Hoe analyseer je je Boekstart-werking?

Organiseer je in jouw bib een programma rond Boekstart en wil je meten wat het effect is? Hieronder enkele tips hoe je je Boekstart-werking met behulp van Bib Analytics kan analyseren. Hou er rekening mee dat je achteraf nooit precies kan weten of een inschrijving van een lener of uitlening van een materiaal een rechtstreeks gevolg is van een bepaalde actie, zoals je dat bv. wel zou kunnen bij het meten van digitale marketingcampagnes waarbij je URL’s kan taggen. Met onderstaande tips kan je eventueel overwegen processen in Wise anders aan te pakken, zodat je in het vervolg wel wat gerichter kan meten. Lees het hele artikel eens door om te zien wat nu of in de toekomst voor jouw bibliotheek kan werken.

Bereikte doelgroep

Vergelijk het aantal leden tussen 0-2 jaar met het aantal actieve leners tussen 0-2 jaar.

Pagina: Leners:abonnement en Leners:actief

Filters:

  • Leeftijdscategorieën 00 jaar en 01-02 jaar
  • Geslacht “man” en “vrouw”

Opmerkingen: hou bij de interpretatie van je cijfers rekening met volgende informatie

  • Selecteer je meerdere jaren dan zal 1 lener op de pagina “Leners:actief” meerdere keren geteld worden. Een lener die in 2022 0 jaar is, is in 2023 1 jaar. De lijngrafiek kan je makkelijker interpreteren als je jaar per jaar en/of leeftijdscategorie per leeftijdscategorie het cijfer trekt.
  • De cijfers en grafieken op de pagina “Leners: abonnement” reageren niet allemaal op dezelfde manier op je filters of met elkaar: de 2 taartdiagrammen op deze pagina tonen enkel de stand van zaken op de laatste meet- of filterdatum. Klik je in de lijngrafiek een specifieke datum aan, dan zullen deze taartdiagrammen geen gegevens tonen.
  • Filter indien nodig bijkomend op abonnementnummer. Er kan door invoerfouten een vertekend beeld geschetst worden.
  • De doelgroep van Boekstart zijn dan wel 0-2 jarigen, ook jonge ouders vormen de doelgroep. In Wise vormen die geen homogene groep waarop je makkelijk kan filteren. Bij “Gebruik van de collectie” leggen we uit hoe je toch zicht kan krijgen op hun aandeel in je Boekstart-werking.
Praktijkvoorbeeld: Boekstart – aantal abonnementen
Praktijkvoorbeeld: Boekstart – aantal actieve leners

Gebruik collectie

Het Vlacc-genre “Babyboekjes” is niet beschikbaar in Bib Analytics. Het staat wel op de backlog om de Vlacc-genres nog toe te voegen. In afwachting zijn er enkele andere manieren om het gebruik van je baby- en peutercollectie te analyseren.

Pagina: Circulatie

Filters:

  • Kast = PXB – Boekstart. Bij de migratie naar Wise kregen materialen waar “Boekstart” of “Babyboekjes” bij vermeld stond de kast “PXB – Boekstart” toegekend. Indien van toepassing in jouw bib kan je uiteraard bijkomend filteren op andere kasten.
  • Materiaal = BP – Prentenboek. Je kan deze filter eventueel combineren met de filter op Kast.
  • Leeftijdscategorie = 00 jaar en/of 01-02 jaar. Duid je geen enkele andere filter aan, dan kan je op basis van de filter op leeftijdscategorie zien welk onderdeel van je collectie (kast, materiaal) uitgeleend wordt door deze doelgroep.

Opmerking:

De lijngrafiek geeft de cijfers per dag. Wil je ze gecumuleerd per jaar, pas dan via “Persoonlijke instellingen” de X-as aan naar “Jaar”.

(lees verder onder de afbeelding)

Praktijkvoorbeeld: Kast PXB, periode 1/1/2020 – 31/12/2022, weergave op jaar ipv datum

Je kan meer inzicht krijgen in de leners achter deze transacties via het tabblad “Circulatie: detail leners”.

Pagina: Circulatie: detail leners

Filters: Pas dezelfde filters toe als in het tabblad “Circulatie” (zie boven de afbeelding).

Zo kan je bv. zien dat veel uitleningen niet gebeuren door jeugdabonnementen.

Praktijkvoorbeeld: Kast PXB, periode 1/1/2020 – 31/12/2022, doorgeklikt naar niveau “Abonnement” (zie stappen bij “Hoe gebruik je de hiërarchie knoppen in deze grafiek?” onder de grafiek)
Effect acties

Deed je een startevenement of een specifieke actie in de bib in het kader van Boekstart? Vaak kan je het effect hiervan zien in de grafieken. Op deze pagina vind je enkele tips om dergelijke effecten te meten.