 16 september 2024
Vanaf nu kan ook het PMS-bericht (automatisch bericht wanneer klant online werd ingeschreven maar de inschrijving na 2 maanden nog niet werd voltooid in de bibliotheek) aangepast worden per bib via de berichteneditor. Neem contact op met de servicedesk indien je dit berichttype wil editeren via de berichteneditor.
Release Wise versie 7.1.0
Op maandag 9 september 2024 werd versie 7.1.0 geïnstalleerd op de productieserver van Wise. Lees hieronder wat er allemaal nieuw is of wijzigde.
Uitlenen
Nieuw bontype
Er is een nieuw bontype: 14 – Uitleenbon.
Op deze bon vind je de uitleengegevens gegroepeerd per uitleenvestiging (eerst de vestiging waar het ticket wordt afgedrukt, daarna eventuele uitleningen van andere vestigingen), daarbinnen gesorteerd op inleverdatum. Verder staat op de bon:
- materiaalomschrijving (max 5 tekens)
- voornaam en achternaam klant
- datum en tijd
- het totaal aantal uitgeleende materialen
Opgelet! Wil je deze bon 14 – Uitleenbon gebruiken, dan moet je die zelf in je balieprofiel(en) instellen als Bontype bij Uitlenen. Op het leerplatform kan je nalezen hoe je dat doet.
Als een klant de taalkeuze Frans heeft, wordt in een faciliteitengemeente de bon in het Frans afgedrukt. In andere gemeenten heeft de klant geen keuze en is de bon in het Nederlands.
Hieronder een vergelijking tussen bontype 4 Statusbon (links), dat al bestond, en bontype 14 Uitleenbon (rechts) dat nieuw is:
- Bontype 4 geeft een overzicht van openstaande kosten maar bontype 14 niet. Van bontype 4 bestaan 2 bijkomende varianten, die kosten of transacties opnemen op het ticket.
- Bontype 4 groepeert exemplaren onder de categorieën In uw bezit en In uw bezit (te laat) zonder informatie over de uitleen- of plaatsingsvestiging van de uitgeleende exemplaren
- Bontype 14 groepeert en sorteert uitgeleende exemplaren per uitleenvestiging en bijkomend ook per inleverdatum. De vestiging waar de bon wordt afgedrukt staat bovenaan, eventuele andere vestigingen volgen alfabetisch.
- Bontype 14 geeft bijkomend
- een nummering van het aantal uitgeleende exemplaren en een telling van het totaal aantal exemplaren in bezit
- het materiaaltype van elk exemplaar
- De tekst onderaan, in te stellen via Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > Mededeling op bon is dezelfde
Bontype 4 Statusbon, dat al bestond.
Bontype 14 Uitleenbon, nieuw.
Deze aanpassing geldt enkel voor bonnen die je print via de Wise Client en is dus vooral voor bibliotheken zonder RFID-toestellen een interessante verbetering, zeker als het bibliotheken zijn met meerdere vestigingen en/of in een samenwerkingsgroep 3. Bibliotheken met RFID-toestellen beschikken vaak al over de mogelijkheid om te groeperen per uitleenvestiging via de toestellen zelf.
Bestellen en koppelen
Zoeken in de orderadministratie
Er is een nieuwe menu-optie toegevoegd in de Orderadministratie: ‘Zoek order’. Je kunt hierdoor eenvoudiger orders terugvinden.
Je kunt zoeken op 1 van volgende parameters:
- Auteur: hier trunceert Wise automatisch
- Bestelnummer = ISBN-nummer
!Meest aangewezen zoekveld! - Factuurnummer: terug te vinden in het exemplaardetailscherm.
- Titel: hier trunceert Wise automatisch
Opmerkingen:
- Na het klikken op zoek duurt het even voordat Wise resultaten weergeeft. Niet erg lang maar je ziet niet dat hij aan het zoeken is.
- Bij het niet vinden van een bijhorende order krijg je geen melding dat Wise niets gevonden heeft. Heb je ervoor een zoekopdracht gedaan met resultaten, maakt Wise de linkerzijde leeg van de orderadmin. De rechterzijde blijft gevuld met het vorige resultaat.
Hiervoor wordt een oplossing gemaakt in release 8.0.1.
Koppelen met bestelbestanden
Bij “koppelen met bestelbestanden” wordt de informatie opnieuw uit de titel opgehaald, en wordt er niet meer voortgegaan op de info die verzameld werd bij het aanmaken van de bestelling. Hierdoor zal de info van vervolledigde titels, nadat een bestelling werd geplaatst, ook meekomen in het koppelscherm bij het nieuwe exemplaar. Zo is er minder opzoek-, corrigeer- en klikwerk nodig bij het koppelen.
Taalcode
In het koppelscherm verschijnt opnieuw een dropdown met taalkeuze. De bug waarbij de voorspelde taal naar een verkeerde code werd omgezet is ook hersteld.
Wanneer een taal ontbreekt in de dropdown kan via de servicedesk gevraagd worden om die toe te voegen.
Veld ‘Taal’ in Wise 7.0.7
Veld ‘Taal’ in Wise 7.1.0
Exemplaren
Uitleningen laatste 12 mnd
Er is een veld toegevoegd aan het exemplaardetailscherm: ‘Uitleningen laatste 12 mnd’. Hier zie je het aantal uitleningen van de laatste twaalf maanden. Zo speelt het effect van het vroeg of laat in het jaar aankopen van een exemplaar niet meer mee, wat wel het geval is bij uitleningen over het lopende kalenderjaar.
Een verlenging wordt ook meegeteld als uitlening.
Merk op dat dit veldje niet als filter in de selecties kan gebruikt worden: aangezien dit cijfer elke dag kan veranderen, zou dit voor alle exemplaren dagelijks herberekend moeten worden en dat zou een te grote impact hebben op de prestaties en stabiliteit van het systeem.
Veld ‘Uitleningen laatste 12 mnd’ in Wise 7.1.0
Klantenadministratie
Zoek klant (recent bekeken)
In het scherm Klantenadministratie kan je onder het menu Klant een nieuwe knop terugvinden: Zoek klant (recent bekeken). Via deze weg wordt een lijstje getoond van alle klanten die je eerder die kalenderdag hebt opgezocht met het tijdstip erbij. Het betreft opzoeken via de klantenadmin, maar ook klanten die je geholpen hebt via Innemen of Uitlenen. Je kan de kolommen desgewenst sorteren en vanuit de lijst gemakkelijk doorklikken naar de klant in kwestie.
Als je dezelfde klant meer dan één keer hebt opgezocht op dezelfde dag, wordt enkel de recentste zoekactie getoond. Je ziet enkel de klanten die werden opgezocht door de medewerker die op dat moment ingelogd is.
Venster ‘Recent bekeken’ in Wise 7.1.0
Automatisch kwijtschelden van contributies in de samenwerkingsgroep
Tijdens inschrijving en betaling van een lidmaatschap in een vestiging van een samenwerkingsgroep, wordt vanaf nu de eventueel nog openstaande contributie in een andere vestiging van de samenwerking (abonnementstatus ‘Gefactureerd’) automatisch kwijtgescholden (met code A960). De looptijd van het nieuwe abonnement wordt ook gelijkgetrokken met de looptijd van het eerste, niet betaalde abonnement.
Op deze manier wordt vermeden dat klanten potentieel dubbel betalen.
Opgelet: dit werkt momenteel alleen nog maar als je in de client meteen na inschrijven de betaling ontvangt. Er komt nog een verbetering zodat het ook zal werken wanneer:
- je het contributiebedrag registreert en pas later ontvangt (bijvoorbeeld aan een automaat)
- de lener zich online inschrijft
Alternatief factuurmailadres
In Tabblad 2.NAW-gegevens vind je een nieuw veld ‘Factuur e-mail’, zodat je nota’s (bv registratienota’s) naar een apart e-mailadres kan laten versturen. De nota’s via e-mail (bv. registratienota) worden dan niet langer naar de adressen gestuurd die zijn opgenomen in de velden E-mail, E-mail-BCC1 of E-mail-BCC2. Wanneer het gewenst is naar meerdere personen tegelijk te mailen, gebruik je dus beter de bestaande BCC-velden.
Het adres Factuur e-mail is ontwikkeld op vraag van de collega’s in Nederland, bijvoorbeeld voor wanneer een bewindvoerder de financiële kant van een lidmaatschap moet kunnen opvolgen maar je wil vermijden dat deze ook alle andere berichten ontvangt (reserveringen, herinneringen enzovoort).
Veld ‘Factuur e-mail’ in Wise 7.1.0
Contactadres
Je kon in de Klantenadministratie bij de NAW-gegevens al een contactpersoon toevoegen (naam en telefoonnummer). Het is nu ook mogelijk om een contactadres toe te voegen. Dit adres was een vereiste voor de aanbesteding in Nederland. Het heeft verder geen impact op het versturen van berichten of iets dergelijks en dient louter ter referentie.
Contactadres in Wise 7.1.0
Geleende exemplaren
In het overzicht Geleende exemplaren (F9) zal in de kolom ‘Opmerking’ bij een exemplaar uit een andere bibliotheek niet meer gewoon het vestigingsnummer staan, maar de naam van de instantie. Gaat het om een exemplaar dat na een IBL-reservering werd uitgeleend, staat er tussen haakjes ook (IBL) bij. Zo valt dit beter op tussen de andere uitleningen. Ook bibliotheken in een samenwerkingsgroep 3 zien nu in één oogopslag in welke andere bibliotheek een lener nog uitleningen heeft.
voorbeeld IBL:
voorbeeld in een samenwerkingsgroep 3:
Pop-up foutief eID-nummer
De pop-upmelding die verschijnt bij het invoeren van een foutief eID-nummer is aangevuld, zodat het voor de medewerker duidelijk is dat er alleen cijfers ingevuld mogen worden. Er stond “Let op! Ingevoerd Rijksregisternummer is niet correct” en dat is nu aangevuld met “… Voer alleen de cijfers in.”
Ook bij een incorrect controlegetal wordt de foutmelding getoond.
Rapporten
Uitgesorteerde exemplaren: kolom kast
Aan het rapport ‘Uitgesorteerde exemplaren’ is een extra kolom toegevoegd waarin de kast wordt vermeld. Op die manier kun je een exemplaar makkelijker vinden als dit onterecht werd teruggeplaatst.
Rapport ‘Uitgesorteerde exemplaren’ in Wise 7.1.0
Controlelijst klantblokkades
Voor het overzicht ‘Controlelijst klantblokkades’ wordt de actieve instantie voorgeselecteerd. Hierdoor hoef je niet meer door een lange lijst te zoeken naar je eigen instantie.
Release 9 september 2024
Logbestand klant
Wanneer een e-mailadres werd gewijzigd bij de klant, werd dit niet meer opgeslagen in de log van de klant op tabblad 4.Overig. Wijzigen van een e-mailadres bij de klant wordt terug correct opgeslagen in de log van de klant op tabblad 4.Overig.
Release 2 september 2024
Geen nieuwe info.
Release 26 augustus 2024
Vermist melden exemplaar
Het was door alle gebruikers mogelijk om exemplaren vermist te melden door met de rechtermuisknop op een exemplaarregel te klikken in de catalogus. Er werd niet gekeken of de gebruiker de juiste rechten hiervoor had. Er is een aanpassing gemaakt zodat alleen gebruikers met de correcte bevoegdheid om exemplaaronderhoud te mogen doen deze exemplaarstatus kunnen wijzigen.
Release 19 augustus 2024
Bugfix: Tijdschriften – foutieve melding “exemplaar voor periode X al ontvangen” na niet ontvangen zetten van voorgaand exemplaar
Indien een tijdschrift werd gemarkeerd als “niet ontvangen” kon er vervolgens geen nieuwe aflevering worden ontvangen.
Vanwege een eerdere aanpassing was er een mismatch ontstaan tussen twee onderliggende dialogen. Deze zijn rechtgetrokken waardoor er geen foutieve melding meer verschijnt
Op de signaleringslijst “niet ontvangen tijdschriften” kwamen daarnaast titels te staan met afleveringen die reeds waren ontvangen en ook al afgeschreven. De onderliggende query van het rapport is aangepast waardoor nu weer de correcte titels op de signaleringslijst terecht komen.
Release 12 augustus 2024
Zoeklicht in Wise-catalogus werkt niet voor elke vestiging
Bij bepaalde vestigingen werkte het zoeklicht in de catalogus niet meer. Dit is nu hersteld.
Release 5 augustus 2024
Rapporten exemplaarstatistiek foutief gesorteerd
Bij 2 rapporten werd het resultaat niet meer correct gesorteerd op materiaal, scat en kast. De rapporten uitleenstatistiek en bezitstatistiek zijn nu opnieuw juist gesorteerd.
Release 29 juli 2024
Bugfix: Financieel overzicht BE werd niet meer gesorteerd (17/07/24) GEFIXT
Het rapport ‘Financieel overzicht BE’ is opnieuw gesorteerd op dagboek.
De aanleiding hiervoor bleek de update van MySQL van enkele weken geleden: sindsdien werken sommige sorteerregels op een andere manier. OCLC werkt aan het oplossen van vergelijkbare problemen die ook het gevolg zijn van deze update maar als jullie zelf nog dingen opmerken, geef die dan zeker door via onze servicedesk.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Z-magazine wordt Zangersheide magazine (nieuwe beschrijving!)
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 22 juli 2024
Ontvangst tijdschriften: lijst tijdschriftenbeheer niet up-to-date (15/07/24)
De lijst van het tijdschriftenbeheer bevatte foutieve exemplaargegevens en ontvangen via deze weg werd afgeraden. Het probleem zou nu verholpen moeten zijn en de lijst bevat opnieuw de correcte gegevens.
CrowdStrike
Een update van Falcon Sensor, een onderdeel van beveiligingsprogramma’s van CrowdStrike, zorgde vrijdag 19 juli wereldwijd voor problemen. Ook één van onze leveranciers bleef niet gespaard, met impact op de AquaBrowser tot gevolg. De schade is nu hersteld en de problemen met de publiekscatalogus zouden nu opgelost moeten zijn.
Release 15 juli 2024
Geen aanpassingen.
De upgrade van Redhat/MySQL zondagavond verliep zonder incidenten. Meer informatie daarover is verstuurd via Basecamp.
Release 5 juli 2024 (uitzonderlijk vervroegde release wegens bug leenhistoriek)
Leenhistoriek bijhouden – optie niet bewaard bij herinschrijven
In sommige gevallen waarbij een lener ‘Leenhistoriek tonen?’ op Ja heeft staan en ‘Leenhistoriek wissen’ op Neen springen deze plots naar Neen/Ja tijdens het herinschrijfproces, met gegevensverlies tot gevolg. Als deze leenhistoriek wordt verwijderd is dat permanent, en kan dit ook gevolgen hebben voor de goede werking van bijvoorbeeld Mijn Leestipper.
Dit werd verholpen door de update van vrijdag 5 juli. Vanaf nu zou Wise bij het herinschrijven in dezelfde instantie de oude instelling (leenhistoriek aan of uit) correct moeten overnemen.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: de titel van Yoga magazine wijzigde naar Yoga by Happinez. De titel werd in Wise aangepast, er is geen verdere actie nodig door de bib zelf.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Leenhistoriek wordt uitgeschakeld bij herinschrijven lener (1/7/24) – GEFIXT op 5/7
In sommige gevallen waarbij een lener ‘Leenhistoriek tonen?’ op Ja heeft staan en “Leenhistoriek wissen” op Neen springen deze plots naar Neen/Ja tijdens het herinschrijfproces, met gegevensverlies tot gevolg. Als deze leenhistoriek wordt verwijderd is dat permanent, en kan dit ook gevolgen hebben voor de goede werking van bijvoorbeeld Mijn Leestipper.
We raden aan om, in afwachting van de technische oplossing (normaal gezien voorzien voor 8/7), bij het herinschrijven van een klant deze steeds te vragen welke voorkeur hij/zijheeft voor de leenhistoriek en zeker de juiste optie aan te klikken vooraleer de herinschrijving te vervolledigen.
Dit werd verholpen via een uitzonderlijke fix op vrijdag 5/7.
Release 1 juli 2024
Vertraging op berichten door technisch probleem (gefixt)
Een technisch probleem in de bounceverwerker zorgde ervoor dat bounces niet juist werden verwerkt maar opnieuw werden teruggestuurd (als bounce). Hierdoor vermenigvuldigde het aantal bounces zich tot uiteindelijk de mailbox is gecrasht. Op maandag, dinsdag en donderdag zorgde dit ervoor dat berichten met een dag vertraging werden verstuurd, en op donderdag lag door de crash het verkeer even helemaal stil.
OCLC heeft het probleem kunnen oplossen, en uiteindelijk zijn alle berichten alsnog verstuurd. Het kan dus zijn dat leners mails met 1 tot 3 dagen vertraging hebben ontvangen. Er is een beveiliging ingebouwd die een herhaling in de toekomst zou moeten voorkomen.
Release 24 juni 2024
Leners met vervallen abonnement op 31/5 kunnen niet heringeschreven worden (sinds 1/6)(Gefixt)
Er was voor een tiental instanties een probleem geslopen in de maandelijkse routine die abonnementen laat vervallen. Bij de meerderheid van de instanties is alles wel correct. OCLC heeft het probleem onderzocht en opgelost voor de betrokken instanties.
Buginfo:
Wat kon je ondertussen doen als je zo’n klant aan de balie kreeg:
- Open klantendetailscherm
- Ga naar tabblad “Contributie”
- Klik op de knop “Wijzig” onderaan
- Vink “Opzeggen per direct” aan
- Klik op de knop “Opslaan” onderaan
- Daarna zou de knop “Inschrijven” wel actief moeten worden
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Focus Le Vif en Weekend Le Vif zijn gewijzigd naar Le Vif Focus en Le Vif Weekend
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 17 juni 2024
Nieuwe systeemoptie actief: onnodig transport vermijden
Goed nieuws dat we al eerder via Basecamp aankondigden: we voeren voor alle bibliotheken die met netwerkreserveringen werken een aanpassing door die onnodig transport zal vermijden. Indien er van een gereserveerde titel een exemplaar aanwezig is in de ophaalvestiging gekozen door de lener, dan krijgt de kastlijst van die ophaalvestiging voorrang: de titel zal enkel daar op de kastlijst verschijnen en niet meer in de andere vestigingen in het netwerk. Zo hoef je bij het innemen van boeken op je kastlijst bestemd voor een andere vestiging in het netwerk niet meer te twijfelen of je beter wacht op collega’s in de andere vestiging.
Deze optie is al ingesteld in bibliotheken die met netwerkreserveringen op regioniveau werken (samenwerkingsgroep 3b), en kan nu ook ingesteld worden voor bibliotheken met netwerkreserveringen binnen de instantie.
Wil je deze aanpassing niet voor jouw bibliotheek, bijvoorbeeld omdat je een specifieke situatie hebt waarbij voorrang gegeven wordt aan exemplaren in andere vestiging dan de ophaalvestiging, vraag dan via onze servicedesk om deze te deactiveren voor jouw instantie.
Release 10 juni 2024
Klantenadministratie: nog een weergavebug meldingen
Meldingen uit versie 7.0.6 waarin een of meerdere Enters stonden, werden in 7.0.7 op één regel getoond met heel veel witruimte ertussen. Ook liepen de meldingen soms van het scherm af als er veel posities gebruikt werden. Dit is nu opgelost.
Release 3 juni 2024
Klantenadministratie: weergavebug
Sommige knoppen zoals ‘Inschrijven’ onderaan het venster van een klant in klantenadministratie verdwenen na bepaalde handelingen, zoals het aanpassen van een adres of het opvragen van de uitgeleende werken (F9). Dit is nu verholpen.
Omdat het veld Meldingen (tabblad 5 Meldingen en de pop-up Attentie soms te klein was voor het aantal posities, viel deze soms buiten het scherm, waardoor de tekst niet goed te lezen was. Ook dit is aangepast.
Release 27 mei 2024
Tijdschriften – aanpassen van abonnementexemplaren geeft een foutmelding (15/5/24 – update 22/5)
In 7.0.7 zat een aanpassing die ervoor zorgt van er bij het gros van de tijdschriften (titelsoort T) slechts 1 veld getoond wordt bij periode. Enkel bij Q-tijdschriften (die het schooljaar volgen) staan er twee velden bij periode.
Dat loopt goed bij het ontvangen van tijdschriften, maar niet wanneer je achteraf de nummering van een T-tijdschrift wil rechtzetten via de abonnement-exemplaren. Er komt een melding dat Periode-t/m niet correct is ingevuld met twee posities, terwijl er bij dit soort tijdschriften net slechts 1 veld ingevuld mag worden.
Dit werd opgelost.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Musicmaker is stopgezet. VVO is samengesmolten met OOP tot een nieuw tijdschrift Orthopedagogiek onderzoek en praktijk.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 20 mei 2024
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Fatik en Documenta verschijnen enkel nog digitaal.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Reserveerproblemen (26/04/2024 – update 16/05/2024 – update 20/05/2024)
Sinds de release van 7.0.7 zijn er enkele issues met reservaties. Er is een oplossing ontwikkeld die live is sinds 20 mei. Meer info kan je lezen op de pagina recente bugs. Ervaren jullie nog steeds problemen, aarzel dan niet om deze te melden via de servicedesk.
- Sommige bibliotheken meldden dat er online niet meer gereserveerd kan worden in één van hun vestigingen.
- De kost van IBL werd soms verkeerd weergegeven.
- Bij bibliotheken in een samenwerking 3b werd niet altijd rekening gehouden met aanwezige exemplaren op de ophaallocatie, met als gevolg dat reserveringen toch op alle kastlijsten van de regio terecht kwamen van andere bibs met aanwezige exemplaren.
- Bij bibliotheken met vestigingen die reserveringen toestaan op aanwezige werken, maar geen transport tussen hun vestigingen organiseren, konden er wel reserveringen geplaatst worden met een andere ophaalvestiging dan diegene waar het exemplaar aanwezig is. Bij inname werd een dergelijk exemplaar op transport gezet. Dit gebeurde ook tussen bibliotheken van een samenwerking 3a.
- Voor samenwerkingen 3a: Je zag op de kastlijst het verschil tussen reserveringen die terecht geplaatst werden als IBL en reserveringen die een verkeerde ophaallocatie kregen door de bug. Deze honoreer je best niet, maar je kan wel de bib in kwestie verwittigen dat er een klant van die bib een exemplaar uit de collectie van die bib wil reserveren. Dat zal ook steeds een bib van je samenwerking zijn. Je ziet het verschil aan de soort. I is een IBL, B is een vestigingsreservering. Als er bij een B reservering een andere locatie staat in kolom ‘naar vestiging’, dan gaat het om een reservering die veroorzaakt wordt door de bug:
- Werd het exemplaar toch opgestuurd, dan komt er bij inname geen reserveerbon. Je krijgt meteen een transportbon naar de vestiging van herkomst. De klant voor wie de reservering is bedoeld kan je opzoeken via exemplaar>inzien, de barcode ingeven, dan naar Titel gaan en dan op het belletje onderaan klikken.
Update 02/05/2024: OCLC heeft de mogelijke oorzaak gevonden en test nu verder met een fix.
Update 16/05/2024: De fix van OCLC werd nu ook door ons getest en goedgekeurd. 20 mei komt de fix naar productie.
Update 20/05/2024: De fix is nu live op productie. Aarzel niet om problemen door te geven als die er nog zijn. Hou er wel rekening mee dat reservaties geplaatst vóór 20 mei nog vreemd gedrag kunnen vertonen.
Release 13 mei 2024
Nooduitleen
Het was tijdens het nooduitlenen mogelijk om geen klantnummer in te geven bij het uitlenen. Je kreeg dan wel een waarschuwing, maar kon toch uitlenen, wat problemen gaf bij de verwerking achteraf. Door deze aanpassing is het ingeven van een klantnummer nu verplicht, zoniet krijg je een foutmelding.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Weekend Knack gewijzigd naar Knack Weekend, Focus Knack gewijzigd naar Knack Focus
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 6 mei 2024
Tabblad Badges
Er waren enkele problemen met het tabblad Badges bij de Klantenadministratie. Bij bibliotheken die gebruik maken van Klantbadges is het tabblad Badges opnieuw altijd zichtbaar, ook bij speciale klanten. De client loopt niet meer vast bij het wisselen tussen admin pas en reguliere klant.
Materiaalsoort verdwijnt bij koppelen na wijzigen van vestiging
Deze bug is opgelost: de materiaalsoort verdwijnt niet langer tijdens het koppelproces.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Sterk! in autisme is stopgezet ; Samsam is opgegaan in Kidsweek.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 29 april 2024
Retour IBL-exemplaren na inname
Bij inname van een exemplaar wordt er een controle gedaan of het exemplaar bij het uitlenen gekoppeld was aan een I-reservering. Als dat zo is dan gaat het exemplaar altijd terug op transport naar de eigenaar. Voordien kwam die in sommige gevallen ten onrechte in aanmerking voor een eigen reservering, maar dit is nu definitief verholpen.
Release Wise versie 7.0.7
Op maandag 22 april werd versie 7.0.7 geïnstalleerd op de productieserver van Wise. Lees hieronder wat er allemaal nieuw is of wijzigde.
JAVA-update
Sinds 8 april kan Wise niet meer gebruikt worden zonder update van JAVA. Als je sinds de livegang van 7.0.7 een pop-up krijgt zoals bovenstaande, is dat omdat de JAVA-omgeving op het toestel nog niet is geüpdatet. Meer informatie over het installeren van de update kan je hier terugvinden.
Klantenadministratie
Manuele blokkade leners beter loggen en opvolgen
Wanneer een medewerker een blokkade plaatst of weghaalt bij een lener in het tabblad Eigenschappen-1 wordt dat vanaf Wise 7.0.7 gelogd in een aparte tabel.
Je kan deze info terugvinden in een nieuw overzicht dat alle acties (plaatsen, verwijderen en aanpassen van een blokkadetekst) per lener en per soort blokkade bevat voor een gekozen periode. Zo kan je de blokkadehistoriek van een klant opvolgen binnen Wise en zien welke medewerker bijvoorbeeld een deurwaarderblokkade heeft verwijderd.
Ontdubbelen
Bij het ontdubbelen van klanten zijn achterliggend 4 stappen:
- Wise gaat op zoek naar mogelijke duplicaten
- De baliemedewerker selecteert welke aangeboden duplicaten effectief dubbels zijn, en start al dan niet de ontdubbeling
- De baliemedewerker kiest één duplicaat als de beste match
- Wise behoudt het winnende klantrecord, en archiveert de verliezende klantrecords. Velden worden samengevoegd waar mogelijk.
Vanaf 7.0.7 wordt bij de verliezende actoren het rijksregisternummer verwijderd om enkele problemen achteraf te voorkomen – zo blijft het rijksregister enkel staan bij de winnende actor.
Verwijderen van passen bij archiveren van klantrecords
Leners worden na langdurige inactiviteit verplaatst naar een archieftabel. Daarbij konden in sommige gevallen ongekoppelde pasnummers blijven hangen in het systeem. Je kon deze leners opzoeken, maar ze niet opnieuw activeren noch verwijderen. Vanaf 7.0.7 kijkt Wise beter na of er door het archiveren van die lener geen ongekoppelde passen blijven hangen, en zal deze mee verwijderen wanneer nodig.
Pas verloren gemeld
In het tabblad 6. Eigenschappen – 1 kan je aangeven wanneer een lener zijn pas heeft gemeld als verloren. Tot dusver toonde de blokkeringsinformatie steeds de datum van de oudst gedane melding. Dit is rechtgezet: de info toont nu de datum van de meest recente melding.
Titels en exemplaren
Minder dubbele titels in Wise door bestelkoppeling
Bij het inladen van een orderbestand via de bestelkoppeling werd vaak een nieuwe titel aangemaakt in Wise omdat er geen match op publicatiejaar werd gevonden. Nu komt er een extra controle waarbij Wise nagaat of er een match is op publicatiejaar +/- 1 jaar. Zo ja, dan zal Wise matchen op deze titel en geen dubbel aanmaken.
Bijvoorbeeld: vanuit het orderbestand stroomt een titel door met publicatiejaar ‘2023’, en in Wise is een beschrijving aanwezig met publicatiejaar ‘2024’. Door de extra controle zal Wise geen extra titel aanmaken maar de bestelling matchen met de beschrijving publicatiejaar 2024.
Dit zal het veelvoud aan dubbels bij de jaarwisseling en het verkoppelen van bestelexemplaren naar andere titelbeschrijvingen verminderen.
Bij het inladen van een orderbestand via de bestelkoppeling wordt ook niet langer gecontroleerd op mediumsoort. Dit zou dubbele titelbeschrijvingen moeten voorkomen bij strips, grote letter, vertelplaten, … Zij stroomden vanwege de leverancier nu vaak door als boek ipv het bijhorende materiaaltype.
Exemplaren koppelen
Bij het koppelen van een nieuw exemplaar is er een belangrijke wijziging aan de kastaanduiding: al tijdens het koppelen zal je voor het exemplaar zowel een tijdelijke als een vaste kast kunnen aanduiden, in twee verschillende lijsten. Zo hoeft dit niet meer achteraf, en wordt vermeden dat per ongeluk een tijdelijke kast wordt gekozen als vaste kast, en vice versa.
Verder wordt de RMT-keuzelijst in het koppelscherm nu beperkt tot de RMT’s in de reglemententabel van de bibliotheek. Deze lijst gaat dan ook de keuze “<leeg>” bevatten voor de gevallen waarbij een RMT voorspeld wordt die niet in de lijst zit. Wanneer de gebruiker op “Koppel dit exemplaar” klikt, zal er gecontroleerd worden op het RMT-veld. Indien leeg, dan wordt een pop-upmelding getoond en moet een RMT uit de lijst gekozen worden. Zo wordt het per ongeluk koppelen aan een RMT zonder parameters voorkomen.
De pagina over het koppelscherm kreeg een update.
Ten slotte zijn twee nieuwe koppelmethodes toegevoegd om te koppelen met een landelijke barcode. Dit kan in de toekomst mogelijkheden bieden om het in circulatie brengen van oude en afwijkende barcodes te voorkomen. Vandaag heeft dit nog geen impact op jullie werking:
- 7. Scan landelijk nummer
- 8. Genereer landelijk nummer
Innemen van exemplaren ‘In verwerking’ (status Transport – Nieuw)
Wie werkt met de status ‘In verwerking’ voor nieuwe exemplaren, kan bij het innemen in de plaatsingsvestiging, nu meteen ook een tijdelijke kast aanduiden voor het exemplaar, en niet enkel een vaste kast.
Deelaanduiding uit titelblok beter zichtbaar
De deelaanduiding uit het titelblok (tot aan de auteursslash) wordt, na toevoeging aan het exemplaardetailscherm in 7.0.6, nu ook getoond in:
- Het koppelscherm
- Het reserveringsscherm bij het plaatsen van de reservering
- Het scherm Reserveringen binnen de klantenadministratie
Op deze manier moet je als baliemedewerker niet terugkeren naar de catalogus om te verifiëren dat je koppelt of een reservering plaatst op het juiste deel van bijvoorbeeld een televisieserie.
Berichten
Welkomstbericht (PCB)
Het PCB-bericht is het mailtje met de code dat automatisch gestuurd wordt als je je lidmaatschap wil koppelen aan een Mijn Bibliotheek account.
Dit bericht is in het scherm Klantberichten binnen de klantenadministratie hernoemd naar “Bericht koppelen lidmaatschap”, om verwarring met het Welkomstbericht (PCA) te vermijden.
De standaardtekst is licht gewijzigd:
- ‘ingeschreven’ is vervangen door ‘(her)ingeschreven’.
- ‘Welkom bij [vestiging]’ is aangepast naar ‘Welkom bij [instantie]’.
Heb je zelf de eigen versie van het PCA-bericht van jouw instantie al aangepast via de berichteneditor, dan wijzigt er niets. Indien gewenst kan je dan zelf de tekst aanpassen via de editor (vergeet niet onderaan op opslaan, preview EN publiceren te klikken).
Tijdschriften
Nieuwe titelsoort Q: tijdschrift schooljaar
Sommige tijdschriften volgen het kalenderjaar (titelsoort T), waarbij het eerste nummer verschijnt in januari, en de nummers elkaar opvolgen tot het einde van het jaar. Sommige tijdschriften echter, volgen het schooljaar, waarbij het eerste nummer verschijnt in september en het laatste in juni (titelsoort Q). Voorbeelden van deze tweede soort zijn “Kits”, “Okki”, “Bobo”, “Doremini” en “National Geographic Junior”. Meer info over deze groep tijdschriften kan je nalezen op deze pagina: https://leerplatform.cultuurconnect.be/courses/tijdschriften/lessons/faq-tijdschriften/topic/hoe-ga-ik-correct-om-met-tijdschriften-met-dubbele-jaargangen/
Dit onderscheid zorgde voor fouten bij het ontvangen van tijdschriften en zette een sneeuwbaleffect in gang: het verkeerdelijk invoeren van het veld Periode zorgde voor de aanmaak van nieuwe, foutieve tijdschriftjaargangen in ons gedeelde titelbestand, waarna collega’s bij andere bibliotheken eveneens hun exemplaren aan de verkeerde jaargangen hingen. Dit resulteerde in heel wat opkuiswerk.
Daarom is dit onderscheid tussen de twee soorten tijdschrifttitels vanaf nu ook expliciet opgenomen in Wise:
- Tijdschriften die het kalenderjaar volgen blijven titelsoort T (Tijdschrift)
- Tijdschriften die het schooljaar volgen, worden titelsoort Q (Tijdschrift schooljaar)
Wise zal nu ook op basis van de titelsoort het ontvangscherm anders weergeven:
- Bij een exemplaar met titelsoort T krijg je maar 1 veld dat ingevuld kan worden bij Periode (voorbeeld Computer! Totaal – Periode = 2024)
- Bij een exemplaar met titelsoort Q krijg je 2 velden die verplicht moeten ingevuld worden bij Periode, met de dubbele jaargang (voorbeeld Doremini – Periode = 2023/24)
Vul je bij een tijdschrift met titelsoort Q slechts één veld in bij periode, dan krijg je een waarschuwing:
Let op: in principe is het nog steeds mogelijk om bij Q-tijdschriften fouten te maken en bv. in het tweede veld van Periode het volgnummer in te vullen in plaats van een jaartal. Wise geeft wel een waarschuwing als het nummer in het tweede veld niet numeriek volgt op het eerste veld.
Stel dat je dus bij een tijdschriften met titelsoort Q toch verkeerdelijk [2024/05] zou ingeven in plaats van [2024/25], dan krijg je volgende waarschuwing:
We kunnen deze velden helaas niet vooraf invullen met de correcte waarde: aan het einde van 2023 moet je reeds nummers van 2024 kunnen ontvangen, en omgekeerd moet je ook in 2024 nagestuurde exemplaren uit 2023 nog kunnen koppelen.
Controleer daarom bij het ontvangen van tijdschriften nauwgezet of de periode (jaartal of ev. dubbel jaartal) en nummer (volgnummer) overeenkomt met het exemplaar dat je wil invoeren.
Selecties
Extra velden bij selecties op Klanten
Vanaf Wise 7.0.7 heb je, zowel bij de selecties op Klanten als de export van de resulterende gegevens, extra mogelijkheden.
Emailadres excl. BCC: in de resulterende lijst komen enkel de emailadressen in het veld E-mail van de klantenadministratie terecht. Heeft een lener geen E-mail ingevuld, maar wel een adres ingevuld in de velden E-mail-BCC1 of 2, dan zal het veldje in het resultaat leeg blijven.
Emailadres incl. BCC: in de resulterende lijst zal bij voorkeur het adres E-mail-BCC1 worden opgenomen. Is dat er niet, dan wordt E-mail-BCC2 opgenomen. Is ook dat er niet, dan wordt E-mail opgenomen. Anders blijft het veld leeg.
Nooduitleen
eID uitlezen beschikbaar tijdens nooduitleen
Er is een kleine aanpassing gedaan aan de nooduitleen in Wise: ook tijdens het nooduitlenen kan je nu de eID uitlezen met een chiplezer om het rijksregisternummer te gebruiken als klantnummer. Er zal nog steeds geen informatie weggeschreven worden over de lener, en de geldigheid van het abonnement kan nog steeds niet worden geverifieerd, maar zo is er naast het scannen van lenerspasbarcodes een tweede werkwijze die foutieve klantennummers invoeren kan helpen voorkomen.
De eID uitlezen tijdens het innemen is niet beschikbaar, maar het innemen in de noodmodus raden we af.
Release 15 april 2024
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: MagPi : het officiële Raspberry Pi-magazine werd stopgezet.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 8 april 2024
Java 11 update verplicht vanaf 8 april
Al 3500 van de 3650 toestellen zijn intussen geüpdatet. Op de 150 resterende toestellen zal de Wise client zonder Java 11 vanaf 8 april niet meer gebruikt kunnen worden. De Ja/Nee keuze in de Java pop-up verdwijnt en de gebruiker wordt verplicht om de Java 11 update te installeren.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels: Agora verschijnt enkel nog digitaal, VAB-magazine en Simply breien zijn stopgezet ; L’Obs is gewijzigd in Le Nouvel Obs
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 1 april 2024
Reserveren van exemplaren met status T
Door een fout was het in sommige gevallen niet meer mogelijk om exemplaren met status T te reserveren, maar dit is nu hersteld.
Verwerken RFID-tags met Dialoc Ruby in Deense datamodel
Met de Dialoc Ruby rfid plaat was het niet mogelijk om rfid labels te verwerken met het Deense datamodel.
Er is een aanpassing gemaakt in de betreffende rfid driver waardoor nu ook de rfid labels met het Deense datamodel kunnen worden verwerkt.
Cultuurconnect blijft het Nederlandse RFID-datamodel (met enkel cijfers in het exemplaarnummer) naar voor schuiven als de standaard, een keuze die in 2008 al is gemaakt door haar voorganger VCOB (Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken).
In OCLC Wise worden de tags beschreven volgens dit datamodel (5.0), maar Wise ondersteunt ook het lezen van tags die beschreven zijn volgens het Deense (ISO) datamodel.
Release 25 maart 2024
Reserveren via Mijn Bibliotheek
Wanneer een klant een registratie in betreffende vestiging had, werd dit niet goed doorgegeven via de API. De lener kreeg in dat geval na het klikken op “Reserveer” een wit scherm met “Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens”. Dit is gecorrigeerd en de reservering werkt opnieuw.
Berichtvoorkeur Herinnering reserveringsophaalbericht (RSB)
Wanneer een klant geen berichtvoorkeur had ingesteld voor dit berichttype, werd er geen RSB verstuurd. Er werd dan een RSB klaargezet zonder vorm M (mail). Wise kon dit echter niet verwerken, omdat een RSB altijd vorm M moet hebben. Dat werd nu aangepast. Er zal nu steeds een RSB-mail verstuurd worden (standaard), tenzij de klant geen (geldig) mailadres heeft.
OCLC heeft de berichten die de voorbije weken blijven hangen zijn opgekuist, zodat in principe enkel nieuwe RSB-berichten verstuurd zullen worden.
Exemplaren: ontvangen van tijdschriften
Bij tijdschriften met een tijdelijke kast werd bij ontvangst van een nieuw exemplaar, bij het voorgaande exemplaar wel de tijdelijke kast verwijderd, maar bleef de omschrijving van de tijdelijke kast zichtbaar in de Plaatsing. Dit is opgelost: de getoonde omschrijving is nu wel deze van de vaste kast, in plaats van de tijdelijke kast.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Opgelet, volgende tijdschrifttitels werden onlangs gewijzigd: “Chip Foto Magazine” is stopgezet (laatste nr maart 2024), “Sterkfietsbeleid magazine” heet nu “Fietsforward”.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 18 maart 2024
Gewijzigde tijdschrifttitels
Opgelet, volgende tijdschrifttitels werden onlangs gewijzigd: “Bouwbedrijf” heet vanaf nu “Embuild magazine”, “Knipkids” is opgegaan in “Knipmode”.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 11 maart 2024
Wise Client pop-ups
In het menu Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > configuratie kan je bij voorkeuren pop-ups aanzetten. Dit om systeemmeldingen te krijgen in de vorm van een pop-up. Bijvoorbeeld wanneer een lener via Mijn Bibliotheek een reservatie plaatst, zal Wise je via deze pop-up laten weten dat er nieuwe exemplaren op de kastlijst staan. Deze pop-ups verschenen tot vorige week enkel wanneer je in de client een actie uitvoerde, zoals bijvoorbeeld een klant opzoeken. De pop-up zal nu ook verschijnen wanneer er niks actief wordt gedaan in de client.
Release 4 maart 2024
RFID: verlengen van exemplaren met schadenotitie
Wanneer in de Manager bij het ZUS-profiel de setting FV actief is, lukte het niet om via de zelfservice een exemplaar met schade te verlengen. Dit issue is verholpen. Het verlengen van een exemplaar met schade via de zelfservice werkt nu ook als de setting FV actief is.
Selecties
Bij het maken van een selectie van exemplaren op basis van de datum van vermissing moest in de Selectieregels, bij Rubriek, worden gekozen voor ‘Missing date’, waar dit veld in het exemplaardetailscherm ‘Datum van vermissing’ heet. Bij de Rubrieken in de selectieregels is de benaming ‘Missing Date’ nu aangepast naar ‘Datum van vermissing’.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Opgelet, volgende tijdschrifttitels werden onlangs gewijzigd: “Drones & modelvliegen” heet vanaf nu “Modelvliegsport”, “Netto” heet vanaf nu “MijnGeld”.
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 26 februari 2024
Weergeven naam medewerker bij algemene blokkades hersteld
Bij het zetten van een algemene blokkade werd de gebruikersnaam van de medewerker getoond. In plaats van de gebruikersnaam wordt nu opnieuw de naam van de medewerker getoond.
Gewijzigde tijdschrifttitels
Opgelet, volgende tijdschrifttitels werden onlangs gewijzigd: Ambrozijn is stopgezet, Ruimte & maatschappij verschijnt enkel nog digitaal, idem voor Humbug (laatste papieren nummer is nr. 10).
Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.
Release 19 februari 2024
Ontdubbelen klanten
Er is opnieuw een kleine verbetering doorgevoerd aan het ontdubbelproces. Hierdoor worden sommige dubbele actors nu wel aangeboden via Klanten > Ontdubbelen, waar dat eerder niet het geval was.
Release 12 februari 2024
Berichteneditor
In sommige gevallen kon er geen preview worden gemaakt in de Berichteneditor. Dit werd opgelost.
Inschrijven klant (oplossing bug 30/01/2024)
Bij het inschrijven van een klant die al in het systeem bestaat, verschijnt er een duplicaatmelding. Maar als het adres op de ingelezen eID afweek van het adres van deze duplicaatklant, dan verscheen er geen duplicaatmelding, en kon Wise dat adres dus niet overnemen. Daardoor was het nodig om de eID een tweede keer uit te lezen om het adres aan te passen. Dit is opgelost waardoor de melding nu opnieuw consequent verschijnt.
Aanmelden met verouderde client
Wanneer een client niet wordt geüpdatet na het verschijnen van een hogere versie, en een medewerker begint te werken met deze verouderde client, ontstaan er allerlei fouten bij nieuwe klanten in het systeem, soms met een grote impact ook op andere bibliotheken of collega’s. Om dit te voorkomen is er een aanpassing uitgevoerd: tijdens het starten van de Wise client komt nu een melding over het versieverschil, waarna de applicatie sluit. Als je de client daarna opnieuw opstart, zou deze vervolgens automatisch moeten updaten. Loopt hier toch iets mis, contacteer dan eerst je interne IT-ondersteuning om de update alsnog te voltooien.
Release 5 februari 2024
Gewijzigde tijdschrifttitels
Opgelet, volgende tijdschrifttitels werden onlangs gewijzigd: Handiscoop wordt Kando, Culinaire ambiance verschijnt enkel nog digitaal.
Via deze lijst vind je een overzicht. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet, kan je lezen op deze pagina.
Ontdubbelen klanten
Na een aanpassing waarbij er nog beter naar het rijksregisternummer werd gekeken, bleken sommige klanten maar vanuit 1 instantie ontdubbeld te kunnen worden i.p.v. uit beide instanties. Dit is nu aangepast en het ontdubbelen kan weer vanuit beide actoren/instanties.
Mail bouncer
De mail bouncer, die controleert of verstuurde e-mails wel aankomen op een bestaand adres, kreeg een update waardoor deze meer gebouncete mails kan herkennen en verwerken.
Release 29 januari 2024
Nota’s materiaalvergoeding – procedure mag hernomen worden
Bij het innemen van een exemplaar dat in aanmerking komt voor een materiaalvergoedingsnota, verwijderde Wise de notaregel niet meer uit de notaprocedure. Hierdoor werd deze regel weer actief van zodra het exemplaar weer werd uitgeleend door dezelfde lener. Dit is opgelost. In de loop van maandag 29/1 worden de exemplaren die door de bug al onterecht in de notaprocedure terecht kwamen, er tussenuit gehaald, zodat deze leners niet opnieuw in de deurwaarderprocedure zullen terechtkomen. De notaprocedure kan dus weer overal opgestart worden.
Release 22 januari 2024
Koppelen met bestelbestanden
Bij het koppelen van meerdere exemplaren die bij hetzelfde bestelnummer horen, werd na het koppelen van het 1e exemplaar de lijst met nog te koppelen exemplaren niet correct weergegeven. Vanwege een sorteerfout kon het scherm niet goed worden opgebouwd. Dit is gecorrigeerd. Het scherm wordt nu steeds correct weergegeven.
Berichteneditor:
Na aanpassen van het logo via de Berichteneditor konden formulieren niet meer vanuit de Client geprint worden. Dit kwam doordat de serverURL niet goed opgehaald werd, waardoor de afbeelding niet gevonden kon worden. Dit werd verholpen.
Het was mogelijk om in de berichteneditor een enkele spatie in te voeren bij tekstregel 0 en deze op te slaan. Vervolgens werd deze spatie als ‘%#160;’ getoond in de preview en na publiceren ook in de echte brieven. Dit werd verholpen, de enkele spatie wordt niet meer opgeslagen.
Overzichten: reserveringsplank
Bij het kiezen van sortering op reserveringsdatum bij het rapport ‘Reserveringsplank’ werd niet gesorteerd op de volledige datum, maar alleen op dag. Nu sorteert Wise correct op de volledige datum.
Uitlenen: gepauzeerde reservering
Er verscheen een melding dat een exemplaar niet uitgeleend kon worden wanneer de systeemoptie MLDBRES/ MLDZRES aan staat en er is een gepauzeerde reservering actief.
De gepauzeerde reservering werd als actieve reservering gezien. Er is nu een aanpassing gedaan zodat een reservering die op dat moment gepauzeerd is, niet meer als actief wordt gezien waardoor het binnen exemplaar uitgeleend kan worden.
Release 15 januari 2024
Administratieve passen
Bij administratieve en speciale passen toonde Wise in het uitleenoverzicht geopend via uitlenen een andere omschrijving dan in het uitleenovezicht geopend via klantenadministratie. Dit is aangepast: de status is nu beide op plaatsen ‘Niet beschikbaar’.
Berichteneditor
Op 1 januari 2024 zat er een fout in de stylesheet van de CAE/CAJ-brieven, waardoor het adresblok ontbrak en er een extra blok foutief werd toegevoegd. Met de mails was alles OK, het ging enkel om de briefversie. Die bug is nu gefixt, en de CAE- en CAJ-brieven van februari zouden terug ok moeten zijn.
Bugfix: Afhandelen van reserveringen van een vestiging niet mogelijk (02/01/24) – (GEFIXT 15/01/24)
Het was niet meer mogelijk om reserveringen van een andere vestiging van je eigen instantie af te handelen via de hoofdvestiging. Je moest inloggen op de betreffende vestiging om dit te kunnen doen. Alle medewerkers met rol Bestelbeheer of hoger kunnen deze actie nu weer uitvoeren.
Release 8 januari 2024
Catalogus
Bij bepaalde titels die door leveranciers in Wise ingeladen werden, kon er achteraf niets gewijzigd worden omdat het Marc-21 Editor scherm niet opende. Dat is nu verholpen. Het editeren van deze titels werkt nu weer correct.
Exemplaren
Het lukte niet om een seriemutatie uit te voeren op het veld Inleverdatum. Door aan dit veld het type LocalDateTime toe te kennen is dit nu opgelost en werkt dit nu wel.
Catalogus
Zoeken op een oud exemplaarnummer in de Wise-catalogus toont nu opnieuw de titel relevant voor de ingelogde vestiging.
Berichten
Op 1 januari 2024 zat er een fout in de stylesheet van de CAE/CAJ-brieven, waardoor het adresblok ontbrak en er een extra blok werd toegevoegd. Met de mails was alles OK, het ging enkel om de briefversie.
Die bug wordt pas op maandag 15/1 gefixt op productie, maar de fix staat vanaf woensdag 10/1 op de testserver test1. OCLC zal op onze vraag woensdagmiddag 10/1 de CAE/CAJ-brieven terug klaarzetten op test1 zodat ze op die testserver printklaar kunnen gemaakt worden. Indien je dus de CAE/CAJ-brieven ondertussen nog niet manueel hebt aangevuld en opgestuurd, dan kan je op die manier ze hergenereren. Check dan best wel even vóór het opsturen of die klanten ondertussen hun lidmaatschap nog niet verlengd hebben.
Heb je vragen hierover of heb je graag hulp hierbij, neem dan contact op met de servicedesk en geef het als onderwerp “CAE/CAJ-berichten opnieuw printklaar maken”.
Java 11
De automatische update van Java 11 is ingeschakeld. Alle info via https://docs.google.com/document/d/1WK3cjGVqpH715bFTL-_0PPOoY7SNqcUW6EdG-yIr1nE/edit#heading=h.oqm7x1pz83c1
Bestellen: budgetjaren
Budgetjaar 2023 werd afgesloten en budgetjaar 2024 is beschikbaar.
Hoe je budgetbedragen toekent aan jouw deelbudgetten vind je hier terug: https://leerplatform.cultuurconnect.be/courses/bestellen-en-budgetten/lessons/budgetten/topic/toeken…