Waarom een bestelkoppeling?
Voorheen bestelde een bibliotheek hetzij in de omgeving van de leverancier, hetzij vanuit haar bibliotheeksysteem. Beide manieren van werken hadden voor- en nadelen. Door de systemen te koppelen willen we het gebruiksgemak en de efficiëntie voor bibliotheken en leveranciers verhogen.
Wie een bestelling plaatste via de webshop van de leverancier, kon deze niet inlezen in het bibliotheeksysteem. Daardoor kunnen bibliotheken (die vaak bij meerdere leveranciers bestellen) geen volledig overzicht van hun bestellingen houden, geen bestellingen opvolgen, niet op een vlotte manier aan budgetbeheer doen en de bestellingen niet zichtbaar te maken in hun publiekscatalogus. Als ze dit willen, moeten ze de bestelling bijkomend ingeven in het bibliotheeksysteem, wat veel dubbel werk met zich meebrengt.
Om deze reden gebruiken bibliotheken vandaag soms het bibliotheeksysteem om hun bestellingen te plaatsen: op deze manier kunnen ze wel overzicht houden, opvolgen, budgetbeheer doen en bestellingen zichtbaar maken in hun publiekscatalogus: maar de selectie maken doen ze vaak toch weer liever via andere platformen zoals de webshops.
Cultuurconnect wil deze problematiek oplossen door een koppeling tussen Wise en de bestelsystemen van de leveranciers. Door bestanden uit te wisselen tussen de systemen, willen we de bibliotheken de mogelijkheid bieden om beide systemen, Wise en de bestelomgeving van de leverancier, optimaal te gebruiken zonder dubbel werk.
Concreet betekent dit dat bestellingen van het ene systeem naar het andere doorgestuurd worden, de bibliotheek geen dubbel werk meer heeft, en van de voordelen van beide werkwijzen kan profiteren.