De spelopdrachten rond het thema van de voorstelling

In deze spelopdracht gaat de klas aan de slag rond “wat is een thema” (algemeen) en de leerlingen ontdekken het thema van jouw voorstelling (specifiek).

Voor de eerste graad (eerste en tweede leerjaar)

  • De klas leert wat een “thema” is.
  • Aan de hand van foto’s proberen de leerlingen te achterhalen wat het thema van de voorstelling zou kunnen zijn.
  • Vervolgens krijgen ze enkele vragen aangereikt om een kort klasgesprek te starten over het specifieke thema van de voorstelling.
  • Na de korte bespreking van het thema maken de kinderen een tekening vanuit hun eigen ervaring met het thema.
  • Tot slot tonen en praten ze per twee over hun tekening.
  • Aan het eind krijgen de kinderen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.

Voor de tweede graad (derde en vierde leerjaar)

  • Aan de hand van willekeurige affiches van voorstellingen proberen de leerlingen te achterhalen wat het thema is.
  • Het spookje geeft 3 thema’s en 6 foto’s. De leerlingen combineren de foto’s met een thema dat er voor hen het best bij past.
  • Daarna kijkt de klas naar de trailer van de voorstellingen en proberen ze het thema te raden. Het spookje geeft de oplossing.
  • Het spookje stelt enkele vragen om een klasgesprek over het thema te starten.
  • Aan het eind krijgen de kinderen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.

Voor de derde graad (vijfde en zesde leerjaar)

  • De klas leert wat een “thema” is en wat het verschil is met “verhaal”
  • In groepswerk spelen de leerlingen het spel ‘een hoofd vol vragen’. Dit is een oefening om vragen te leren bedenken die het thema in combinatie met een verhaal bij je oproept. De groepjes werken met dezelfde verhaallijn maar met een verschillend thema. Wanneer ze hun resultaat aan elkaar presenteren leren ze dat door een ander thema hun vragen anders zijn en het verhaal ook anders zal zijn.
  • Nu ze het verschil kennen tussen verhaal en thema, doen de groepjes een tweede oefening rond het thema en de verhaallijn van de voorstelling zelf.
  • Aan het eind krijgen de kinderen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.