Virtueel wandelen in het cultuurhuis
In deze nieuwe demo-video zie je hoe het spel eruit ziet voor de leerkracht en de leerlingen in de klas. Hoe speel je Voor De Show in de klas en wat zijn de voordelen?
Jij kan als Voor De Show-partner deze video ook delen met je publiek en partners, want zeg nu zelf op deze samenwerking mag je best fier zijn! “Wij werken mee aan Voor De Show, een leuke interactieve tool om leerlingen voor te bereiden op onze voorstelling, check it out!”. Deel onze nieuwe demovideo. Wil je graag de video downloaden of embedden klik dan onderaan rechts in de groene balk op de deelknop en kies je kanaal.
Wil je zelf eens in het spelplatform rondwandelen en klikken alsof je een leerkracht of leerling bent?
- Ga naar www.voordeshow.be
- Kies “Test CC – test gemeente” uit het lijstje
- Kies “Test voorstelling” uit het lijstje
- Kies “Test school”
- Duid een leerjaar (lager onderwijs) of kleuters aan
- Vink alle spelopdrachten aan
- Ga dan “Verder” en “start spel”
In het spel ‘wandelen’ de leerlingen rond in een virtueel cultuurhuis. Er zijn 7 ruimtes te ontdekken: de voorgevel, inkomhal, zaal, podium, kleedkamer, wc’s en bar.
Deze ruimtes zijn 360°-foto’s van een willekeurig cultuurhuis of van het specifieke cultuurhuis waar jullie naartoe zullen gaan (indien jullie cultuurhuis deze optie heeft gekozen).
In elke ruimte zijn er een aantal informatiepunten.
De spelopdrachten opstarten vanuit verschillende ruimtes
In een aantal ruimtes kan je spelopdrachten opstarten. De spelopdrachten hebben diverse werkvormen: aan het digibord, groepswerk, tekenen, schrijven, bewegen of uitbeelden … In elk spelopdracht heb je een algemene opdracht zodat de leerlingen iets ‘leren’ (bv wat is een thema?). Daarnaast verschijnen er elementen uit de voorstelling zelf: foto’s, een videofragment, een stukje tekst. Er zijn verschillende ‘soorten’ opdrachten. Per graad is er een variant hiervan:
- Etiquette: Hoe gedraag ik me als publiek in een voorstelling?
- Thema: Wat is een thema en wat is het thema van de voorstelling?
- Verbeelding: Welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat mijn verbeelding of fantasie kan werken? Decor, licht, attributen, acteurs, maar ook de vorm waarin een verhaal verbeeld wordt: theater, dans, circus, figuren.
- Inspiratie: Hoe krijg je inspiratie tot een voorstelling en waar haalden de makers van deze voorstelling hun inspiratie? Niet alle spelopdrachten zijn steeds beschikbaar. Het gezelschap heeft voor jullie voorstelling een aantal opdrachten geselecteerd.
Voor het kleuteronderwijs zijn er 4 andere spelopdrachten, aangepast aan de leefwereld en leeftijd van de kleuters:
- Stap voor stap (makkelijk – zet 6 stapjes in de juiste volgorde): ik ga naar binnen, hang mijn jas aan de kapstok, ga naar het toilet, wacht tot als het donker is, geef applaus, etc. Kleuters gaan ludiek aan de slag met theatercodes.
- Stap voor stap klein (makkelijker – zet 4 stapjes in de juiste volgorde)
- Juist of fout?: leuke swipe-stellingen met uitleg over wat wel of niet mag als je naar het toneel gaat. Kleuters gaan ludiek aan de slag met theatercodes.
- Spot erop: we zitten in het donker en zijn niet bang, we zoeken met de spot de juiste attributen op het podium. Speelt in op de algemene theaterbeleving en zet de toon om niet bang te zijn in het donker.