Promotie op je website

Wijs leerkrachten op het bestaan van Voor De Show via je website. Hieronder vind je een korte of een lange tekst die je op een aparte pagina kan plaatsen als nieuwsbericht of als dienst, of zet het bij de voorstellingen waarbij ze Voor De Show kunnen gebruiken in de klas.

Korte tekst

Voor De Show is een interactief, digitaal spel om jouw leerlingen warm te maken voor onze schoolvoorstellingen. Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen een virtuele rondleiding in het cultuurhuis en stelen zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig via het digibord of via de laptop en de projector (of ook via laptop of tablet). Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg. Ontdek ook de aparte kleuterversie met eenvoudige digitale swipe-spelletjes. Klaar voor de show? Tot binnenkort!

Quotes

Deze tool is zò handig omdat het gewoon kant-en-klaar is. De leerlingen doorlopen dit eenvoudig, het is makkelijk verteerbaar en je kiest zelf hoeveel tijd je eraan besteed in de klas.”

Nele Van Bouwel (leerkracht Sint-Jansschool Leuven)

“Ik zou het zeker aanraden aan mijn collega’s omdat het een mooie combinatie is van verschillende werkvormen, het is vrij gebruiksklaar, en je kan naar timing toe kiezen: bv. voor deze groep wil ik inzoomen op ‘Verbeelding’ of ‘Inspiratie’.

Juf Nele Ampe (vrije basisschool De Revinze, Torhout)

Lange tekst

Ga je binnenkort met je klas naar een voorstelling in ons cultuurhuis? Bereid dan je theaterbezoek voor met Voor De Show. Dit digitale, interactieve theaterspel voor leerlingen van 6 tot 12 jaar is een ideaal prikkelmoment waarvan je de duurtijd zelf bepaalt: van tien minuten tot één lesuur. De vragen en opdrachten in het spel worden voor jou klaargestoomd door het cultuurhuis en het theatergezelschap. Ook kleuters kunnen met Voor De Show aan de slag in een aangepaste spelomgeving met makkelijke swipe-spelletjes.

Op ontdekking in het cultuurhuis

Samen met je leerlingen ga je op ontdekking in het cultuurhuis. Je kijkt rond in 360°-foto’s van de voorgevel, inkomhal, zaal, podium, kleedkamer, wc’s en bar. Klik op een van de informatiepunten in een ruimte om uitleg of een opdracht te krijgen. Samen met theaterspookje Theo gids je je leerlingen doorheen het spel. Je leerlingen leren over theatercodes en de komende voorstelling via vraagjes en creatieve opdrachten (tekenen, schrijven, uitbeelden). Het spel zet aan tot bewegen en creativiteit. Voor de kleuters zijn er laagdrempelige zoekspelletjes.

4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten voor lager onderwijs

1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3e graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?

Nieuwe spelomgeving met 4 leuke digitale spelletjes voor kleuters

1. 360° rondleiding met Theo doorheen het cultuurhuis: de kleuters wandelen virtueel het cultuurhuis binnen en gaan op zoek naar Theo het theaterspookje. De kleuter klikt en krijgt bij elke stap meer info van Theo en leert zo de theatercodes kennen. Na deze virtuele tour gaan de kleuters met de aangeleerde info aan de slag en spelen ze enkele leuke spelletjes om de principes te herhalen en vast te klikken.

2. Spelopdrachten stap voor stap (makkelijk & makkelijker): tijdens dit eerste spel gaan de kleuters aan de slag met wat Theo hen vertelde tijdens de virtuele tour. De kleuters plaatsen enkele gebeurtenissen in de juiste volgorde en leren/herhalen de chronologische volgorde van een theaterbezoek.

3. Spelopdracht Juist of Fout?: kleuters krijgen leuke swipe-stellingen met uitleg van Theo over wat wel of niet mag als je naar het toneel gaat. Ze swipen de afbeelding naar 👍 of 👎. Bij elke afbeelding krijgt de kleuter meer audio-uitleg waarom iets juist of fout is.

4. Spelopdracht Spot erop: de kleuter zoekt met een theaterspot naar attributen op het podium, er moeten 8 spullen gevonden worden. Dit spel speelt ludiek in op ‘wij hoeven niet bang te zijn in het donker’ en laat kleuters proeven van theaterbeleving.

Praktisch

In de klas start je het spel eenvoudig op het digibord of met laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. In de (kleuter)klas kan je ook spelen via tablet of laptop, ideaal voor groeps- of hoekenwerk. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Bij elke spelopdracht krijg je een tijdsindicatie om te kunnen inschatten hoe lang het spel zal duren. Tien minuten tijd of een uur, klassikaal of in groepjes (met laptops of tablets), het kan allemaal. Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel is kant-en-klaar en vraagt een minimale voorbereidingstijd.

Klaar voor de show?

Suggesties voor beelden op je webpagina

Download de video’s en upload ze vervolgens op je website of embed. Of deel ze rechtstreeks via Wistia (klik op de link en kopieer de Wistia-url).

  • Teaser met juf Kim in de Sint-Carolusschool (49 sec.)
  • Promovideo (2,30 min.) met Juf Nele en haar leerlingen (Sint-Jansschool, Leuven) en theatermaker Joris Hessels (Ultima Thule)
  • Demovideo lager onderwijs (2,34 min.): hoe speel je Voor De Show in de klas en wat zijn de voordelen?
  • Demovideo kleuteronderwijs (1,20 min): hoe speel je Voor De Show in de kleuterklas

Banner website 1
Banner website 2

Voorbeelden

Ga even spieken bij collega’s van andere Vlaamse cultuurhuizen en doe inspiratie op!

CC Ter Dilft Bornem // CC De Brouckere Torhout // CC De Stroming Berlare // CC De Werf Aalst


Interview met juf Nele en Sofie in Torhout

Deel het interview met juf Nele (vbs De Revinze) en programmator Sofie, een fijn praktijkverhaal uit de zesde klas in Torhout. Link naar het interview.

Een zonnige middag in Torhout: schoolgaande jeugd op wandel met een broodje, lagere schoolkinderen goed hoorbaar vanop de speelplaats, de grotere meisjes leren een dansje aan de kleinere, een potje voetbal op de achtergrond. Daar moeten we zijn! Juf Nele Ampe (vbs De Revinze) brengt haar klas in gereedheid voor Voor De Show. Het theaterspel staat open op het smartboard en de laptops liggen klaar. Want morgen trekken ze met de 6de klas naar de voorstelling ‘Perdju’ in Cultuurcentrum de Brouckere. En dat doen ze niet onvoorbereid. Ook Sofie De Clercq (programmator) komt een kijkje nemen. Hoe ervaren zij het digitaal theaterspel? En welke meerwaarde zien zij in deze tool?

Hoe zie jij de voorbereiding op een schoolvoorstelling?

Nele: “Voor ons was het de eerste keer dat wij Voor De Show speelden in mijn klas. Andere keren gingen wij altijd zelf met de lesmap van het gezelschap aan de slag en op zoek naar educatief materiaal en trailers op de website. Voor De Show biedt een pasklaar antwoord en er zitten leuke opdrachten bij die je niet meer zelf moet bedenken. Het is goed bruikbaar in de klas met leuk beeldmateriaal. Het is herkenbaar, zoals de beelden van de inkomhal, en de kinderen kunnen er ook voor een stuk zelfstandig mee werken.”

Hoe verliep de speelsessie in de klas?

Nele: “Als leerkracht bekijk ik wel goed wat ik klassikaal geef en wat we in groepjes doen achter de laptop. Voor een eerste keer liep het goed, het tempo mocht misschien nog wat vlotter. Het is ook helemaal nieuw voor hen, dus sowieso waren ze wel getriggerd om het te leren kennen. Ik heb nu per thema goed bekeken wat haalbaar is en wat niet. Een radiospot maken bv. lijkt me ook een leuke creatieve opdracht om binnen te brengen in je lessen. De brainstorm rond de poster vonden de leerlingen wel tof en ook dat ze nadien antwoorden hoorden in de trailer. Het onderscheid tussen het thema en het verhaal hebben ze ook zeker opgepikt. Voor de Show biedt een mooie combinatie van wat het thema precies is, fijn beeldmateriaal en wat inhoudelijk aan bod zal komen in de voorstelling die de kinderen gaan zien.”

Over de meerwaarde van het digitaal theaterspel

Nele: “Hier kruipt minder tijd in dan in een andere lesvoorbereiding. Als ik bedenk dat ik meestal de presentaties zelf maak, nog uren opzoekwerk doe, dan is dit dankbaar. Je kan erop vertrouwen dat de inhoud goed zit en mooi aansluit bij de voorstelling die we gaan zien. De lesmap van het theatergezelschap kan aanvullend werken met mooi materiaal. Het zal dan een beetje wikken en wegen worden … Voor de Show is sowieso een dankbare kant-en-klare tool om de leerlingen goed voor te bereiden.

Sofie: “Wij merken in de zaal dat voorbereide leerlingen een veel fijnere theaterbeleving hebben. Dat is echt superbelangrijk. De voorstelling verloopt rustiger en leerlingen zijn mee in het verhaal en meer gefocust. Voor mij brengt Voor De Show 3 doelstellingen naar voor:

  • het is drempelverlagend: de leerlingen maken kennis met het gebouw en de verschillende ruimtes;
  • het zorgt voor verdieping: je bent inhoudelijk voorbereid op de voorstelling;
  • het is een opfrissing van de theatercodes en dat is zeker voor kleuters een belangrijk element.”
Voor De Show bekend maken op school

Sofie: “Het staat sowieso vermeld bij de voorstelling online en in de schoolbrochure. Leerkrachten krijgen een herinneringsmail met de speellink naar Voor de Show wanneer de voorstelling nadert. Ik gebruik daarvoor de voorbeeldmails van Cultuurconnect en ook postkaartjes om uit te delen of klaar te leggen in de leraarskamer. Het kan interessant zijn om met andere cultuurcollega’s uit te wisselen over hoe ze scholen en leerkrachten effectief bereiken.”

Nele: “Er komt veel informatie af op leerkrachten en persoonlijk contact met de programmator helpt om Voor De Show onder de aandacht van de leerkrachten te brengen. Een ambassadeur binnenbrengen in de school die ervoor zorgt dat alles goed doorstroomt naar de verschillende leerkrachten, dat zou heel dankbaar zijn bij de start van een schooljaar.”

Ik zou het zeker aanraden aan mijn collega’s omdat het een mooie combinatie is van verschillende werkvormen, het is vrij gebruiksklaar, en je kan naar timing toe kiezen: bv. voor deze groep wil ik inzoomen op ‘Verbeelding’ of ‘Inspiratie’.

Ga naar het overzicht promotiemateriaal voor alle visuals, beelden en videomateriaal.