Laatste wijziging: 29 april 2025

Balienota maken geeft fout indien klant reeds materiaalvergoedingsnota kreeg voor zelfde exemplaar (29 april – aanvulling workaround)

Wanneer een lener een materiaalvergoedingsnota (NBF) kreeg voor een bepaald exemplaar, maar dat exemplaar terug inleverde, waardoor de nota verviel, dan kan je achteraf geen balienota meer maken (bv. als het ingeleverde exemplaar beschadigd blijkt te zijn).

Er is een voorlopige workaround:

  • Zorg dat alle kosten die nog vasthangen aan de oude nota betaald zijn of kwijtgescholden (dus ook de eventuele administratieve kost)
  • Leen het exemplaar weer uit aan de lener
  • Wacht tot de dag erna, ’s nachts gaat een automatisch proces van Wise de laatste restanten van de oude nota weghalen, waardoor je dus een dag na het opnieuw uitlenen opnieuw een balienota kan maken.

OCLC werkt ondertussen verder aan een blijvende oplossing.

Abonnement online vernieuwen via link uit CAE/CAJ bericht (28 april)

Wanneer je als bibliotheek toestaat dat een lener diens lidmaatschap online kan verlengen, dan zal in bepaalde gevallen de direct link met Patron System ID in het CAE/CAJ bericht niet werken. Momenteel is er een bug waardoor enkel abonnementen die reeds vervallen zijn via deze knop kunnen verlengen. Abonnementen die pas komen te vervallen op de eerste van de volgende maand en dus nog geldig zijn, komen op een errorpagina terecht. Je kan voorlopig beter de direct link naar ‘https://[gemeente].bibliotheek.be/renew-account/’ toevoegen zonder de extra optie ‘Patron System ID’.

Deze bug wordt opgelost bij een volgende release van de bibliotheekwebsite eind mei.

Uitlenen lukt niet ondanks geldig abonnement van de regio (22 april)

Bij sommige leners lukt het niet om uit te lenen aan de balie, hoewel ze een geldig abonnement van een andere instantie in de regio hebben. Via Zoek klant en bij uitlenen komt de melding “Klant is van andere vestiging; niet geaccepteerd”. 

Openstaande verbeterpunten catalogus-vernieuwingen (14 april)

Op 15 april krijgen/kregen alle bibwebsites de release met nieuwe catalogus lay-out. Een aantal bugs en verbeterpunten staan nog op de planning en zitten nog niet in de release. Je mag deze verwachten in de loop van mei:

  • Sommige filteropties op de ‘zoeken met filters’ pagina leveren geen zoekresultaten op. Er is nog werk nodig aan aquabrowserkant dat wat meer tijd vraagt om filteropties die een specifieke bibliotheek niet heeft uit de keuzelijsten te verwijderen (materialen, leeftijdsgroepen, genres, …)
  • Er komt nog een betere weergave van de toegepaste filters + de ‘bewaar filters’ optie op de mobiele weergave
  • Er volgen nog kleine aanpasingen aan de lay-out van de links bij de zoekbox (zoeken met filters, krantenarchief, verlengen) om de functie van die links helderder te maken (nu was er soms verwarring bij klikken op ‘zoeken in krantenarchief’)
  • Bij het krantenarchief ontbreekt de link naar geavanceerd zoeken (dat we ook daar wel gaan hernoemen naar ‘zoeken met filters’)
  • Vertaling van carousel-queries en ‘zoeken met filter’ acties bovenaan het zoekresultaat. We gaan niet langer de query tonen daar, maar een begrijpelijke verwoording + dan actieve filters tonen voor de waarden uit de query.

Spotlight widget: year index werkt niet (2 april)

Gebruik je de widget met een query en gebruik je daarin de index year? Dan krijg je wellicht niet de gewenste resultaten. Er gebeurt iets waardoor de waarden uit deze index worden verwijderd. Het is nog niet duidelijk waarom. Voorlopig kan je daar wel rond werken door het jaartal in quotes te zetten (year:"2024").

Problemen met de noodprocedure (1 maart 2025)

Naar aanleiding van de grootschalige problemen op zaterdag 1 maart, is er bijkomend een probleem opgedoken in verband met de noodprocedure. In sommige gevallen krijg je een error in het Wise-opstartscherm, en kan je de noodprocedure niet opstarten. Na enige tijd wachten lukt het dan plots wel. Het doet zich op sommige toestellen wél voor, en op andere niet.

Update 17 maart: het probleem lijkt te liggen aan CloudFlare, een systeem dat Wise beschermt tegen DDoS-aanvallen: de client probeert te verbinden op de server maar krijgt eerst een controle van CloudFlare voorgeschoteld. De client aanziet dit als een antwoord, en dus dat de server niet helemaal down is – ook al is dat wel het geval. Het probleem doet zich enkel voor in de gevallen wanneer CloudFlare actief wordt, zoals bij vele clients vanuit 1 netwerk die proberen te verbinden. Dat zou verklaren waarom op 1 maart sommige clients de noodprocedure wel konden starten, en andere niet. De hypothese wordt nog verder onderzocht. OCLC engageert zich om de noodprocedure verder te verbeteren naar aanleiding van de problemen op 1 maart. Heb je specifieke feedback, vragen of opmerkingen, contacteer dan de servicedesk.

Update 14 april: OCLC onderzoekt de mogelijkheid om de noodprocedure in Wise opnieuw te gaan bouwen, ofwel binnen de client, ofwel als losstaand programmaatje. Info volgt van zodra we die hebben.

Inschrijven uitgegrijsd bij actors met ongeldig (vervallen) abonnement (begin 2024)

In sommige gevallen blijft bij inactieve actors de knop “Inschrijven” uitgegrijsd. Dit gebeurt vaak bij klanten die ooit ontdubbeld werden.
Dit is een bug waar OCLC momenteel een oplossing voor zoekt.
Er zijn twee alternatieve manieren om de klant toch in te schrijven:

  • Zoek de klant op, open tabblad Contributie, klik ‘Wijzig’ onderaan, kies voor ‘Abonnement opzeggen per direct’ en sla op
  • Als dat niet werkt, probeer eens via Nieuwe klant toevoegen > zoek op klantnummer – duplicaatmelding verschijnt, check goed of het de juiste klant is, als dat het geval is, klik op ‘Inschrijven’

Moest geen van beide opties werken, neem dan contact op met de servicedesk en geef de actor-id door van de betreffende klant.

We zijn de oorzaak intussen op het spoor, OCLC werkt aan een oplossing.


Inschrijven op updates

Gebruik dit formulier om automatisch een mail te krijgen wanneer nieuwe bugmeldingen toegevoegd werden aan deze pagina. Je kunt daarnaast ook nog kiezen voor een aantal andere update-mails.