Laatste wijziging: 17 april 2025

Waarom krijg ik geen omlabelscherm bij een oude barcode?

Alle exemplaren die als IBL-exemplaar verstuurd worden naar een andere bib, moeten ALTIJD een nieuwe barcode hebben die start met 3000. Anders kan de ontvangende bib vastlopen en het werk niet uitlenen aan de klant die de aanvraag deed. Gelieve dit dus steeds te checken voor je het exemplaar ook effectief verzendt.

In sommige gevallen is het mogelijk dat je geen omlabelscherm bij een oude barcode krijgt: bv. door een aanpassing tijdens de migratie, waardoor die exemplaren een speciale status hebben gekregen, waardoor Wise denkt dat het een landelijke barcode (3000-nummer) is. Een andere oorzaak is dat het exemplaar met oude barcode ooit werd afgeschreven, maar dat die afschrijving werd ongedaan gemaakt.

Omlabelen zonder pop-up doe je via Exemplaren > Inzien: scan de barcode, en je komt op het exemplaardetailscherm terecht. Kies nu in het submenu voor Exemplaar > Omlabelen. Dit kan ook nog gebeuren nadat het materiaal al op transport staat en er een transportticketje geprint werd. Omlabelen via deze weg verstoort het IBL-proces niet.
Maakt je bibliotheek gebruik van RFID, vergeet dat ook niet om de barcode op de tag van het exemplaar te converteren naar de 3000-barcode.