Releases Wise 2025

Spring meteen naar:

Release 24 november 2025

BUGFIX: CAE/CAJ-mails in berichteneditor toonde verkeerde info (gemeld 13 november)
Door een bug toonde de berichteneditor voor alle CAE/CAJ-mailberichten het logo van de Nederlandse bibliotheken en verder niets. De echte inhoud van deze mails in Wise was nog steeds correct, maar ze konden niet meer bewerkt worden. Dit probleem is nu opgelost.

Release 17 november 2025

Bugfix: meldingen toevoegen via seriemutaties bij klant die al melding heeft

Als er al een melding bij een klant aanwezig was, was het niet meer mogelijk om extra meldingen toe te voegen via seriemutaties. Dat is nu weer mogelijk. Let wel, er zijn vier velden waar een melding kan geplaats worden. Indien er al een manuele melding staat in veld 1, dan zal de extra melding die via seriemutatie geplaatst wordt, in veld 2 verschijnen. Indien velden 1 en 2 gevuld zijn, dan zet Wise de extra melding in veld 3, enz. Indien er in de vier velden al iets staat, gaat Wise geen extra melding kunnen plaatsen.

Aanpassen ophaalvestiging

Voorheen kon je bij reserveringen met status B – Bericht, O – Ontvangen of T – Transport de ophaalvestiging wel wijzigen. Het wijzigen van de ophaalvestiging eens de reservering op de plank stond of fysiek onderweg was naar de ophaalvestsiging, wijzigde echter niets uit voor de klant of het bericht, en triggerde geen acties in Wise.

Vandaar is de mogelijkheid om deze aan te passen weggehaald. De ophaalvestiging wijzigen kan enkel nog bij reserveringen met de status A – Actief. Wens je de ophaalvestiging aan te passen voor een klant? Verwijder de foutieve en plaats een nieuwe. Hierbij kan je kiezen om de kosten vervolgens niet aan te rekenen in het reserveerscherm, https://leerplatform.cultuurconnect.be/courses/word-wiser/lessons/reserveren/topic/het-reserveerscherm/.

Release 3 november 2025

Belangrijke technische update voor het versturen van e-mails
Tijdens versie 8.0.2 stappen we over naar Postmark om e-mails te versturen vanuit Wise. Om de overstap mogelijk te maken moet jullie IT-dienst 2 DNS records toevoegen.
Momenteel zijn er slechts 59 van de 310 domeinen in orde.
Controleer of jullie bibliotheek in orde is en neem indien nodig contact op met je IT dienst.

Zie release notes Wise 8.0.2: OCLC zal tijdens 8.0.2 stapsgewijs bibliotheken omzetten van de oude manier van verzenden naar verzenden via Postmark. We streven ernaar dat alle bibliotheken voor het einde van 2025 omgezet zijn. Vanaf Wise 8.0.3 (live in begin 2026) zal het enkel mogelijk zijn om via Postmark e-mails te verzenden. 

BUGFIX: RSB-berichten bleven hangen bij printklaar maken (gemeld 21 oktober)

RSB-berichten zijn herinneringen op reserveringsophaalberichten. Ze worden normaal gezien nooit via brief klaargezet, ook niet na een bounce waardoor het mailbericht niet afgeleverd werd. Hetzelfde geldt voor CAE en CAJ-berichten. Door een bug werden de mails van deze types die een bounce kregen nu toch klaargezet als brief om printklaar te maken. Ze bleven daar dan hangen omdat de berichtvoorkeur geen brief toelaat voor de RSB. Dit probleem is nu opgelost.

Aangezien vorig weekend net een maandovergang was en er dus CAE/CAJ-berichten verstuurd werden, nog voor de fix op productie stond, kan het zijn dat er vandaag (3/11) of later deze week nog van dit soort berichtregels verschijnen. OCLC gaat ze normaal gezien zelf opruimen. Moest je roch in de tweede helft van de week nog hangende RSB- of CAE/CAJ-berichten opmerken, laat het dan weten via een mailtje naar de servicedesk.

Release 27 oktober 2025

BUGFIX: Wise client – Geen resultaat bij zoekopdracht in Wise-catalogus (gemeld 14 oktober)

Het gebeurde af en toe dat bij het zoeken in de Wise-catalogus, er geen resultaten kwamen terwijl dat wel het geval zou moeten zijn. Heropstarten van de Wise-client verhielp dat probleem dan (tijdelijk). Dat is nu gefixt, de zoekresultaten zouden nu altijd weer correct worden weergegeven.

Wise client – BIRT-rapport Nota Registraties

Er werden enkele aanpassingen doorgevoerd aan de verwoording in het BIRT-rapport dat verschijnt na het verwerken van de registratienota’s (NRF).
De kolom ‘Factuurnummer’ heet nu ‘Resultaat’.
Ook de regel onderaan met Berichten NRF is wat aangepast. Bij het aantal staat nu ‘Totaal: xx’ en het bedrag dat aan nota’s is aangemaakt is verplaatst naar de kolom ‘bedrag’.

Voor meer info over dit BIRT-rapport en de info die je daarin kan terugvinden, zie https://leerplatform.cultuurconnect.be/courses/nota-en-deurwaardersprocedure/lessons/de-registratienota/topic/de-registratienota/

Wise client – Ten onrechte verwijderde leners met blokkade zijn hersteld

Bij een eenmalige opkuis van leners werden inactieve leners met een blokkade (zonder openstaande uitleningen of kosten in Wise) per ongeluk verwijderd. Deze leners zijn nu terug hersteld.

Release 20 oktober 2025

Bugfix: Besteladministratie: nieuwe bestellingen bleven hangen in Besteld i.p.v. Besteld E na maken van bestellijst/-overzicht leverancier 

Als je het het besteloverzicht of bestellijst leverancier liet lopen in de besteladministratie werden er geen bestelexemplaren aangemaakt voor de geplaatste bestellingen via het winkelmandje in de client. De bestellijnen bleven op Besteld staan i.p.v. Besteld E in de besteladministratie en er werden geen bestelexemplaren aangemaakt onder de desbetreffende titels. Dit probleem is nu opgelost.

Release 6 oktober 2025

Wise bouncer – Bounces in mailbox van de bibliotheek (6 oktober – OPGELOST)
Er was een fout gemaakt bij de configuratie van de nieuwe jobserver. Gevolg hiervan was dat de mail direct van het bibliotheek-mailadres werd uitgestuurd en hierdoor kwamen de bounces ook in dezelfde mailbox terecht.
OCLC heeft dit donderdagavond 2/10 gecorrigeerd zodat de mail weer vanaf @wise-emea.oclc.org wordt verstuurd en de bounces door de Wise bouncer verwerkt worden.

Wise client – ‘Wachtwoord vergeten’ niet mogelijk (30 september – OPGELOST)
Aanklikken van de link ‘Wachtwoord vergeten’ in het inlogscherm van de Wise client gaf een foutmelding. Dit is opgelost sinds 3 oktober.

Berichtenhistoriek per klant gaf ‘geen berichten gevonden’ (29 september – OPGELOST)
Wanneer je in de klantenadministratie een klant opzocht en vervolgens de klantberichten wilde bekijken, stond er bij heel wat leners ‘Geen berichten gevonden’, terwijl er toch berichten waren verstuurd. Dit is nu opgelost.

Release 29 september 2025 – Release notes Wise versie 8.0.2

Belangrijke info die we nogmaals meegeven: er worden nog regelmatig leners fouten gemaakt tegen de duplicaatmelding en het ontdubbelen van leners. Als leners foutief worden samengevoegd, dan kan dat voor deze mensen heel wat gevolgen hebben. In deze versie zitten enkele verbeteringen aan het proces, maar het blijft cruciaal baliemedewerkers goed op te leiden om fouten te voorkomen.Geef dus zeker ook de wijzigingen over duplicaatmeldingen en ontdubbelen uit deze nieuwe Wise-versie door aan alle collega’s die klanten inschrijven aan de balie.

Opgelet: Basecamp wordt niet meer gebruikt voor het verspreiden van deze release notes. Zoals reeds toegelicht in de nieuwsbrief, delen we deze informatie voortaan via e-mail. Je kan je via deze link inschrijven voor de berichten die je graag wil ontvangen. 

Heb je nog vragen? Stel ze dan via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be

Bedankt aan de productgroepleden die zich hebben ingezet voor het uitwerken van de RFC’s, het testen en het algemene werk van de productgroep!

Met vriendelijke groeten

Merijn Callens en Karel Scherpereel
Productmanagers Bibliotheeksysteem

Postmark – Belangrijke technische update om e-mailverzending te optimaliseren

Tijdens versie 8.0.2 stappen we over naar Postmark om e-mails te versturen vanuit Wise. Postmark is een gespecialiseerde e-maildienst en geeft meer mogelijkheden om de e-mailverzending vanuit Wise te optimaliseren.

Deze overstap naar Postmark betekent het volgende:

  • E-mails worden sneller afgeleverd
  • Voorkomen dat e-mails als spam worden gemarkeerd
  • Eenvoudiger beheer en monitoring van e-mailbounces.

Om de overstap mogelijk te maken moet jullie IT-dienst 2 DNS records toevoegen in de loop van dit najaar. Op het leerplatform voorzien we een pagina met de technische uitleg en FAQ

We willen jullie vragen om tijdig jullie IT dienst te contacteren en dit samen met ons op te volgen. Via dit overzicht kunnen jullie controleren of de nieuwe records correct toegevoegd zijn.

OCLC zal tijdens 8.0.2 stapsgewijs bibliotheken omzetten van de oude manier van verzenden naar verzenden via Postmark. We streven ernaar dat alle bibliotheken voor het einde van 2025 omgezet zijn. Vanaf Wise 8.0.3 (live in februari 2026) zal het enkel mogelijk zijn om via Postmark e-mails te verzenden. 

Klantenadministratie

Aanpassingen duplicaatmeldingen en ontdubbelen

Wanneer je een bestaande klant inschrijft via de optie ‘Nieuwe klant toevoegen’ krijg je een duplicaatmelding met enkele knoppen. Deze duplicaatmelding werd aangepast om de knoppen en informatie duidelijker te maken, en fouten te voorkomen, bv. bij het inschrijven van tweelingen. Wise houdt voor het voorstellen van een duplicaat rekening met verschillende factoren, maar dat proces kan niet waterdicht gemaakt worden. Controleer dus zorgvuldig om fouten te voorkomen!

  • Als een duplicaatklant niet matcht op voornaam/voornamen (maar bijvoorbeeld enkel op de eerste letter), is er een nieuwe tekst te zien in rood: “Opgelet: geen match op voornaam!”
  • De tekst “Matched op” is aangepast naar “Matcht op”.
  • De knop ‘Naar lener’ is aangepast naar ‘Details inzien’ – Deze knop staat er enkel wanneer deze lener al ooit lid is geweest in de eigen instantie.
  • De knop ‘Inschrijven’ is aangepast naar ‘Deze lener inschrijven’ – Deze knop gebruik je dus wanneer de klant die aan de balie staat 100% zeker overeenkomt met de klant in de duplicaatmelding. Vraag bijvoorbeeld of de lener op dit adres woont of gewoond heeft.
  • De knop ‘Annuleer’ is aangepast naar ‘Nieuwe lener inschrijven’ – Deze knop gebruik je dus wanneer de klant die aan de balie staat NIET overeenkomt met de klant in de duplicaatmelding of bij twijfel. Bijvoorbeeld in het geval van een tweelingbroer/zus. Je negeert met die knop dus de duplicaatmelding en maakt een nieuw klantrecord aan in Wise voor deze tweede/nieuwe lener.

Ook aan het ontdubbelscherm werden enkele aanpassingen gedaan om foute ontdubbelingen te voorkomen:

  • Als een duplicaatklant niet matcht op voornaam/voornamen, is er een nieuwe tekst te zien in rood: “Opgelet: geen match op voornaam!” – Let dus goed op en check of het wel degelijk om dezelfde persoon gaat (bv. officiële voornaam versus roepnaam) en niet om een tweelingbroer of -zus of een naamgenoot met toevallig dezelfde geboortedatum.
  • De tekst “Matched op” is aangepast naar “Matcht op”.

Abonnement muteren in een samenwerkingsgroep

Binnen een samenwerkingsgroep 1 en hoger in Wise dient een lener slechts éénmaal lidgeld (contributie) te betalen. Wanneer je een lener inschrijft via de knop “Inschrijven” in de klantenadministratie, of via “Toevoegen nieuwe klant”, en hij/zij heeft al een actief lidmaatschap in een andere instantie in de samenwerking, waar het lidgeld betaald is, dan gaat Wise de contributie achterliggend wel aanrekenen maar meteen ook weer kwijtschelden (afboeken).

Vanaf versie 8.0.2 werkt dat automatisch kwijtschelden van dubbele contributie als je de knop muteren gebruikt, bijvoorbeeld om het type abonnement te wijzigen van “Vrijwilliger” naar “Volwassene”.

In sommige gevallen kan er een pop-up komen met de vermelding van de contributiekost. 

Klik op ‘Ja’. De kost kan je negeren, Wise gaat die aanrekenen, maar als de lener effectief al lid is in een andere bib binnen de samenwerking, dan wordt die ook meteen weer afgeboekt (kwijtgescholden) door het systeem. Dat kan je zien als je de historiek van de contriubutiekosten opvraagt.

Opgelet: indien het abonnement van de lener niet deze maand vervalt, maar pas in één van de volgende maanden, zal Wise wel muteren, maar zal de einddatum gelijk worden gezet met het abonnement of de abonnementen in de andere instantie(s) van de samenwerking.

Tabblad 4.Logging verder verbeterd

Sinds versie 8.0.0 kun je in Tabblad 4 van de Klantenadministratie bij sommige mutaties zien welke medewerker deze heeft uitgevoerd. In deze nieuwe versie van Wise werd er volgende aanpassing gedaan:

  • werd de wijziging doorgevoerd door een medewerker van de eigen instantie, dan zie je de familienaam
  • werd de wijziging doorgevoerd door een medewerker van een andere instantie, dan zie je het instantienummer waar deze aanpassing gebeurde

Wanneer een klant ontdubbeld werd, dan zag je al op dit tabblad de melding ‘Met actor [xxxxx] samengevoegd’. Daar wordt nu de naam van de medewerker gezet die de ontdubbelactie deed (of het instantienummer indien de ontdubbelactie niet in je eigen instantie gebeurde). Dat was voorheen nog niet het geval.

Voorkeur leenhistoriek

Het melden van een eerder geleende titel werkte niet altijd correct bij leners met een lidmaatschap in meerdere bibliotheken. Dit is nu verbeterd en kan per bibliotheek worden ingesteld.

Inschrijfbewijs aangepast

Bij het printen van een inschrijfbewijs van een klant worden nu ook het telefoonnummer en SMS-nummer meegegeven. Als er geen SMS-nummer of telefoonnummer bekend is, wordt alleen de tekst “Telefoonnummer en SMS” geprint, zonder nummer.

Mailvalidatie

In Wise kan je bij de klantenadministratie vanaf Wise 8.0.2 een knopje ‘Verstuur validatiemail’ zien staan bij de e-mailvelden. Aangezien we dit proces nog blokkeren, heeft hierop klikken voorlopig geen effect. Je kan in de berichtengeschiedenis wél al validatieberichten (PVC) zien staan, ook uit het verleden, maar deze zijn dus nooit echt verstuurd door Wise.

Later dit jaar zullen we meer informatie delen over validatie in Wise.

Berichten

Registratienota’s andere werkwijze

De standaard manier van verwerken van registratienota’s (NRF) gaf soms een time-out omdat het proces te lang duurde. Daarom passen we de werkwijze vanaf 8.0.2 aan.

Het selecteren en klaarzetten van de nota’s gebeurt achterliggend op dezelfde manier als voorheen, maar het aanmaken van de nota’s zelf wordt nu uitgevoerd via een jobserver-taak.

Je start het aanmaken net zoals voorheen via Berichten > Nota’s > Registratie nota’s. Er verschijnt een pop-up die de voortgang van de job toont.

Je kan kiezen om gewoon te wachten tot de job voltooid is. Zeker in kleinere bibliotheken die regelmatig de registratienota’s opvragen zal dat niet al te lang duren en wacht je best gewoon even. In grotere instanties, maar ook bij kleinere bibliotheken die slechts sporadisch de registratienota’s verwerken, kan je eventueel bij de pop-up ook kiezen voor de optie “Achtergrond”. Wise zal de verwerking van de notakosten dan op de achtergrond afwerken, terwijl je zelf iets anders kan doen in de Wise-cliënt. 

Zodra de job voltooid is, krijg je vanaf nu een BIRT-rapport (in je standaardbrowser) met daarin een overzicht van de leners en de kosten waarvoor een NRF opgesteld werd. Indien er voor een bepaalde klant een fout was waardoor de kosten niet verwerkt konden worden, dan zie je dat in de derde kolom.

Opgelet: in de meeste bibliotheken zijn er één of meerdere abonnementen die nooit een registratienota krijgen, bv. bibliotheekpersoneel, bib aan huis, klas, … In dat geval verschijnt er in de derde kolom: “Geen nota registraties methode”. Dat is dus normaal. Indien je merkt dat leners van een bepaald abonnementstype nu geen registratienota krijgen en je wil dat laten aanpassen, contacteer dan de servicedesk en laat duidelijk weten over welk abonnementstype het gaat. Let op, het al dan niet krijgen van een NRF geldt steeds voor alle leners van dat abonnementsstype!

De NRF’s die via mail verstuurd worden, worden achterliggend klaargezet en zullen de volgende ochtend om 7.00 uur de deur uitgaan.

De NRF’s die via brief worden afgeleverd, kan je meteen nadat je het BIRT-rapport hebt gekregen printklaar maken en afdrukken zoals voorheen via Berichten > Berichten printklaar maken en Berichten > Printen.

Bovenstaande info geldt ook voor de herinnering registratienota (NRH), voor de bibliotheken die hiervan gebruik maken.

Bestellen

Manueel bestellen via Wise – Vermijden dubbele bestelexemplaren

Wise maakte bij het twee of meer keer aanklikken van het doorzetten naar catalogus, in sommige gevallen dubbele bestelexemplaren aan met de status ‘Besteld (SO)’.

Je zal de knop ‘Akkoord’ in het scherm nu maar één keer per 10 seconden kunnen indrukken. Er is tevens een extra controle ingebouwd waardoor de job ‘aanbod2catalogus’ maar één keer wordt gestart in de achterliggende tabel. Zo kan het niet meer voorvallen dat dezelfde procedure meerdere keren wordt gestart voor dezelfde exemplaren, en worden dubbel bestelexemplaren vermeden.

Orderadministratie – Veld “Instantie” toegevoegd aan orderoverzicht

Het orderoverzicht is uitgebreid met het veld ‘Instantie’ waardoor de orders nu per instantie opgevraagd kunnen worden.

Bij toekomstige samenwerkingen tussen instanties voor bestellingen kan je via deze weg specifiek voor jouw instantie een orderoverzicht oproepen. Momenteel geeft dit veld voor ons geen extra meerwaarde in de orderoverzichten.

Orderadministratie adresvelden bovenaan weggehaald

De lege adresvelden bovenaan de orderadministratie zijn voor Vlaanderen niet vulbaar of bruikbaar. Deze velden werden weggehaald.

Voordien:

Nadien:

Exemplaren

Foute invoer voorkomen bij Q-tijdschriften

Bij tijdschrifttitels met titelsoort ‘Q – Tijdschrift schooljaar’ kun je geen onjuiste combinatie van jaartallen meer invoeren. Het tweede jaartal moet altijd opeenvolgend zijn aan het eerste jaartal. Bij een onjuiste combinatie verschijnt een foutmelding. Het exemplaar kan pas worden ontvangen nadat het jaartal is gecorrigeerd.

Voorbeeld van onjuiste combinatie: 2025/25, 2025/27

Voorbeeld van een correcte schooljaargang is: 2025/26

Seriemutatie op exemplaren met etiketmethode en classificatie

Als bibliotheekmedewerker zal je vanaf nu jouw collectie gericht van plaatsing kunnen wijzigen, inclusief etiketmethode en etiketten via seriemutatie. Bijvoorbeeld bij omschakeling van siso naar zizo, of om een bij een set exemplaren een genre-etiket toe te voegen. De velden voor seriemutatie werden aangevuld zodat dit nu mogelijk wordt. We passen de info op het leerplatform nog aan.

Na het aanklikken van de gewenste etiketmethode uit het dropdownmenu, verschijnt een bijhorend veld met in te stellen onderverdelingen.

Bijvoorbeeld bij BZJ- ZIZO Jeugd kan je vervolgens kiezen uit de volledige Jeugd ZIZO-lijst.

Varia

Consistent(er) taalgebruik

In Wise werd zowel de term “Publieksmeldingen” als “Publieksberichten” gebruikt. De term “Publieksmeldingen” is nu overal vervangen door “Publieksberichten”, zowel in de client als in de berichteneditor.

Op een aantal plaatsen in de Wise Client is de term “clipboard” aangepast naar “klembord”. Hiermee is de terminologie consequenter gemaakt.

We zijn ons ervan bewust dat er op nog meer plaatsen inconsistent taalgebruik voorkomt in de client. Niet alle onderdelen van de programmatuur zijn even makkelijk aan te passen. Gezien de beperkte meerwaarde besteden we geen ontwikkeluren aan een globale oplossing. Fouten mogen wel nog steeds gemeld worden, dan nemen we ze mee bij eventuele andere aanpassingen.

Release 22 september 2025

Covers in Wise-catalogus

De Wise-catalogus toonde voor heel wat titels geen boekcover. Dit is aangepast: er laden in Wise sinds deze week veel meer covers in op basis van onze NBD-licentie.

Onze publiekscatalogus haalt covers op van onze eigen coverserver, die naast NBD nog heel wat andere bronnen aanspreekt. Voor Wise 8.0.3 bekijken we daarom de mogelijkheid om Wise met dezelfde coverserver te laten verbinden en de Wise-catalogus dus verder te verrijken.

Voor de aanpassing:

Na de aanpassing:

Release 15 september 2025

Aanpassing journaalverslag voor samenwerkingen vanaf groep 3 vanaf Wise 8.0.2

Sinds begin 2025 bleek dat deposito’s (tegoeden) in het journaalverslag niet correct werden weergegeven. Dat is nu opgelost, maar heeft wel een effect op het verwerken van het journaalverslag. De tijdelijke vierde stap valt weg en stappen 2 en 3 werden aangepast. De juiste werkwijze kan je terugvinden op het leerplatform.

Release 25 augustus 2025

Kleine aanpassing Collectiemax

Ondanks uitgebreid testen glipte een ongewilde aanpassing door het net: gebruikers met de rol ADMIN konden vroeger in sommige gevallen zelf kasten verwijderen in Wise, maar hun tegenhangers in de nieuwe structuur konden dat niet langer. Het duurde even voor dit boven water kwam. We hebben alle rollen met COLLECTIEMAX aangepast, deze kunnen nu weer kasten verwijderen zoals voorheen:

  • enkel tijdelijke kasten kan je verwijderen in de client
  • deze kasten moeten leeg zijn (maak hiertoe een selectie)

Voor het aanmaken of verwijderen van vaste kasten, contacteer je steeds de servicedesk.

Voor meer info, zie de pagina over kastenbeheer in Wise.

Niet vergetenop 10 september verloopt de deadline voor het doorgeven van de gewenste nieuwe rollen in Wise (voor wie dit nog niet eerder deed). Meer info in dit document en eerder in onze nieuwsbrief van juni.

BUGFIX Balienota maken – opvolging

Op 18 augustus deden we een aanpassing aan de materiaalvergoedingsnota’s (NBF). Deze fix bevatte echter zelf een fout. Daardoor slorpte deze te veel rekenkracht op, ging het vorige week maandag even fout en raakte het systeem overbelast. OCLC kon de schade beperken door dit script tegen te houden op productie. Daarom verwachten we vandaag geen nieuwe problemen.

Volgende week maandag volgt een bijsturing op het originele script, waarmee de originele oplossing foutloos zou moeten werken.

Release 18 augustus 2025

BUGFIX Balienota maken

Wanneer een lener een materiaalvergoedingsnota (NBF) kreeg voor een bepaald exemplaar, en dat exemplaar daarna inleverde (waardoor de nota verviel), kon je achteraf geen balienota meer maken voor dezelfde lener (bv. als het ingeleverde exemplaar beschadigd blijkt te zijn).

Dit is nu opgelost.
Het is wel nog steeds nodig dat alle kosten die vasthangen aan de oude nota eerst betaald of kwijtgescholden zijn (dus ook de eventuele administratieve kost)

Wise down (gemeld 18 augustus)

Wise was maandag even down van ongeveer 13u22 tot ongeveer 13u42. Het probleem is verholpen, de oorzaak wordt rechtgezet in een volgende release.

Release 4 augustus 2025

BUGFIX Foute informatie bij plaatsen van een reservering aan de balie (gemeld 15 juli – GEFIXT)

Bij sommige reserveringen werd foutief de melding “Klant buiten de organisatie” getoond, of een fout adres bovenaan het scherm voor plaatsen van een reservering. Dit verhinderde het plaatsen van een reservering voor die klant via de Wise client. Bij online reserveren deed zich geen probleem voor. Dit probleem werd opgelost, reserveringen plaatsen zou opnieuw moeten lukken.

Release 28 juli 2025

BUGFIX ZIZO-omschrijving

In de Wise-catalogus werd in het titelblok bij de ZIZO-informatie de ZIZO-omschrijving niet meer weergegeven. Dit is aangepast, de ZIZO-omschrijving is terug zichtbaar.

Release 21 juli 2025

BUGFIX Contributieberichten

Wanneer een bib gebruik maakt van zowel mails als brieven voor contributie-berichten (CAE/CAJ), zette de bouncer na een bounce van de mail een inboxbericht klaar i.p.v. een brief. Inboxberichten worden in onze versie van Wise niet gebruikt, waardoor de lener geen melding kreeg. Dit is nu aangepast en heeft dus effect vanaf de volgende reeks CAE/CAJ-berichten (1 augustus).

BUGFIX Ontdubbelen

Er werd bij het ontdubbelen regelmatig een actor gevonden die niet dubbel was, waardoor er een grijs scherm zichtbaar was. De query is aangepast zodat er alleen daadwerkelijke dubbele actoren gevonden werden.

Release 14 juli 2025

Selecties

Bij het maken van selecties met datumcriteria gaven de vergelijkingsoperatoren “kleiner dan” (<) en “kleiner dan of gelijk aan” (<=) inconsistente resultaten. De onderliggende query is aangepast zodat beide operatoren de juiste resultaten geven.

Release 7 juli 2025

Financiële details

Bij het genereren van financiële details werden de rapportgegevens voor dagboek- en afboekinstanties soms niet weergegeven. Er is een aanvullende query toegevoegd op de achtergrond waardoor dagboek- en afboekinstanties nu correct worden weergegeven.

Rapport IBL leveringen

Het rapport IBL leveringen bevatte een fout. Het filterde niet goed of een IBL reserveringen op transport/retour is. Het rapport is aangescherpt, zodat ook gecontroleerd wordt of een IBL reservering daadwerkelijk op transport/retour is geweest. Zo niet, dan wordt deze niet geteld als IBL levering.

Release 30 juni 2025

BUGFIX: Actor niet gevonden bij ontdubbelen (gemeld 23 juni)

Met release 8.0.1 van 23/6 kwam er een inefficiëntie in de ontdubbelquery waardoor bij ontdubbelen actors soms niet gevonden werden. Dit is opgelost.

Release 23 juni 2025

Gewijzigde tijdschrifttitels
Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • Het tijdschrift ‘Ecomobiel’ heet sinds mei ‘Eevee.autos’. Dit werd aangepast in Open Vlacc. Wie een abonnement heeft dat in Wise aan de Vlacc-titel hangt, hoeft niets te wijzigen, de naamsverandering volgt vanzelf.

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Release 23 juni 2025 – Release notes Wise versie 8.0.1

Op maandag 23 juni 2025 werd versie 8.0.1 geïnstalleerd op de productieserver van Wise. Lees hieronder wat er allemaal nieuw is of wijzigde.

Opgelet: dit is de laatste keer dat we Basecamp gebruiken voor het verspreiden van de kladversie van de release notes. Zoals reeds toegelicht in de nieuwsbrief, delen we deze informatie voortaan via email. Je kan je via deze link inschrijven voor de berichten die je graag wil ontvangen. Op de dag van de update zetten we de release notes hier op het leerplatform.

Even meegeven: vanuit Vlaanderen hebben we een vast jaarlijks budget om Wise door te ontwikkelen volgens onze eigen noden. De productgroep en ons team bibliotheeksysteem zitten hiervoor in de cockpit. Daarnaast werkt OCLC echter ook aan een eigen roadmap, en zijn er eisen vanuit bestaande of toekomstige klanten in Nederland, elders in Europa en de VS. Dat is positief want zo wordt Wise verder doorontwikkeld aan hoog tempo, maar anderzijds sluiten deze aanpassingen niet altijd goed aan bij onze noden en zijn we slechts beperkt betrokken bij de uitwerking van deze nieuwe features.

Het Gemeenschappelijk Bibliotheeksysteem Nederland, het project waarbinnen een grote meerderheid van openbare bibliotheken bij de noorderburen zal gaan samenwerken in één systeem, zorgt voor een grotere impact op dat vlak, heel concreet vanwege enkele minimumvereisten in het bestek. We onderhouden daarom contacten met de collega’s daar om waar mogelijk samen te werken ten behoeve van bibliotheken in Vlaanderen en Nederland.

Heb je nog vragen? Stel ze dan via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be. Wacht wel nog even met het aanvragen van wijzigingen totdat deze versie effectief live is, dus vanaf 23 juni. 

Bedankt aan de productgroepleden die zich hebben ingezet voor het uitwerken van de RFC’s, het testen en het algemene werk van de productgroep!

Algemeen

Update Java

Vanaf Wise 8.0.1 zal je de Wise client niet meer kunnen gebruiken met een oude Java-versie. 

Start je Wise client niet meer correct op? Kan je niet meer inloggen in de Wise client? 

Contacteer je IT-dienst en laat hen Wise opnieuw installeren.

Berichten

Aanrekening portkosten

Reken je in Wise automatisch portkosten aan voor het aanmaken van een brief (of formulier) dan wijzigt het tijdstip waarop dat gebeurt.

Tot dusver werden deze kosten aangerekend bij het verzamelen van berichten. Dat is een achtergrondproces dat elke dag in de vroege ochtend loopt. Hierdoor kon het voorkomen dat er  een herinneringsbericht (of reserveringsbericht) was aangemaakt voor een lener (inclusief portkosten), maar dat die het exemplaar inleverde voordat het bericht daadwerkelijk werd geprint. Wise rekent e portkosten in zo’n geval dus onterecht aan bij de klant.

Vanaf 8.0.1 rekent Wise de portkosten pas aan bij het printklaar maken van berichten. Het gaat hierbij om de berichten HR1, HR2 en RSO. Als een exemplaar nu wordt ingeleverd tussen verzamelen en printklaar maken, zijn er nog geen portkosten voor gerekend. 

Deze aanpassing heeft natuurlijk geen invloed op bibliotheken die geen portkosten aanrekenen.

!Opgelet: Voor het releaseweekend kan dit in sommige gevallen problemen geven waarbij portkosten twee maal worden aangerekend: één keer bij het verzamelen van berichten door de server (op de oude manier) én nogmaals bij het printklaar maken. Dit kan voorkomen bij berichttypes HR1, HR2 en RSO bij bibliotheken die werken met portkosten én geen brieven printklaar maken in het weekend.

Je kan het beste deze actoren manueel opzoeken en de portkost die op de oude manier werd aangemaakt verwijderen. We hebben een lijst voor jullie klaargezet met alle actoren die afgelopen zaterdag en zondag portkosten (dus op de oude manier) hebben gekregen. Door deze kwijt te schelden, zullen deze leners niet dubbel betalen bij het printklaar maken.

Aanmaak CAE-berichten in samenwerkingsgroep 3

Naar leners met een betalend abonnement, of een gratis abonnement dat niet automatisch verlengd wordt, stuurt Wise op de eerste dag van de maand automatisch een Bericht einde abonnement (CAE/CAJ) om te verwittigen dat hun lidmaatschap op het einde van die maand afloopt. Dit gedrag hebben we aangepast voor leners met meerdere lidmaatschappen binnen een groep 3: wanneer een klant een abonnement heeft dat zal aflopen in één instantie van de samenwerking, maar elders in de samenwerking een actief abonnement met een einddatum verder in de toekomst, dan zal er geen CAE-bericht meer worden verstuurd. Zo voorkomen we verwarring.

Betalingskenmerk onderdrukken op nota’s

Standaard maakt Wise bij het maken van een nota ook een factuurnummer aan, en vermeldt dit als betalingskenmerk op de nota. In sommige gevallen is het niet wenselijk dat er een betalingskenmerk op een nota vermeld staat, bijvoorbeeld wanneer het de bedoeling is dat een klant overschrijft met vermelding van een intern nummer van de gemeentelijke administratie. Om te voorkomen dat leners dit nummer toch gebruiken kun je vanaf 8.0.1 per vestiging kiezen om een nieuwe systeemoptie te gebruiken. Met deze optie ingeschakeld, toont Wise geen betalingskenmerk op Registratienota’s (NRx) en Materiaalvergoedingsnota’s (NBx).


-> Wil je dit activeren, neem dan contact op via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be met als onderwerp: ‘Verbergen betalingskenmerk op nota’s in Wise’. Doe dit wel pas nadat versie 8.0.1 live is, dus vanaf 23 juni.

Varianten mét betalingskenmerk (huidige situatie):

Varianten zonder betalingskenmerk (na wijziging):

Leenvestiging toegevoegd in herinneringsberichten

Wise maakt herinneringsberichten aan voor alle exemplaren die de lener in bezit heeft met eenzelfde inleverdatum. Het kan dus zijn dat exemplaren van verschillende vestigingen in eenzelfde bericht terechtkomen. Doordat niet alle instanties beschikken over een transportnetwerk, wil je de lener helpen om de exemplaren in de juiste vestiging terug te brengen. Daartoe wordt in de kolom waar de inleverdatum staat, nu ook de inlevervestiging vermeld. De omschrijving van de kolom is aangepast naar ‘Geleend tot/bij’. In de statische tekst voor of na de tabel kan je de lener verder informeren.

Nota-archief

Wise beschikt voortaan over een nota-archief. Daarin worden aangemaakte nota’s, zowel de mails als afgedrukte brieven, als statische pdf bewaard gedurende 6 maanden. Je kan inkijken van het scherm Klantberichten. Bij tabblad 2.Notas verschijnt een extra kolom Bestand met een knopje ‘Inzien”. Klik hierop om de nota weer te geven.

Dit geldt dus niet voor andere berichttypes. Deze aanpassing is er gekomen op vraag van het Gemeenschappelijk Bibliotheeksysteem Nederland. Er zijn geen verdere doorontwikkelingen voorzien. 

Opgelet: dit is nog niet beschikbaar voor Vlaanderen. We bekijken momenteel met OCLC of, wanneer en hoe we dit in gebruik nemen in Vlaanderen. Technisch zijn er wat werkzaamheden nodig, zoals (we moeten een extra fileserver in gebruik nemen). Dit is dus geen optie die je kan aanvragen. We brengen jullie op de hoogte zodra het bruikbaar is.

Bestellen

Budgetruimte en waarschuwingen bij negatief budget

Het bestelscherm is uitgebreid met een extra veld: “Budgetruimte”. Op deze manier kan je tijdens het bestellen zien hoeveel budget je nog rest. Is dit negatief, dan wordt het rood weergegeven, en krijg je een pop-up met een waarschuwing bij het overschrijden van dit bedrag. 

Het veld budgetruimte in het bestelscherm houdt reeds rekening met het bedrag van het materiaal dat je aan het bestellen bent. Dit kan verschillen veroorzaken als je op dat ogenblik het budgetoverzicht hebt openstaan. Het verschil is dan gelijk aan de prijs van de bestelling dat je aan het plaatsen bent.

-> Het veldje met rode kleur zal bij iedereen verschijnen, maar de pop-up is optioneel: wil je dit aanvragen, neem dan contact op via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be met als onderwerp ‘Negatief budget melden met pop-up’.

Sorteren van orderoverzicht

Bij het opvragen van een orderoverzicht via Titels > Orderadministratie, kan je bij het veld sortering nu ook kiezen voor Instantie. Samenwerkingen die samen bestellen kunnen bestellingen zo makkelijker sorteren.

Tijdelijke kasten bij bestellen

Als je bij het bestellen via het winkelmandje of ALT+B kiest voor een tijdelijke kast in het veld ‘Kast’, dan wordt deze opgeslagen in het veld ‘Tijdelijke kast’. In het veld ‘Kast’ wordt de plaatsing weergegeven vanuit de kastconversie.

De keuze blijft behouden bij de definitieve invoer van het exemplaar in het koppelscherm.

Circulatie

Volgnummer in inname-, uitleenscherm en geleende exemplaren

De transactieregels zijn voorzien van een volgnummer in het inname- en uitleenscherm en het scherm Geleende exemplaren (F9). Bij elke geslaagde uitlening of inname verhoogt Wise het volgnummer. Hierdoor kan je, als je meerdere exemplaren registreert, snel verifiëren of ze allemaal verwerkt zijn zonder de lijntjes op je scherm te moeten tellen.

Pop-up bij afsluiten sessie aangepast

Wanneer een klant bij het afsluiten van een innamesessie nog exemplaren thuis heeft, dan kan Wise hiervoor waarschuwen: ‘[Klant] heeft nog 6 exemplaren thuis, waarvan 2 te laat’. Bijkomend kan Wise ook extra info tonen over de exemplaren die te laat zijn, zoals ‘[Klant] heeft nog 6 exemplaren thuis, waarvan 2 meer dan 7 dagen te laat’.

Deze waarschuwing was actief op basis van uitleningen in het hele systeem, waardoor Wise ook een waarschuwing gaf bij uitleningen in een andere instantie. De aantallen leken daardoor niet steeds te kloppen. Dit is nu aangepast: de waarschuwing houdt nu enkel rekening met uitleningen in je eigen instantie. Deze aanpassing heeft geen impact op de zelfuitleen

Nieuwe optie: WAS_VAN

Soms leveren leners een exemplaar in, om het vervolgens meteen weer uit te lenen. Zo kunnen ze exemplaren erg lang in bezit houden. Dergelijk gedrag kan ingeperkt worden aan de balie met een systeemoptie: met deze optie zal een uitlening van een exemplaar, dat eerder die dag werd ingeleverd door dezelfde lener, niet weggeschreven worden als een uitlening maar als een verlenging van de originele transactie. Is het maximaal aantal verlengingen bereikt of is het exemplaar gereserveerd door een andere lener, dan krijgt de medewerker een waarschuwing (die je eventueel kan doorbreken).

Er is mogelijk wel een impact op uitleen via klaskaarten: als leerling A een exemplaar inlevert, en leerling B hetzelfde exemplaar uitleent, dan rekent Wise dit als een verlenging. Als je klaskaarten niet beschikken over een maximaal aantal verlengingen is dit laatste geen probleem. Evenmin als leerlingen met een eigen kaart uitlenen, natuurlijk.

Aan de zelfuitleen is deze optie bij veel bibliotheken al actief, op basis van de parameters die bij de migratie naar Wise werden doorgegeven. 

-> Wil je deze optie activeren, neem dan contact op met bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be met als onderwerp ‘optie WAS_VAN activeren’. Wil je dit ook aan de zelfuitleen activeren, geef dit dan duidelijk mee. Meer info over ZUS-profielen voor zelfuitleentoestellen kan je nalezen op het Leerplatform.
Doe dit wel pas nadat versie 8.0.1 live is, dus vanaf 23 juni.

Exemplaren

Exemplaarprijs bij tijdschriften

Je kan vanaf nu een prijs toevoegen in de abonnementsgegevens van een tijdschrift. Na het ontvangen van een exemplaar wordt deze prijs in het exemplaardetailscherm weergegeven in het veld Exem.prijs. Bij het niet terugbrengen van een exemplaar verschijnt deze exemplaarprijs op de nota. 

!Opgelet: dit werkt enkel voor tijdschriftnummers die je ontvangt nadat je de prijs aan het abonnement hebt toegevoegd, niet voor oudere exemplaren.

Klantenadministratie

Afrekenbon: kwijtgescholden in plaats van betaald

Na het afrekenen print Wise standaard een kasticket. Had je een kost kwijtgescholden, dan stond deze als betaald op het ticket. Dit hebben we aangepast: bij kwijtschelden komt dit nu ook op deze manier op het bonnetje. Dit werkt zowel bij kwijtschelden via het scherm Financieel na het selecteren en kwijtschelden van een regel, maar ook bij het meteen kwijtschelden na het inschrijven van een lener, innemen of uitlenen van een exemplaar.

Hoofdlettergevoeligheid bij achternamen

Wise forceerde in het opslaan van de achternaam een hoofdletter. Zowel Van Lipzig als van Lipzig werden daardoor allebei opgeslagen als Van Lipzig. Dit is aangepast: als de medewerker een kleine letter invoert en opslaat, of als Wise de achternaam op die manier uitleest vanop de eID, slaat het de achternaam met een kleine letter op.

Afbetalingsplan in Wise

Er is een nieuwe systeemoptie beschikbaar in Wise waarmee je voor contributies en registraties een betaalplan kan configureren. Op deze manier kunnen klanten openstaande posten in twee of drie termijnen betalen. We vermoeden dat dit in Vlaanderen, waar lidgelden en andere kosten gevoelig lager zijn dan in Nederland en waar kansentariefen goed zijn ingeburgerd, wellicht weinig relevant is, maar we geven het toch mee. Voorlopig nemen we dit niet op in het leerplatform, wel kan je info nalezen in de OCLC handleiding

-> Wil je hiermee aan de slag, neem dan contact op met de servicedesk op bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be met als onderwerp ‘Betaalplan Wise configureren’. Doe dit wel pas nadat versie 8.0.1 live is, dus vanaf 23 juni.

Algemene blokkades in de toekomst

Een algemene blokkade met een startdatum in de toekomst is nu ook zichtbaar op Tabblad 6. Eigenschappen-1. Eerder was de blokkade dan niet zichtbaar, waardoor niet snel duidelijk was dat er al een blokkade was ingesteld (maar nog niet actief).

Release 2 juni 2025

Update Java

Vanaf 10 juni zal je de Wise client niet meer kunnen gebruiken met een oude Java-versie.
Wil je niet in de problemen komen? Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren.
Ondervind je problemen na het zelf uitvoeren van de update? Contacteer je IT-dienst en laat hen Wise opnieuw installeren.

BUGFIX: Wise catalogus: foute kolommen

Bij het zoeken op woorden in de catalogus in de Wise client was de inhoud van enkele kolommen opgeschoven. Daardoor kwam de inhoud van de kolom niet overheen met de kolomnaam. Dit is opgelost.

BUGFIX: overzicht berichten: weergave archiefberichten

Wanneer je in het Overzicht berichten een selectie maakte met ‘inclusief archief = ja’ dan toonde Wise de vorm en status als onbekend. Dit is opgelost, de status en vorm worden opnieuw correct weergegeven.

Release 26 mei 2025

Update Java

Vanaf 10 juni zal je de Wise client niet meer kunnen gebruiken met een oude Java-versie.
Wil je niet in de problemen komen? Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren.
Ondervind je problemen na het zelf uitvoeren van de update? Contacteer je IT-dienst en laat hen Wise opnieuw installeren.

BUGFIX: selecties settype Berichten werkt opnieuw correct.

Het opvragen van data via selecties met settype Berichten gaf een fout. De instantie werd niet juist opgepakt door de query. Dat is aangepast, waardoor er nu wel resultaten verschijnen.

BUGFIX: Verkoppelen van exemplaren via titelscherm werkt opnieuw correct.

Wanneer je een exemplaar verkoppelde via het titelscherm > rechtermuisknop op het exemplaar > verkoppelen, dan ging het fout bij het verkoppelen van meerdere materialen (andere exemplaren0, andere titels). Dat is nu verholpen. Het verkoppelen via titelscherm of via het exemplaardetailscherm lukt zonder problemen. Meer info over exemplaren verkoppelen.

Release 19 mei 2025

Update Java

Sinds januari roepen we op om de Wise client opnieuw te installeren om zo de ingebouwde Java-versie te updaten.
Meer dan 2700 toestellen zijn in orde, maar jammer genoeg moeten we vaststellen dat 1000 toestellen niet in orde zijn en nog steeds gebruik maken van de verouderde Java versie.

We willen jullie vragen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen.

Vanaf maandag 26 mei zal Wise je vragen of je de update wil doorvoeren.
Vanaf dinsdag 10 juni kan je niet meer met Wise werken met een verouderde Java-versie en ben je verplicht om de update door te voeren.

Wil je niet in de problemen komen? Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren.

Ondervind je problemen na het zelf uitvoeren van de update? Contacteer je IT-dienst en laat hen Wise opnieuw installeren.

Hoe je op een toestel controleert welke Java-versie in gebruik is, staat beschreven in de handleiding.

Release 21 april 2025

BUGFIX: IV1 opnieuw correct verstuurd

Door een bug verstuurde Wise sommige IV1-berichten niet , namelijk in gevallen waar klanten in meerdere instanties inactieve abonnementen hadden. Dit is nu opgelost.

Release 14 april 2025

Adreswijzigingen fusiegemeenten

Op 1 januari 2025 fuseerden in Vlaanderen 28 gemeenten tot 13 nieuwe fusiegemeenten. Een aantal gemeenten kregen een nieuwe gemeentenaam. Daarnaast zijn er ook hernummeringen of herbenoemingen van straten. Er mogen immers geen 2 dezelfde straatnamen in 1 gemeente zijn. Bewoners van adressen met een gewijzigde straatnaam of huisnummer, hadden 3 maanden de tijd om het adres op de identiteitskaart te laten aanpassen.
Op 10 april zijn alle adressen in Wise die overeenstemmen met de verschilbestanden van Vlaanderen aangepast.

Opgelet: adressen die niet overeenstemmen omwille van (schrijf)fouten kunnen we niet automatisch wijzigen. Indien jullie zelf een verouderd adres zien in Wise kan je best de lener vragen om de eID opnieuw in te lezen.

Meer informatie van bpost.

BUGFIX Foutmelding bij activeren van registratienota’s (gemeld 19 maart)

Bij verschillende bibliotheken kwamer een foutmelding ‘Mislukt’ bij het verwerken van registratienota’s. We gaven eerder al de bevestiging door van OCLC dat deze foutmelding genegeerd mocht worden: het ging om een time-out van de server, maar achterliggend liep het proces wel correct door en werden alle in aanmerking komende kosten weldegelijk verwerkt. 

Dit probleem is opgelost door de connectie langer open te houden zodat de server voldoende tijd heeft om een antwoord terug te sturen. Druk wel slechts één keer op de knop ‘OK’ om het proces op te starten en wacht tot het proces voltooid is. Er komt ofwel de melding dat de nota’s klaar staan om te printen, ofwel dat er geen regels gevonden zijn.

Release 7 april 2025

JAVA-update: herinnering

Om Wise zo veilig mogelijk te houden updaten we met enige regelmaat de ingebouwde Java-versie van de Wise Client. Vorig jaar hebben we Java 11 uitgerold, nu gaan we over naar Java 21.

Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren. Vanaf versie 8.0.1 kan de Wise client zonder Java 21 niet meer gebruikt worden (update voorzien juni 2025). Die deadline nadert intussen, en we merken dat er nog een 1.200 toestellen de update niet hebben ontvangen. Jammer genoeg kunnen wij niet altijd zien bij welke bibliotheken deze toestellen in gebruik zijn. Hoe je op een toestel controleert welke Java-versie in gebruik is, staat beschreven in de handleiding.

Vertraging Wise 8.0.1

De release voor Wise 8.0.1 naar productie was voorzien voor 19 mei. Vanwege de problemen begin dit jaar hebben we echter gekozen voor een aangepast releaseschema, waarbij we de release hebben doorgeschoven tot half juni. Op die manier ontvangen enkele andere grote klanten de release voor Vlaanderen. Bijkomend neemt OCLC echter enkele weken extra testtijd en wordt daartoe de release van de testversie enkele weken vertraagd. Naar alle verwachting zal de release van Wise 8.0.1 naar productie nog in juni vallen. Van zodra er duidelijkheid is, passen we de communicatie aan. Zoals steeds sturen we minstens enkele weken voor de release naar productie een draft van de release notes uit.

Verbetering mailbouncer

Als een bericht bouncete, werd er in sommige gevallen een nieuwe berichtregel met vorm F (brief) aangemaakt, terwijl deze vorm F niet ondersteund werd voor deze berichten en F ook niet voorkwam in de Berichtvoorkeurmethode, bv. bij IV1- en RSB-berichten. Daardoor bleef de regel vasthangen bij printklaar maken. Dit is aangepast. Er wordt nu gekeken wat er in de Berichtvoorkeurmethode staat ingesteld.

Gewijzigde tijdschrifttitels

Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • Het tijdschrift ‘Kando Magazine’ (voorheen Handiscoop) is opnieuw van naam gewijzigd en heet nu ‘Kannet gazet’. Dit werd aangepast in Open Vlacc. Wie een abonnement heeft dat in Wise aan de Vlacc-titel hangt, hoeft niets te wijzigen, de naamsverandering volgt vanzelf.

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Release 31 maart 2025

AlertMe end of life – migratie naar Hubspot

AlertMe, de plugin waarmee we de inschrijvingen op deze pagina en die van de bugs beheren, en die voor ons mailtjes stuurt bij wijzigingen, wordt niet meer ondersteund. We zijn druk bezig geweest met het vervangen van deze functies. We kunnen alvast meegeven dat we in het vervolg generische mailingtool Hubspot zullen gebruiken. Deze wordt al voor al onze nieuwsbrieven gebruikt. Alle abonnees op deze pagina, en ook die van de bugs, zullen we toevoegen aan de mailinglijst – je hoeft dus zelf niks te doen. Voor nieuwe inschrijvers voorzien we zo snel mogelijk een aanmeldformuliertje. Uitschrijven kan onderaan elke mail.

Release 24 maart 2025

Plaatsing van een aantal exemplaren kan niet gewijzigd worden (gemeld 11 maart – GEFIXT)

De plaatsing van een aantal exemplaren kan tijdelijk niet worden aangepast: er gebeurt niets wanneer je klikt op de plaatsing in het exemplaardetailscherm en ook Muteer > Wijzig groep-2 werkt niet. Het is nog niet duidelijk bij welke exemplaren dit probleem zich stelt: zowel exemplaren met oude barcode als 3000-barcode zijn getroffen, al lijkt het wel om een minderheid te gaan. OCLC is op de hoogte van het probleem en werkt aan een bugfix. Als workaround kun je kasten en andere plaatsingsinfo wijzigen via seriemutatie, ook als je maar enkele exemplaren wil muteren.

Gewijzigde tijdschrifttitels

Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • Lexicon van literaire werken
  • De muntmeester

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Release 17 maart 2025

Bugfix: Bobo, National Geographic Junior, Okki en Wild van Freek kregen onterecht dubbele jaargang

Onlangs werd bij de tijdschriften Bobo, National Geographic Junior, Okki en Wild van Freek de titelsoort aangepast van Q (schooljaar – dubbele jaargang) naar T (kalenderjaar – enkele jaargang).
Nieuwe exemplaren kunnen ontvangen worden via de voorspellijst (Tijdschriftenbeheer) of via het abonnement. Er mag dan slechts één veld verschijnen bij ‘Periode’, waar je het huidige jaartal ‘2025’ invult. Dat gebeurde in beide gevallen, maar achterliggend maakte Wise er soms verkeerdelijk toch een dubbele jaargang van wanneer je via het abonnement een nieuw nummer invoerde. Dit werd nu aangepast. Wise kijkt nu correct naar de titelsoort, en wanneer die T is, verschijnt er slechts één veld bij ‘Periode’ en wordt er achterliggend geen extra jaartal aan toegevoegd.

We duimen dat alles nu goed loopt en dat alle nieuwe exemplaren correct met een enkelvoudige jaargang ontvangen worden. Merk je toch nog rare dingen bij het ontvangen van exemplaren bij deze vier tijdschriften, laat het dan zo snel mogelijk weten via de servicedesk.

Bugfix: Melding ‘Geboortedatum verplicht’ (28 februari 2025 – gefixt)

Bij opslaan na wijziging van gegevens op tabblad 2 (NAW gegevens) bij klanten zonder geboortedatum kwam er de melding ‘Geboren is verplicht maar niet ingevuld’.
Hierdoor konden geen wijzigingen opgeslagen worden op tabblad 2 (NAW gegevens) bij niet-personele abonnementen zoals Klassen, aangezien die geen geboortedatum hebben. Dit is nu opgelost.

Bugfix: Leeg e-mailadres geeft problemen (26 februari 2025 – gefixt)

Wanneer je een klant inschrijft en het e-mailadres leeg laat, dan vraagt Wise om dat te vullen. Eventueel kan dat ook via de [leeg]-knop. Sinds kort is was echter een probleem opgedoken in de klantenadministratie: wanneer je via het tabblad 2.NAW-gegevens gegevens wijzigde, en de klant geen e-mailadres had, dan kreeg je ook daar een foutmelding. Pas door iets in te vullen in het veld E-mail kon je de klant opslaan. Dit is nu opgelost.

Bugfix: Fout in Selecties (6 januari 2025 – gefixt)

Bij een selectie op “Aantal uitleningen” > 0 kwamen er ook leners met 0 uitleningen in het resultaat. De fout trad op bij elke variant (aantal uitl. dit jaar, aantal uitl. vorig jaar, enz.). Wanneer je het resultaat exporteerde naar csv met de kolom voor aantal uitleningen erbij kon je de leners met 0 uitleningen er zo nog wel achteraf uitfilteren. Dit is nu opgelost, de filter werkt weer naar behoren.

Release 10 maart 2025

Bugfix: bepaal kast volgens standaard

De optie “Bepaal kast volgens standaard” was niet meer zichtbaar in het dropdownmenu bij Vaste kast, maar kan nu opnieuw gebruikt worden.

Bugfix: dropdownmenu’s

Op verschillende plekken in de Client werd soms bij het bekijken van een waarde in de dropdown ongewenst ook de eerste waarde uit de dropdownlijst geselecteerd. Dit is nu opgelost.

Release 3 maart 2025

Grootschalige problemen zaterdag 1 maart

Afgelopen zaterdag ging het grondig fout. We zijn in nauw overleg met OCLC en komen zo snel mogelijk met meer informatie en verdere stappen.

Bug kopiëren reservaties (gemeld 10 februari 2025 – GEFIXT)

Bij het kopiëren van reservaties werd de vervaldatum foutief naar de einddatum gekopieerd, waardoor het proces vervolgens fout liep. Dit is rechtgezet waardoor de vervaldatum opnieuw juist wordt ingevuld, en de einddatum leeg blijft.

Release 24 februari 2025

JAVA-update: herinnering

Om Wise zo veilig mogelijk te houden updaten we met enige regelmaat de ingebouwde Java-versie van de Wise Client. Vorig jaar hebben we Java 11 uitgerold, nu gaan we over naar Java 21.

Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren. Vanaf versie 8.0.1 kan de Wise client zonder Java 21 niet meer gebruikt worden (update voorzien op 19 mei 2025). Die deadline nadert intussen, en we merken dat er nog ongeveer 2.000 toestellen de update niet hebben ontvangen. Jammer genoeg kunnen wij niet altijd zien bij welke bibliotheken deze toestellen in gebruik zijn. Hoe je op een toestel controleert welke Java-versie in gebruik is, staat beschreven in de handleiding.

Bug omlabelen meerdere exemplaren gefixt

Het was mogelijk om in de titeldetailpagina meerdere exemplaren onder één titel te selecteren, en die via het rechtermuisknopmenu om te labelen. Na het inscannen van een nieuwe barcode werd enkel het eerste exemplaar daadwerkelijk omgelabeld, maar dat was niet erg duidelijk. Dit is aangepast: wanneer je meerdere exemplaren selecteert, wordt het knopje Omlabelen uitgegrijsd en is het niet langer aanklikbaar.

Release 13 februari 2025

Bugfix Bestelkoppeling: bestellingen stromen niet steeds correct door (gemeld 30 januari 2025 – GEFIXT)

We kregen meldingen van bibliotheken, en hun leveranciers, dat er nu en dan problemen opdoken met bestellingen via de bestelkoppeling. De bestelexemplaren waren niet terug te vinden in Wise en stroomden bijgevolg niet door naar de publiekscatalogus. De oorzaak werd gevonden: een leeg auteursveld in de xml was de boosdoener, en Wise kon daar vanaf versie 8.0.0 niet meer mee om. Dit probleem werd versneld opgelost. Om de impact te beperken, hebben we vannacht al een nieuwe versie van Wise in productie gebracht. Maandag 17 februari volgt daardoor geen nieuwe update.

Voor alle doorgestuurde bestellingen, via een order- of shippedbestand, over de koppeling maakt Wise opnieuw correct een bestelexemplaar aan. Bestanden doorgestuurd naar Wise sinds vorige week donderdag werden manueel aangepast en opgeladen. Bestellingen van voordien kunnen dus mogelijk nog ontbreken in Wise. Deze kunnen jullie koppelen via de voorgestelde werkwijze van tijdens de bug:
– geen budgetopvolging: de ontvangen materialen kunnen jullie intussentijd verwerken via gewoon koppelen ZONDER factuur.
– wel budgetopvolging: de ontvangen materialen kunnen jullie intussentijd verwerken via gewoon koppelen MET factuur.

Vul de juiste leverancier, prijs, factuurnummer en deelbudget aan. Zo zal de kostprijs alsnog op jullie budget verrekend worden.

Problemen met BIRT-rapporten (6 januari 2025)

In sommige gevallen krijgen gebruikers bij het trekken van enkele rapporten onderstaande error, of is het rapport blanco. Het probleem doet zich niet bij alle rapporten voor, en evenmin bij alle gebruikers. De kastlijst werkt bijvoorbeeld zonder problemen, maar bij kasdetails, Financieel overzicht BE en uitgesorteerde exemplaren loopt het mis.

Daarnaast worden de iconen overdreven groot weergegeven.

Wellicht speelt de cache van de browser waarin het rapport wordt geopend een rol. Door deze te legen lijkt het probleem te worden opgelost en kan je het rapport toch correct genereren, en hebben de icoontjes weer een werkbaar formaat. We onderzoeken het probleem verder.

Om de cache van je browser te legen open je het menuutje via de toetscombinatie ctrl + shift + delete, duid je Afbeeldingen en bestanden in de cache (in Edge of Chrome) of Tijdelijk gebufferde bestanden en pagina’s (in Firefox) aan en wist deze. Probeer daarna opnieuw het rapport te genereren.

Release 10 februari 2025

Bugfix doorstroom bestellingen BibInform (gemeld 3 februari – GEFIXT)

Op 3 februari ontstond een probleem met bestellingen vanuit het platform BibInform: deze stroomden niet meer door naarn Wise vanaf 9u20. Dit probleem is nu opgelost.

Sinds vrijdagnamiddag 7 februari stromen de bestellingen geplaatst op het platform BibInform (Beatrijs, Brugse Boekhandel, Passa Porta, Walry) terug door naar Wise. Oudere en nog niet geleverde bestellingen worden opgeladen zodat deze alsnog doorstromen naar Wise. Geleverde bestellingen laten we niet meer doorstromen om dubbele exemplaren te voorkomen.

Gewijzigde tijdschrifttitels

Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • Le.Vif. Focus is opgenomen in Le Vif
  • Feeling wonen gaat verder met Stijlvol wonen
  • Wilde vrouw en Jazzism zijn stopgezet

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Release 3 februari 2025

Geen specifieke info.

Release 27 januari 2025

Update na Wise-pannes (problemen Wise client, API, SIP2)

We gaven vrijdag 24 januari reeds een update over de problemen van de afgelopen weken via Basecamp. De aanpassingen die OCLC heeft uitgevoerd vrijdagnacht hebben hun werk gedaan, en op zaterdag werden er ondanks de drukte geen uitzonderlijke problemen gemeld. We blijven de situatie monitoren en roepen jullie ook op om problemen zeker te blijven doorgeven.

Als je geen bericht hebt ontvangen via Basecamp, ben je misschien niet ingeschreven. Idealiter volgt minstens 1 persoon per bibliotheek dit kanaal. We gebruiken basecamp voor uitzonderlijke communicatie bij incidenten, en voor het aankondigen van release notes bij grote releases. Wil je graag deze updates ontvangen, neem dan contact op via de servicedesk, dan voegen we je toe.

Orderregels vullen na dubbelklikken

Bij het maken van een selectie op settype orderregels werd na het dubbelklikken op een regel uit de set de informatie in het Orders-scherm niet volledig gevuld. De afhandeling van het vullen van het Orders scherm is aangepast zodat nu weer de volledige informatie wordt getoond.

Release 20 januari 2025

Wise down op zaterdag 18 januari

Op zaterdag kregen we heel wat meldingen binnen: de API, zelfuitleen en de client zelf waren down vanaf iets voor 11u tot half 1. Onze permanentie heeft meteen gereageerd en geprobeerd zo goed als mogelijk jullie vragen te beantwoorden. De leverancier werd meteen ingelicht en kwam direct in actie. Desondanks hebben jullie even moeten wachten op een herstelling van het systeem met een grote impact tot gevolg. Daarvoor willen we ons verontschuldigen.

Daarnaast willen we wijzen op het belang van noodprocedures en het inoefenen ervan door de medewerkers. Als jullie hierrond vragen hebben, neem gerust contact op met de servicedesk.

We delen zo snel mogelijk meer informatie via Basecamp.

Menu-ingang inschrijven nieuwe klanten

De menu-optie via Client > Klanten heet nu ook ‘Nieuwe klant toevoegen’, en is dus hetzelfde gemaakt als de optie in Klanten > Klantenadministratie.

Diakritische tekens bij koppelen

Bij het genereren van een hoofdwoord bij een nieuwe titel, werd een eventueel diakriet teken uit het hoofdwoord weggelaten. Bij het koppelen van nieuwe exemplaren waren dergelijke tekens dus ook niet zichtbaar. Dit is opgelost

Release 15 januari 2025

Gewijzigde tijdschrifttitels

National Geographic Junior, Wild van Freek, Bobo en Okki zijn gewijzigd van dubbele schooljaarjaargang (2024-25) naar een gewone jaargang (2025). Het januari-nummer moet dus ingevoerd worden in Wise met periode = 2025 en nummer = 01.

De titels werden aangepast, zodat het nu gewone kalenderjaar-tijdschriften zijn, met een enkele jaargang (2025) en een nummer 1 in januari enz.

Helaas heeft Wise wat problemen met deze aanpassingen. Het is daarom heel belangrijk om volgende richtlijnen te volgen bij het ontvangen van de volgende nummers.

De titels blijven dezelfde, en ook aan je abonnement hoef je niets te wijzigen.

Je mag de eerstvolgende nummers (januari en februari) van deze tijdschriften enkel ontvangen via tijdschriftenbeheer (voorspellijst). Klik hiervoor in het hoofdmenu op Titels, ga naar Abonnementenbeheer en vervolgens Tijdschriftenbeheer.

  • Klik naast de naam van het tijdschrift op de knop Verwerk
  • Check eerst en vooral of er slechts één veld verschijnt achter Periode. is dat niet het geval, stop dan en contacteer de servicedesk.
  • Is er wel slechts één veld bij Periode, check dan de jaargang. Waarschijnlijk staat er 2024, wijzig dat in 2025.
  • Doe hetzelfde voor het veld nummer. Dat ga je waarschijnlijk moeten wijzigen in het correcte nummer (01).
  • Klik op Ga door.
  • Indien er een pop-up venster verschijnt met de melding: “Is periode correct?”, klik dan op ‘Nee’, stop met ontvangen en contacteer de servicedesk.
  • Indien er geen pop-up komt, vul dan het tweede scherm aan zoals je ook bij andere tijdschriften gewoon bent (barcode, …).
  • Klik op Ontvangen om het nummer te registreren.

Opgelet:

  • Je mag voorlopig enkel op bovenstaande manier ontvangen, dus via de voorspellijst van tijdschriftenbeheer. Staat de titel niet in de lijst, neem dan contact op met de servicedesk. Je mag voorlopig niet ontvangen via de titel en het abonnement, want dan maakt Wise er toch nog een dubbele jaargang van, wat voor extra opkuiswerk en rare jaargangen zorgt die voor iedereen zichtbaar worden en verwarrend zijn.
  • Heb je voor één van deze vier tijdschriften nog een nummer van vorig jaar dat geregistreerd moet worden onder een oude dubbele jaargang, neem dan contact op met de servicedesk. Geef alvast de titel van het tijdschrift door, de jaargang en het nummer, en ook de barcode.

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Release 10 januari 2025

Gewijzigde tijdschrifttitels

Recent gewijzigde tijdschrifttitels:

  • National Geographic Junior, Wild van Freek, Bobo en Okki zijn gewijizgd van dubbele schooljaarjaargang (2024-25) naar een gewone jaargang (2025). Gelieve nog geen nieuwe nummers te ontvangen tot we het signaal geven dat deze aanpassing ook in Wise correct staat! We zijn met OCLC aan het bekijken hoe we die overstap zo makkelijk mogelijk kunnen maken.
  • Het tijdschrifte Fons werd stopgezet.

Via deze lijst vind je een overzicht van alle onlangs gewijzigde tijdschrifttitels. Wat je precies moet doen als een tijdschrift wordt stopgezet of wijzigt, kan je lezen op deze pagina.

Bugfixes uitleenbon 14 (gemeld 16 december – GEFIXT)

De uitleenbon gaf foutmeldingen wanneer het lijstje exemplaren bevatte met een onvindbaar titelnummer, zoals bij sommige reserveringen. Daarnaast werden diakritische tekens (è, ä, …) niet goed weergegeven. Deze problemen zijn opgelost.

API: beschikbaarheidsinformatie (gemeld 6 januari – GEFIXT)

Bij de livegang ontstond een probleem met de beschikbaarheidsinformatie: de gebruikte API bevatte een bug waardoor deze niet goed meer kon werken. Als noodoplossing hebben we een koppeling gelegd met een ouder stukje software, zodat de beschikbaarheidsinformatie weer kon doorstromen. Alleen ondersteunde deze oudere versie niet de functies die bibliotheken met floating nodig hebben.

De eigenlijke API is nu hersteld en wordt zo snel mogelijk weer in gebruik genomen. Van deze overgang zullen jullie in principe niks merken – behalve dan in bibliotheken met floating die de vertrouwde functionaliteit weer zullen zien hervatten.

Communicatieprobleem zelfuitleen (gemeld 7 januari – GEFIXT)

Op dinsdag 7 januari kregen we heel wat meldingen binnen van RFID-toestellen die geen verbinding konden maken met Wise. Een aanpassing in de caching gaf problemen bij het starten van nieuwe sessies door de toestellen. OCLC heeft vrij snel een noodoplossing kunnen uitwerken, maar die vereiste manuele herstarts. Met deze update wordt deze noodoplossing vervangen door een robuustere aanpassing die het probleem in de toekomst moet voorkomen.

Ten onrechte kost volgpas geboekt (november 2024 – GEFIXT)

Bij inschrijven of controleren van de klantgegevens via eID werd er soms een hoofdpas aangemaakt, ook al had de klant elders al een hoofdpas. Daarbij werd de kost van een volgpas geboekt.
Dit werd opgelost.

Ontbrekende titels in de publiekscatalogus (6 januari 2025 – GEFIXT)

Door de serverupdate van Wise (5/1) zondagavond ontbreken bepaalde titels in de publiekscatalogus.
Update 9 januari: De ontbrekende titels zijn via aparte imports terug toegevoegd. Rond de middag waren alle ontbrekende titels terug raadpleegbaar via de publiekscatalogus.

Release 10 januari 2025 – Release notes Wise versie 8.0.0

Op maandag 6 januari 2025 werd versie 8.0.0 geïnstalleerd op de productieserver van Wise. Lees hieronder wat er allemaal nieuw is of wijzigde.

Heb je nog vragen? Stel ze dan via bibliotheeksysteem@cultuurconnect.be 

Algemeen

Belangrijke info: update naar Java 21

Om Wise zo veilig mogelijk te houden, updaten we met enige regelmaat de ingebouwde Java-versie van de Wise Client. Vorig jaar hebben we Java 11 uitgerold, nu gaan we over naar Java 21.

Bezorg de handleiding aan je IT-dienst en laat hen de update zo snel mogelijk uitvoeren. Vanaf 3 april 2025 kan de Wise Client zonder Java 21 niet meer gebruikt worden.

Zoekvelden in keuzelijstjes

In diverse dialoogvensters in de Client is onderin het keuzevenster een zoekveld toegevoegd. Hiermee kun je zoeken naar de gewenste code of omschrijving in het venster.

Door deze aanpassing kun je makkelijker de gewenste optie vinden, aangezien je niet meer door lange lijsten met opties hoeft te scrollen. 


Voorbeeld: materiaalsoort muteren vanuit het exemplaardetailscherm

Loskoppelen van enkele bevoegdheden

Een aantal menuknoppen was voorheen enkel aan te klikken door medewerkers met specifieke baliebevoegdheden. Het gaat echter om algemene functies die los staan van een bepaalde functie. Deze kunnen nu door iedereen met een Wise-login gebruikt worden:

  • Test XML-bonnen
  • Andere gebruiker
  • Berichten in venstertitel niet knipperen
  • Leesbaarheid
  • Bonprinter tijdelijk uitschakelen
  • Loggen naar bestand aan/uit 
  • Cache wissen

Bijkomend is de knop Server Log-regels aanklikbaar gemaakt voor de rol Werkplekbeheer.

Berichten

Aanpassing naam berichtklasse voor nota’s

In de berichteneditor stonden alle nota’s onder de berichtklasse ‘Nota-materiaalvergoeding’. Deze naam was verwarrend aangezien ook de registratienota en deurwaardernota in dezelfde klasse zitten. De omschrijving is nu aangepast naar ‘Nota’s’.

Tekst welkomstbericht (PCA)

In de tekst van het welkomstbericht wordt een stuk tekst geschrapt, namelijk Ben je nieuw in deze bib maar heb je al een Mijn Bibliotheek-profiel via een andere bib? Meld je aan en voeg je nieuwe bibliotheekkaart toe.
Daardoor blijft enkel nog dit stuk over: Maak je al gebruik van Mijn Bibliotheek in deze bib? Dan hoef je niets te doen.
De reden hiervoor is dat nieuwe lidmaatschappen normaal gezien automatisch worden toegevoegd in Mijn Bibliotheek

Bestellen

Aanpassing rapporten Bestellijst leverancier en Besteloverzicht leverancier

Bij de rapporten ‘Bestellijst leverancier’ en ‘Besteloverzicht leverancier’ is het titelveld uitgebreid met de kolom deelnummer/deeltitel. Hierdoor kunnen bibliotheek en leverancier zien om welk nummer van een reeks het gaat.

Orderadministratie: “Zoek order” verbeterd

De optie ‘Zoek order’ is verbeterd. Er verschijnt nu een zandloper tijdens het zoeken. Hierdoor is het duidelijker dat er wordt gezocht op de achtergrond. Als er niets gevonden wordt, verschijnt een pop-up-melding.

Nieuw overzicht: Orderoverzicht op initiële plaatsvestiging

Dit orderoverzicht geeft inzicht in hoeveel exemplaren per materiaalsoort in de geselecteerde vestiging geplaatst zijn in een bepaalde periode. De vestiging is hier, of was, de initiële (eerste) plaatsvestiging: de vestiging ooit gekozen bij het koppelen.

Exemplaren

Meerdere exemplaren tegelijk verkoppelen

Je kunt nu meerdere exemplaren tegelijk verkoppelen vanuit de catalogus. Selecteer de gewenste exemplaren, klik met de rechtermuisknop en kies ‘Verkoppelen’. Verkoppelen is alleen mogelijk als de status van de exemplaren niet I-Besteld, A-Afgeschreven,, M-Vermist of U-Uitgeleend is. Ook moet je bij verkoppelen van exemplaren van een andere vestiging bevoegd zijn om exemplaren te muteren van andere vestigingen. Het aanpassen van deze bevoegdheid kan je aanvragen via de servicedesk


Opgelet! Deze functie werkt nog niet helemaal naar behoren bij livegang: je kan alle exemplaren verkoppelen, maar als je er enkele selecteert en andere niet, worden ze foutief toch allemaal verkoppeld. 

Aanpassing veldnaam in exemplaardetailscherm

De naam van het veld ‘Laatste actor id’ in het exemplaardetailscherm is aangepast naar ‘Laatste lener’.


‘Laatste actor id’ in Wise 7.1.0

‘Laatste lener’ in Wise 8.0.0

Klantenadministratie

Snelle knop voor inschrijven klanten

Er is een nieuwe menu-ingang ‘Inschrijven klant’ in hoofdmenu Client > Klanten. Deze knop doet hetzelfde als de optie in de Klantenadministratie > Klant > Nieuwe klant toevoegen. Het verschil is dat je met deze nieuwe optie niet eerst de klantenadministratie hoeft te openen: je kunt dus sneller een klant inschrijven vanuit het basisscherm, of terwijl je in een andere module aan het werk bent.. Alle achterliggende functies werken in beide werkwijzen hetzelfde. 

Notities bij berichtvoorkeuren

Op Tabblad 7. Eigenschappen-2 zijn onder de berichtvoorkeuren van de klant drie notitievelden toegevoegd. Hier kun je notities toevoegen waarvan geen meldingen zullen verschijnen voor baliepersoneel of de klant zelf. De notities zijn enkel zichtbaar binnen de eigen instantie. Doordat er meerdere notitievelden zijn, kan je de notities verdelen over meerdere onderwerpen. 

Om tekst toe te voegen: klik eerst op ‘Wijzig’ en na toevoeging op ‘Opslaan’. Om tekst te verwijderen: klik eerst op ‘Wijzig’ en daarna op de knop ‘Leegmaken’ onder betreffende veld. Klik ten slotte op Opslaan.

Duidelijkere financiële informatie bij kosten in een samenwerkingsgroep 3

Eerder werd onder Klant > Financieel bij de registraties en contributieposten in de kolom ‘Vestiging’ alleen een vestigingscode getoond. Dit is aangepast: je ziet nu de (korte) naam van de instantie als de post is ontstaan in een andere instantie dan de ingelogde vestiging. Als de ingelogde vestiging gelijk is aan de instantie waar de post is ontstaan, dan blijft de vestigingscode getoond worden. Door deze aanpassing kun je in een samenwerkingsgroep 3 nu in één oogopslag zien in welke andere bibliotheek een lener nog kosten heeft.

Informatie over blokkades

In het tabblad 6. Eigenschappen-1 staat nu bij elke actieve blokkade een infoknopje. Daarop klikken geeft je de volgende informatie:

  • Tekst: de soort blokkade
  • Instantie: waar de klant is geblokkeerd
  • Medewerker: door wie de klant is geblokkeerd
  • Gezet op: wanneer de klant is geblokkeerd (tijd en datum)

Voordien kreeg je deze informatie enkel te zien voor de Blokkade algemeen in de velden ‘Blokkade tekst’ en ‘Blokkade info’, en recent ook in een samenwerkingsgroep 3.

Genderneutrale administratie

Het inschrijfscherm en tabblad 6. Eigenschappen-1 kregen een kleine aanpassing: naast Man, Vrouw en Instelling, kan je nu ook kiezen voor Neutraal en Onbekend. Neutraal kan je gebruiken voor wie niet wil kiezen tussen man of vrouw. Onbekend wil zeggen dat er geen informatie zal worden weggeschreven in de database.

Opgelet: bij het inschrijven met eID wordt nog steeds het geslacht overgenomen zoals het in de chip staat geregistreerd. 

Overzichten en selecties

Update BIRT

Vanaf Wise 8.0.0 heeft BIRT een update gekregen naar versie 4.16. De tijdloze vormgeving behoudt zijn charme en vertoont hier en daar kleine wijzigingen, maar de werking blijft hetzelfde.

Opgelet! We kregen bij de livegang enkele meldingen van errors bij het genereren van rapporten zoals kasdetails of uitgesorteerde exemplaren. Je kan dit probleem oplossen door de cache van de browser (niet van Wise) te legen. Daartoe open je het menuutje via de toetscombinatie ctrl + shift + delete, duid je Afbeeldingen en bestanden in de cache (in Edge of Chrome) of Tijdelijk gebufferde bestanden en pagina’s (in Firefox) aan en wist deze. Probeer daarna opnieuw het rapport te genereren.

Extra exportvelden beschikbaar 

Een aantal velden waren wél beschikbaar in de klantenadministratie, maar ontbraken in de selectieregels en als optie om mee te exporteren naar bijvoorbeeld een csv-lijst. Deze zijn nu wel beschikbaar:

  • E-mail factuur
  • E-mail BCC-1 en E-mail-BCC2
  • Nationaliteit
  • SMS-nummer
  • Telefoon-3
  • Telnr. contactpersoon

Waar er nog een verschil was, is de naamgeving van de exportvelden in de selectie gelijkgetrokken met de naamgeving in de klantenadministratie.

Je kan deze rubrieken nu selecteren bij de selectieregels (onder Klanten > ALGE). Ook kun je ze selecteren in het exportscherm, zodat ze meegenomen worden in het geëxporteerde CSV-bestand.

Selecties over de hele samenwerking 3

Voor bibliotheken in een samenwerkingsgroep 3 is het van belang selecties te kunnen maken van alle leden die actief zijn ergens in de samenwerking, ook als ze geen actief lidmaatschap hebben in de instantie waar je bent aangemeld in Wise. Daartoe is nu een vinkje voorzien in de selectiemodule: zet je het vinkje aan, dan haalt je zoekvraag klantresultaten op in de  hele samenwerking, staat het uit, dan krijg je enkel resultaten van klanten in je eigen instantie. 

Deze ontwikkeling is nog niet helemaal afgewerkt, wacht dus nog even af vooraleer jullie deze in gebruik nemen.

Correctie optelling gegevens na export

Er was een bug bij het exporteren van de aantallen in de velden ‘Aantal uitleningen totaal’, ‘Aantal uitleningen dit jaar’, ‘Aantal uitleningen vorig jaar’ en ‘Aantal uitleningen tot vorig jaar’ in het Settype Klanten. Bij deze aantallen werden ook uitleningen en verlengingen van andere instanties opgeteld, ook buiten de eventuele samenwerking. Dit is nu verbeterd zodat enkel de aantallen van de eigen instantie worden geëxporteerd. De bug deed zich enkel voor bij het exporteren, niet bij het maken van de selectie (daar werd wel enkel naar de eigen instantie gekeken).

Schermoverzicht uit loghistorie vermeldt naam medewerker bij uitlenen en innemen

Bij balietransacties uitlenen en innemen wordt nu ook de naam en het actor_id gelogd van de baliemedewerker die deze actie heeft uitgevoerd. Je ziet dit terug in het Schermoverzicht uit loghistorie bij de nieuwe velden ‘door_wie’ en ‘actor_naam’. 

Opgelet! Enkel de achternaam wordt weergegeven. Aangezien dit ook medewerkers uit andere instanties kunnen zijn met dezelfde achternaam, kijk je best ook naar de vestiging waar de actie is uitgevoerd om verwarring te voorkomen.

Tabblad 4. Overig vermeldt naam medewerker bij mutaties van leengegevens

Op tabblad 4. Overig worden de mutaties in de lenergegevens gelogd met de achternaam van de ingelogde medewerker. Op deze manier kun je terugzien wie iets aangepast heeft, en wie je dus kunt benaderen bij onduidelijkheden of vragen. 

Deze aanpassing is er gekomen op vraag van de Nederlandse bibliotheken in aanloop naar het Gemeenschappelijk Bibliotheeksysteem daar. In Vlaanderen is dit beperkt nuttig: aangezien enkel de achternaam wordt meegegeven en geen inlogvestiging, en omdat de lenergegevens gedeeld worden met alle bibliotheken waar de lener lid is, kan deze naam soms leiden tot verwarring. Potentieel gaat het immers om een medewerker uit een andere instantie met dezelfde achternaam als jouw collega.

Niet langer selecties delen op systeemniveau 

Soms deelden medewerkers per ongeluk hun selecties op systeemniveau, wat zorgde voor ‘vervuiling’ bij andere bibliotheken. Enkel de persoon die de selectie had aangemaakt kon die weer verwijderen, met hinder tot gevolg.

Je kan nu geen selecties meer delen op systeemniveau (maar wel nog op instantie of vestiging-niveau).

Sorteren op datum van Vaste Selecties

In het deelvenster Vaste Selecties, linksboven in de selectiemodule, sorteerde de kolom ‘Datum’ niet op de juiste manier. Dit is aangepast: het overzicht Vaste Selecties kan nu correct op datum worden gesorteerd.

Reserveringen

Transportoverzicht IBL-aanvragen

Aanpassing van het rapport ‘Transportoverzicht IBL-aanvragen en leveringen’ (rapport 37) zodat nu ook oudere data van meer dan een jaar geleden wordt getoond doordat de archieftabel in de telling wordt meegenomen.

SIP2 en koppeling met andere systemen

Actor ID’s opgenomen in SIP2-dialogen

Actor ID’s zijn toegevoegd in de 24 en 64 SIP2-dialogen. Hierdoor kunnen SIP2-leveranciers rijksregisternummers in de logs van de toestellen ‘blurren’.

Mededeling op bon nu ook beschikbaar via SIP2

De inhoud van veld ‘Mededeling op bon’ had tot en met Wise 7.1.0 enkel betrekking op bonnen afgedrukt in de client zelf, deze stroomden niet door naar de RFID-toestellen. Het aanpassen van deze mededeling moest dus in beide systemen apart. Je kan dergelijke mededelingen bijvoorbeeld gebruiken voor een bedanking, aankondigingen of een kerstwens.

De inhoud van het veld is nu opgenomen in het response veld van dialoog 35. SIP2-leveranciers kunnen de tekst onderaan op de bonnen van de zelfuitleen laten printen. Eens correct door hen ingesteld, kan je de mededeling daarna via de client configureren via Client > Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer.