Laatste aanpassing: 18 maart 2024
Uitlenen aan de balie en via de zelfuitleenautomaat
De klant komt het IBL-exemplaar ophalen. Zoals bij een gewone reservering, verschijnt ook een venster met de melding dat een reservering klaarstaat.
De klant kan het exemplaar nu uitlenen, aan de balie of aan de zelfuitleenautomaat.
Is de IBL-kostprijs ingesteld bij het ophalen, dan wordt dat bedrag nu aangerekend. Wil je liever dat de kostprijs aangerekend wordt bij het plaatsen van de aanvraag? Laat het dan weten via de servicedesk.
OPGELET! Het IBL-exemplaar verschijnt bij Geleende exemplaren, maar daar staat bij Opmerking enkel Reservering. Pas als je het detailscherm van het exemplaar opent, zie je dat het een IBL-exemplaar is.
TIP! Je kan de IBL-reservering ook terugvinden via Klant > IBL/Reserveringen. Als je dubbel klikt op de reservering, krijg je meer informatie.
Uitleenvoorwaarden en verlengen
IBL-exemplaren hebben het RMT van de leverende bibliotheek en worden uitgeleend volgens het reglement gekoppeld aan dat RMT bij de ophaalbibliotheek: X dagen uitlenen, Y dagen verlengen,… Wanneer het RMT van het exemplaar van de leverende bib niet is ingericht in de ophaalbibliotheek, valt het systeem terug op een ‘bovenliggend’ RMT. Een voorbeeld: jouw bib heeft geen BA (boek adolescent), dan valt het systeem terug op B (boek).
Net zoals bij een gewone reservering, kan de klant het IBL-exemplaar zelf verlengen via Mijn Bibliotheek. Is het boek gereserveerd door een klant van de leverende bibliotheek? Dan zal verlengen niet lukken. Deze verlengblokkade kan wel door de baliemedewerker van de ophaalbibliotheek doorbroken worden.
Wil je als leverende bibliotheek de status nagaan van het IBL-exemplaar? Of wil je weten tot wanneer het uitgeleend is? Zoek het exemplaar op via de Wise catalogus of via Exemplaren > Inzien en open vervolgens het detailscherm van het exemplaar waarin je alle informatie terugvindt.