Releases Wise 2025

Spring meteen naar:

Release 10 januari 2025

Gewijzigde tijdschrifttitels

Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • National Geographic Junior, Wild van Freek, Bobo en Okki zijn gewijizgd van dubbele schooljaarjaargang (2024-25) naar een gewone jaargang (2025). Gelieve nog geen nieuwe nummers te ontvangen tot we het signaal geven dat deze aanpassing ook in Wise correct staat! We zijn met OCLC aan het bekijken hoe we die overstap zo makkelijk mogelijk kunnen maken.
  • Het tijdschrifte Fons werd stopgezet.

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Bugfixes uitleenbon 14 (gemeld 16 december – GEFIXT)

De uitleenbon gaf foutmeldingen wanneer het lijstje exemplaren bevatte met een onvindbaar titelnummer, zoals bij sommige reserveringen. Daarnaast werden diakritische tekens (è, ä, …) niet goed weergegeven. Deze problemen zijn opgelost.

API: beschikbaarheidsinformatie (gemeld 6 januari – GEFIXT)

Bij de livegang ontstond een probleem met de beschikbaarheidsinformatie: de gebruikte API bevatte een bug waardoor deze niet goed meer kon werken. Als noodoplossing hebben we een koppeling gelegd met een ouder stukje software, zodat de beschikbaarheidsinformatie weer kon doorstromen. Alleen ondersteunde deze oudere versie niet de functies die bibliotheken met floating nodig hebben.

De eigenlijke API is nu hersteld en wordt zo snel mogelijk weer in gebruik genomen. Van deze overgang zullen jullie in principe niks merken – behalve dan in bibliotheken met floating die de vertrouwde functionaliteit weer zullen zien hervatten.

Communicatieprobleem zelfuitleen (gemeld 7 januari – GEFIXT)

Op dinsdag 7 januari kregen we heel wat meldingen binnen van RFID-toestellen die geen verbinding konden maken met Wise. Een aanpassing in de caching gaf problemen bij het starten van nieuwe sessies door de toestellen. OCLC heeft vrij snel een noodoplossing kunnen uitwerken, maar die vereiste manuele herstarts. Met deze update wordt deze noodoplossing vervangen door een robuustere aanpassing die het probleem in de toekomst moet voorkomen.

Ten onrechte kost volgpas geboekt (november 2024 – GEFIXT)

Bij inschrijven of controleren van de klantgegevens via eID werd er soms een hoofdpas aangemaakt, ook al had de klant elders al een hoofdpas. Daarbij werd de kost van een volgpas geboekt.
Dit werd opgelost.

Ontbrekende titels in de publiekscatalogus (6 januari 2025 – GEFIXT)

Door de serverupdate van Wise (5/1) zondagavond ontbreken bepaalde titels in de publiekscatalogus.
Update 9 januari: De ontbrekende titels zijn via aparte imports terug toegevoegd. Rond de middag waren alle ontbrekende titels terug raadpleegbaar via de publiekscatalogus.

Release 10 januari 2025 – Release notes Wise versie 8.0.0

Op maandag 6 januari 2025 werd versie 8.0.0 geïnstalleerd op de productieserver van Wise. Lees hieronder wat er allemaal nieuw is of wijzigde.

Heb je nog vragen? Stel ze dan via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be 

Algemeen

Belangrijke info: update naar Java 21

Om Wise zo veilig mogelijk te houden, updaten we met enige regelmaat de ingebouwde Java-versie van de Wise Client. Vorig jaar hebben we Java 11 uitgerold, nu gaan we over naar Java 21.

Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren. Vanaf 3 april 2025 kan de Wise Client zonder Java 21 niet meer gebruikt worden.

Zoekvelden in keuzelijstjes

In diverse dialoogvensters in de Client is onderin het keuzevenster een zoekveld toegevoegd. Hiermee kun je zoeken naar de gewenste code of omschrijving in het venster.

Door deze aanpassing kun je makkelijker de gewenste optie vinden, aangezien je niet meer door lange lijsten met opties hoeft te scrollen. 


Voorbeeld: materiaalsoort muteren vanuit het exemplaardetailscherm

Loskoppelen van enkele bevoegdheden

Een aantal menuknoppen was voorheen enkel aan te klikken door medewerkers met specifieke baliebevoegdheden. Het gaat echter om algemene functies die los staan van een bepaalde functie. Deze kunnen nu door iedereen met een Wise-login gebruikt worden:

  • Test XML-bonnen
  • Andere gebruiker
  • Berichten in venstertitel niet knipperen
  • Leesbaarheid
  • Bonprinter tijdelijk uitschakelen
  • Loggen naar bestand aan/uit 
  • Cache wissen

Bijkomend is de knop Server Log-regels aanklikbaar gemaakt voor de rol Werkplekbeheer.

Berichten

Aanpassing naam berichtklasse voor nota’s

In de berichteneditor stonden alle nota’s onder de berichtklasse ‘Nota-materiaalvergoeding’. Deze naam was verwarrend aangezien ook de registratienota en deurwaardernota in dezelfde klasse zitten. De omschrijving is nu aangepast naar ‘Nota’s’.

Tekst welkomstbericht (PCA)

In de tekst van het welkomstbericht wordt een stuk tekst geschrapt, namelijk Ben je nieuw in deze bib maar heb je al een Mijn Bibliotheek-profiel via een andere bib? Meld je aan en voeg je nieuwe bibliotheekkaart toe.
Daardoor blijft enkel nog dit stuk over: Maak je al gebruik van Mijn Bibliotheek in deze bib? Dan hoef je niets te doen.
De reden hiervoor is dat nieuwe lidmaatschappen normaal gezien automatisch worden toegevoegd in Mijn Bibliotheek

Bestellen

Aanpassing rapporten Bestellijst leverancier en Besteloverzicht leverancier

Bij de rapporten ‘Bestellijst leverancier’ en ‘Besteloverzicht leverancier’ is het titelveld uitgebreid met de kolom deelnummer/deeltitel. Hierdoor kunnen bibliotheek en leverancier zien om welk nummer van een reeks het gaat.

Orderadministratie: “Zoek order” verbeterd

De optie ‘Zoek order’ is verbeterd. Er verschijnt nu een zandloper tijdens het zoeken. Hierdoor is het duidelijker dat er wordt gezocht op de achtergrond. Als er niets gevonden wordt, verschijnt een pop-up-melding.

Nieuw overzicht: Orderoverzicht op initiële plaatsvestiging

Dit orderoverzicht geeft inzicht in hoeveel exemplaren per materiaalsoort in de geselecteerde vestiging geplaatst zijn in een bepaalde periode. De vestiging is hier, of was, de initiële (eerste) plaatsvestiging: de vestiging ooit gekozen bij het koppelen.

Exemplaren

Meerdere exemplaren tegelijk verkoppelen

Je kunt nu meerdere exemplaren tegelijk verkoppelen vanuit de catalogus. Selecteer de gewenste exemplaren, klik met de rechtermuisknop en kies ‘Verkoppelen’. Verkoppelen is alleen mogelijk als de status van de exemplaren niet I-Besteld, A-Afgeschreven,, M-Vermist of U-Uitgeleend is. Ook moet je bij verkoppelen van exemplaren van een andere vestiging bevoegd zijn om exemplaren te muteren van andere vestigingen. Het aanpassen van deze bevoegdheid kan je aanvragen via de servicedesk


Opgelet! Deze functie werkt nog niet helemaal naar behoren bij livegang: je kan alle exemplaren verkoppelen, maar als je er enkele selecteert en andere niet, worden ze foutief toch allemaal verkoppeld. 

Aanpassing veldnaam in exemplaardetailscherm

De naam van het veld ‘Laatste actor id’ in het exemplaardetailscherm is aangepast naar ‘Laatste lener’.


‘Laatste actor id’ in Wise 7.1.0

‘Laatste lener’ in Wise 8.0.0

Klantenadministratie

Snelle knop voor inschrijven klanten

Er is een nieuwe menu-ingang ‘Inschrijven klant’ in hoofdmenu Client > Klanten. Deze knop doet hetzelfde als de optie in de Klantenadministratie > Klant > Nieuwe klant toevoegen. Het verschil is dat je met deze nieuwe optie niet eerst de klantenadministratie hoeft te openen: je kunt dus sneller een klant inschrijven vanuit het basisscherm, of terwijl je in een andere module aan het werk bent.. Alle achterliggende functies werken in beide werkwijzen hetzelfde. 

Notities bij berichtvoorkeuren

Op Tabblad 7. Eigenschappen-2 zijn onder de berichtvoorkeuren van de klant drie notitievelden toegevoegd. Hier kun je notities toevoegen waarvan geen meldingen zullen verschijnen voor baliepersoneel of de klant zelf. De notities zijn enkel zichtbaar binnen de eigen instantie. Doordat er meerdere notitievelden zijn, kan je de notities verdelen over meerdere onderwerpen. 

Om tekst toe te voegen: klik eerst op ‘Wijzig’ en na toevoeging op ‘Opslaan’. Om tekst te verwijderen: klik eerst op ‘Wijzig’ en daarna op de knop ‘Leegmaken’ onder betreffende veld. Klik ten slotte op Opslaan.

Duidelijkere financiële informatie bij kosten in een samenwerkingsgroep 3

Eerder werd onder Klant > Financieel bij de registraties en contributieposten in de kolom ‘Vestiging’ alleen een vestigingscode getoond. Dit is aangepast: je ziet nu de (korte) naam van de instantie als de post is ontstaan in een andere instantie dan de ingelogde vestiging. Als de ingelogde vestiging gelijk is aan de instantie waar de post is ontstaan, dan blijft de vestigingscode getoond worden. Door deze aanpassing kun je in een samenwerkingsgroep 3 nu in één oogopslag zien in welke andere bibliotheek een lener nog kosten heeft.

Informatie over blokkades

In het tabblad 6. Eigenschappen-1 staat nu bij elke actieve blokkade een infoknopje. Daarop klikken geeft je de volgende informatie:

  • Tekst: de soort blokkade
  • Instantie: waar de klant is geblokkeerd
  • Medewerker: door wie de klant is geblokkeerd
  • Gezet op: wanneer de klant is geblokkeerd (tijd en datum)

Voordien kreeg je deze informatie enkel te zien voor de Blokkade algemeen in de velden ‘Blokkade tekst’ en ‘Blokkade info’, en recent ook in een samenwerkingsgroep 3.

Genderneutrale administratie

Het inschrijfscherm en tabblad 6. Eigenschappen-1 kregen een kleine aanpassing: naast Man, Vrouw en Instelling, kan je nu ook kiezen voor Neutraal en Onbekend. Neutraal kan je gebruiken voor wie niet wil kiezen tussen man of vrouw. Onbekend wil zeggen dat er geen informatie zal worden weggeschreven in de database.

Opgelet: bij het inschrijven met eID wordt nog steeds het geslacht overgenomen zoals het in de chip staat geregistreerd. 

Overzichten en selecties

Update BIRT

Vanaf Wise 8.0.0 heeft BIRT een update gekregen naar versie 4.16. De tijdloze vormgeving behoudt zijn charme en vertoont hier en daar kleine wijzigingen, maar de werking blijft hetzelfde.

Opgelet! We kregen bij de livegang enkele meldingen van errors bij het genereren van rapporten zoals kasdetails of uitgesorteerde exemplaren. Je kan dit probleem oplossen door de cache van de browser (niet van Wise) te legen. Daartoe open je het menuutje via de toetscombinatie ctrl + shift + delete, duid je Afbeeldingen en bestanden in de cache (in Edge of Chrome) of Tijdelijk gebufferde bestanden en pagina’s (in Firefox) aan en wist deze. Probeer daarna opnieuw het rapport te genereren.

Extra exportvelden beschikbaar 

Een aantal velden waren wél beschikbaar in de klantenadministratie, maar ontbraken in de selectieregels en als optie om mee te exporteren naar bijvoorbeeld een csv-lijst. Deze zijn nu wel beschikbaar:

  • E-mail factuur
  • E-mail BCC-1 en E-mail-BCC2
  • Nationaliteit
  • SMS-nummer
  • Telefoon-3
  • Telnr. contactpersoon

Waar er nog een verschil was, is de naamgeving van de exportvelden in de selectie gelijkgetrokken met de naamgeving in de klantenadministratie.

Je kan deze rubrieken nu selecteren bij de selectieregels (onder Klanten > ALGE). Ook kun je ze selecteren in het exportscherm, zodat ze meegenomen worden in het geëxporteerde CSV-bestand.

Selecties over de hele samenwerking 3

Voor bibliotheken in een samenwerkingsgroep 3 is het van belang selecties te kunnen maken van alle leden die actief zijn ergens in de samenwerking, ook als ze geen actief lidmaatschap hebben in de instantie waar je bent aangemeld in Wise. Daartoe is nu een vinkje voorzien in de selectiemodule: zet je het vinkje aan, dan haalt je zoekvraag klantresultaten op in de  hele samenwerking, staat het uit, dan krijg je enkel resultaten van klanten in je eigen instantie. 

Deze ontwikkeling is nog niet helemaal afgewerkt, wacht dus nog even af vooraleer jullie deze in gebruik nemen.

Correctie optelling gegevens na export

Er was een bug bij het exporteren van de aantallen in de velden ‘Aantal uitleningen totaal’, ‘Aantal uitleningen dit jaar’, ‘Aantal uitleningen vorig jaar’ en ‘Aantal uitleningen tot vorig jaar’ in het Settype Klanten. Bij deze aantallen werden ook uitleningen en verlengingen van andere instanties opgeteld, ook buiten de eventuele samenwerking. Dit is nu verbeterd zodat enkel de aantallen van de eigen instantie worden geëxporteerd. De bug deed zich enkel voor bij het exporteren, niet bij het maken van de selectie (daar werd wel enkel naar de eigen instantie gekeken).

Schermoverzicht uit loghistorie vermeldt naam medewerker bij uitlenen en innemen

Bij balietransacties uitlenen en innemen wordt nu ook de naam en het actor_id gelogd van de baliemedewerker die deze actie heeft uitgevoerd. Je ziet dit terug in het Schermoverzicht uit loghistorie bij de nieuwe velden ‘door_wie’ en ‘actor_naam’. 

Opgelet! Enkel de achternaam wordt weergegeven. Aangezien dit ook medewerkers uit andere instanties kunnen zijn met dezelfde achternaam, kijk je best ook naar de vestiging waar de actie is uitgevoerd om verwarring te voorkomen.

Tabblad 4. Overig vermeldt naam medewerker bij mutaties van leengegevens

Op tabblad 4. Overig worden de mutaties in de lenergegevens gelogd met de achternaam van de ingelogde medewerker. Op deze manier kun je terugzien wie iets aangepast heeft, en wie je dus kunt benaderen bij onduidelijkheden of vragen. 

Deze aanpassing is er gekomen op vraag van de Nederlandse bibliotheken in aanloop naar het Gemeenschappelijk Bibliotheeksysteem daar. In Vlaanderen is dit beperkt nuttig: aangezien enkel de achternaam wordt meegegeven en geen inlogvestiging, en omdat de lenergegevens gedeeld worden met alle bibliotheken waar de lener lid is, kan deze naam soms leiden tot verwarring. Potentieel gaat het immers om een medewerker uit een andere instantie met dezelfde achternaam als jouw collega.

Niet langer selecties delen op systeemniveau 

Soms deelden medewerkers per ongeluk hun selecties op systeemniveau, wat zorgde voor ‘vervuiling’ bij andere bibliotheken. Enkel de persoon die de selectie had aangemaakt kon die weer verwijderen, met hinder tot gevolg.

Je kan nu geen selecties meer delen op systeemniveau (maar wel nog op instantie of vestiging-niveau).

Sorteren op datum van Vaste Selecties

In het deelvenster Vaste Selecties, linksboven in de selectiemodule, sorteerde de kolom ‘Datum’ niet op de juiste manier. Dit is aangepast: het overzicht Vaste Selecties kan nu correct op datum worden gesorteerd.

Reserveringen

Transportoverzicht IBL-aanvragen

Aanpassing van het rapport ‘Transportoverzicht IBL-aanvragen en leveringen’ (rapport 37) zodat nu ook oudere data van meer dan een jaar geleden wordt getoond doordat de archieftabel in de telling wordt meegenomen.

SIP2 en koppeling met andere systemen

Actor ID’s opgenomen in SIP2-dialogen

Actor ID’s zijn toegevoegd in de 24 en 64 SIP2-dialogen. Hierdoor kunnen SIP2-leveranciers rijksregisternummers in de logs van de toestellen ‘blurren’.

Mededeling op bon nu ook beschikbaar via SIP2

De inhoud van veld ‘Mededeling op bon’ had tot en met Wise 7.1.0 enkel betrekking op bonnen afgedrukt in de client zelf, deze stroomden niet door naar de RFID-toestellen. Het aanpassen van deze mededeling moest dus in beide systemen apart. Je kan dergelijke mededelingen bijvoorbeeld gebruiken voor een bedanking, aankondigingen of een kerstwens.

De inhoud van het veld is nu opgenomen in het response veld van dialoog 35. SIP2-leveranciers kunnen de tekst onderaan op de bonnen van de zelfuitleen laten printen. Eens correct door hen ingesteld, kan je de mededeling daarna via de client configureren via Client > Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer.