Spelopdrachten over theateretiquette

Hoe gedraag je je als toeschouwer in het cultuurhuis?

Voor de eerste graad (eerste en tweede leerjaar)

  • De klas leert hoe je je gedraagt als publiek bij een voorstelling.
  • Terwijl de leerkracht het verhaal vanop het digibord voorleest leven de leerlingen zich door pantomime in dat ze naar een voorstelling gaan
  • Na het uitbeelden krijgen ze 2 oefeningen aangereikt om de juiste en foute handelingen te bespreken.
  • Aan het eind krijgen de leerlingen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.

Voor de tweede graad (derde en vierde leerjaar)

  • De klas leert hoe je je gedraagt als publiek bij een voorstelling.
  • Aan de hand van enkele doe-opdrachten leven enkele leerlingen zich in als acteurs, dansers of muzikanten. Bij hun opvoering ‘speelt’ de klas het publiek dat zich aangenaam of storend gedraagt.
  • Na de inlevingsoefening begeleidt de leerkracht een klasgesprek over respect voor elkaar, aangename en storende gedragingen.
  • Aan het eind krijgen de leerlingen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.

Voor de derde graad (vijfde en zesde leerjaar)

  • De klas leert hoe je je gedraagt als publiek bij een voorstelling.
  • Een multiple choice quiz doet de leerlingen nadenken over het gepaste gedrag
  • Aan het eind krijgen de leerlingen enkele foto’s, korte inhoud of trailer van de voorstelling te zien.