Promotie op je website
Wijs leerkrachten op het bestaan van Voor De Show via je website. Hieronder vind je een korte of een lange tekst die je op een aparte pagina kan plaatsen als nieuwsbericht of als dienst, of zet het bij de voorstellingen waarbij ze Voor De Show kunnen gebruiken in de klas.
Korte tekst
Voor De Show is een interactief, digitaal spel om jouw leerlingen warm te maken voor [titel voorstelling]. Tijdens één lesuur leren je leerlingen over theatercodes, krijgen een virtuele rondleiding in het cultuurhuis en stelen zelf de show met creatieve opdrachten (tekenen, schrijven en uitbeelden). En dat alles met een minimale voorbereidingstijd. In de klas start je het spel eenvoudig via het digibord of via de laptop en de projector. Vanaf dan wijst het theaterspookje Theo de weg. Klaar voor de show? Tot binnenkort!
Quote
“Deze tool is zò handig omdat het gewoon kant-en-klaar is. De leerlingen doorlopen dit eenvoudig, het is makkelijk verteerbaar en je kiest zelf hoeveel tijd je eraan besteed in de klas.”
Nele Van Bouwel (leerkracht Sint-Jansschool Leuven)
Lange tekst
Ga je binnenkort met je klas naar een voorstelling in ons cultuurhuis? Bereid dan je theaterbezoek voor met Voor De Show. Dit digitale, interactieve theaterspel voor leerlingen van 6 tot 12 jaar is een ideaal prikkelmoment waarvan je de duurtijd zelf bepaalt: van tien minuten tot één lesuur. De vragen en opdrachten in het spel worden voor jou klaargestoomd door het cultuurhuis en het theatergezelschap.
Op ontdekking in het cultuurhuis
Samen met je leerlingen ga je op ontdekking in het cultuurhuis. Je kijkt rond in 360°-foto’s van de voorgevel, inkomhal, zaal, podium, kleedkamer, wc’s en bar. Klik op een van de informatiepunten in een ruimte om uitleg of een opdracht te krijgen. Samen met theaterspookje Theo gids je je leerlingen doorheen het spel. Je leerlingen leren over theatercodes en de komende voorstelling via vraagjes en creatieve opdrachten (tekenen, schrijven, uitbeelden). Het spel zet aan tot bewegen en creativiteit.
4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten
1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3e graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?
Praktisch
In de klas start je het spel eenvoudig op het digibord of met laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Bij elke spelopdracht krijg je een tijdsindicatie om te kunnen inschatten hoe lang het spel zal duren. Tien minuten tijd of een uur, klassikaal of in groepjes (met laptops of tablets), het kan allemaal. Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel is kant-en-klaar en vraagt een minimale voorbereidingstijd.
Suggesties voor beelden op je webpagina
Download de video’s en upload ze vervolgens op je website of embed. Of deel ze rechtstreeks via Wistia (klik op de link en kopieer de Wistia-url).
- Teaser met juf Kim in de Sint-Carolusschool (49 sec.)
- Promovideo (2,30 min.) met Juf Nele en haar leerlingen (Sint-Jansschool, Leuven) en theatermaker Joris Hessels (Ultima Thule)
- Nieuwe demovideo (2,34 min.): hoe speel je Voor De Show in de klas en wat zijn de voordelen?
Voorbeelden
Ga even spieken bij collega’s van andere Vlaamse cultuurhuizen en doe inspiratie op!
CC Ter Dilft Bornem // CC De Brouckere Torhout // CC De Stroming Berlare // CC De Werf Aalst
Ga naar het overzicht promotiemateriaal voor alle visuals, beelden en videomateriaal.