Het IBL-exemplaar innemen in de ophaalbibliotheek
Het IBL-exemplaar wordt geleverd via de post. Controleer eerst of het zeker een landelijke barcode, beginnend met 3000, heeft. Is het exemplaar niet omgelabeld? Geef dan een seintje via de servicedesk.
Na het innemen een melding dat het exemplaar op de reserveringsplank moet. Er wordt ook een reserveringsbon geprint.
De klant ontvangt nu een reserveerophaalbericht (RSO) via mail of er wordt een brief klaargezet.
Je plaatst het IBL-exemplaar vervolgens op de reserveringsplank.
TIP! Wacht je al een tijdje op een bepaald exemplaar en is het nog niet aangekomen? Zoek de reservering op via Klant > IBL/Reserveringen en klik het detailscherm open. Bij Datum zie je wanneer het exemplaar de status T – Transport heeft gekregen en dus bevestigd werd. Bij leverende vestiging staat (voorlopig nog) enkel de vestigingscode. Je kan deze lijst om de vestiging op te zoeken. Is de status nog A – Actief? Dan is het de aanvraag nog niet bevestigd.
OPGELET! Zodra het IBL-exemplaar uitgeleend wordt, verandert de datum naar de inleverdatum.
Een IBL-reservering annuleren
Wanneer de klant het IBL-exemplaar toch niet meer wil lenen, kan je een IBL-reservering met de status A – Actief annuleren. Ga naar Klant > IBL/Reserveringen, klik de titel aan en klik op rechtermuisknop Annuleer.
Via Historie zie je de geannuleerde aanvragen. De uitgegrijsde lijnen zijn de afgehandelde reserveringen, met telkens een reden erbij. Reserveringen die op deze manier vanuit de client werden geannuleerd krijgen de reden ‘Afgehandeld’ (9). Doorklikken op detail laat zien dat de archiefreden 9 betekent: ‘handmatig verwijderd’. Er wordt via deze werkwijze geen bericht verstuurd naar de lener. Dat gebeurt wel bij het verlopen van een reservering.
Wil je bij een manuele annulering in de client de lener toch op de hoogte brengen via e-mail, dan kan je als volgt annuleren: open het detailscherm van de reservering en kies Opties > Afhandelen en archiefreden 7: Vervaldatum overschreden. De lener krijgt dan een Bericht verlopen reservering (PRA) via e-mail.
Is het IBL-exemplaar niet opgehaald door de klant? Dan kan je instellen dat daar een kost voor aangerekend wordt. Stuur daarvoor een mailtje naar de servicedesk. Vervolgens open je het detailscherm van de reservering en kies je Opties > Afhandelen en archiefreden 8: Niet opgehaald. Opgelet, de kostprijs voor het niet ophalen is dezelfde voor een IBL en een standaard reservering.