Jouw leners kunnen met hun Mijn Bibliotheek-profiel maandelijks rekenen op een verse lading persoonlijke leestips. Mijn Leestipper baseert zich daarvoor op de leenhistoriek en het leesprofiel. Zo kan jouw bib lenersvragen naar “een goed boek” opvangen en persoonlijk adviseren en inspireren.
Gebruikers van Mijn Leestipper zijn over het algemeen zeer tevreden over deze dienst, eens ze de weg ernaartoe gevonden hebben. Zorg ervoor dat jouw publiek Mijn Leestipper leert kennen met het promotiemateriaal en de tips vanop het leerplatform. Je krijgt tips, beeldmateriaal en kant-en-klare teksten om promotie te maken voor Mijn Leestipper via allerlei kanalen, bijvoorbeeld je bibliotheekwebsite, de bib, e-mailing, sociale media.
Denk aan de kracht van herhaling: mensen komen gemiddeld 7 keer met een boodschap in aanraking voordat ze besluiten om tot actie over te gaan. Zet geregeld een berichtje over Mijn Leestipper in je nieuwsbrief, je website, je sociale media. Ontvang meer tips, voorbeeldposts en updates via de nieuwsbrief van Mijn Leestipper.
4 basic marketingtips die jouw bibliotheek kan toepassen voor elke dienst:
1. Content met je content?
Rechttoe rechtaan promo is oké, maar deel ook geregeld diepgaandere content. Bijvoorbeeld een nieuwsbericht waarin je een herkenbaar probleem van je klanten benoemt “Hoe vind ik een boek dat ik graag wil lezen?”. Jouw bib geeft vervolgens enkele oplossingen als expert.
2. E-mail werkt
De meeste nieuwe registraties kwamen vanuit een gerichte mail naar de Mijn Bibliotheek-profielen (18+) die nog niet geregistreerd zijn voor Mijn Leestipper. E-mail is een belangrijk kanaal: investeer in jouw nieuwsbrief. Maak een contentplanning, hou cijfers bij en leer eruit. Schrijf kort, duidelijk en activerend. Inspiratie: voorbeeldteksten voor je e-nieuwsbrief.
3. Besteed aandacht aan je website
Je website is je eerste zorg. Focus in de eerste plaats op “Wat zoekt mijn publiek? Wat wil mijn publiek weten?” en niet op “Wat wil ik graag vertellen?”. Zorg dat (digitale) diensten zoals Mijn Leestipper goed vindbaar zijn. Inspiratie: de website van bib Lommel.
4. Kies je beeldmateriaal zorgvuldig
Foto’s en video’s werken vaak beter dan statisch grafisch beeldmateriaal, zeker op de sociale media. Hoe meer de persoon op de foto aansluit bij de doelgroep, hoe beter je doelgroep zich kan identificeren. Schakel een fotograaf in voor eigen foto’s of gebruik foto’s uit de map met gedeeld beeldmateriaal van Cultuurconnect. Zet op een foto telkens het logo van de bib en het logo (= slangetje) van Mijn Leestipper.
Vragen en opmerkingen over Mijn Leestipper zijn steeds welkom bij de servicedesk van Cultuurconnect.