Hoe kan ik de inhoud van een mail instellen?
Bij Instellingen/Emails voeg je een ‘E-mail’ toe (of dat heb je al gedaan). Op het tabblad ‘Algemeen’ zie je daar onderstaande velden.

De standaard inhoud bestaat uit variabelen die de volgende waardes ophalen: inzenddatum, inzender* en de opsomming van de elementen en ingevulde waardes uit het formulier.
*(Als de indiener is ingelogd in Mijn Bibliotheek komt hier ‘Ingezonden door: [waarde UUID = een lange reeks cijfers en letters]. Als de indiener niet is ingelogd in Mijn Bijbliotheek komt er ‘Ingezonden door: Anoniem’. Op dit moment is het dus niet echt nuttig om deze variabele te laten staan.)

Als je zelf de inhoud wil samenstellen kies je voor Custom body. Als je dat doet blijft de inhoud van de optie Standaard staan en dat is handig om om als vertrekpunt te gebruiken. Vervolgens kan je hier vaste tekst bij typen en/of andere variabelen toevoegen die je terugvindt onder de link ‘Door beschikbare tokens bladeren’.
Exclude empty elements
Standaard krijg je in een export of mailweergave van een formulier alle velden mee. Als een aantal velden niet werden ingevuld krijg je dan lege labels wat niet altijd mooi oogt. Dit kan je vermijden door bij de instellingen bij export of mail ‘exclude empty elements’ aan te vinken. Maar, een aantal elementen (bestanden, selectie-elementen, … ) bevatten nooit een lege string, ook al vult men niets in. Om te vermijden dat deze labels alsnog meekomen dien je achteraan in de token een suffix te plaatsen, nl. “:clear”. Zie afbeelding.
