Wat is Voor De Show? En waarom zou je het spelen met je klas?

Met Voor De Show bezorg je als leerkracht een prikkelmoment aan je leerlingen van 6 tot 12 jaar om hen te enthousiasmeren en voor te bereiden op de voorstelling die ze binnenkort gaan bijwonen. Het spel is kant-en-klaar.

Het is een online webapplicatie. In de klas start je het spel eenvoudig via het digibord of via de laptop en de projector. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Leerlingen leren over theatercodes en doen creatieve opdrachten waarbij ze tekenen, schrijven en uitbeelden.

Dit theaterspel speel je samen met je leerlingen in de klas. Je kan vrij kiezen om hier 1 of meerdere lesuren aan te besteden. Bij elke spelopdracht vind je een tijdsindicatie.

Waarom zou je het spel spelen?

  • Je leerlingen leven zich in in de uitstap naar de podiumzaal van het cultuurcentrum.
  • Je leerlingen krijgen een tipje van de sluier over de voorstelling zelf. 
  • Met dit spel werk je aan de eindtermen. Bij elke spelopdracht staan de specifieke leerplandoelstellingen vermeld. 
  • Je leerlingen krijgen zin om naar de voorstelling te gaan kijken.
  • Het kant-en-klare spel vraagt weinig voorbereidingstijd.

Een prikkelmoment vooraf is van onschatbare waarde

Uit ons onderzoek blijkt dat leerlingen het aangenaam vinden om al een tipje van de sluier te krijgen. Ze kijken dan ook enthousiast(er) uit naar de voorstelling. Heel wat leerlingen gaan weinig of enkel via de school naar theater. Voor hen biedt Voor De Show een houvast en context. Niet enkel over de voorstelling zelf, maar ook over theatercodes in het algemeen. 

Het kant-en-klare spel vraagt weinig voorbereidingstijd

Je kan in principe meteen met het spel aan de slag via www.voordeshow.be 

Wie zich graag voorbereidt, kan op dit leerplatform terecht voor diepere informatie. Van zodra je ermee vertrouwd bent, wordt het kinderspel om dit bij al je klassen en volgende voorstellingen te gebruiken.

Het spel is op maat van je leerlingen

De spelopdrachten zijn aangepast naargelang de graden van het lager onderwijs. 

Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel speelt zich niet enkel digitaal af, maar zet ook aan tot bewegen en creatieve opdrachten.  

Eén van die enthousiaste scholen is de Sint-Jansschool in Leuven. Daar stomen de leerlingen van juf Nele Van Bouwel zich klaar voor de voorstelling “Knetter” (Ultima Thule) die ze in de namiddag in de Schouwburg van 30CC zullen bekijken. Theo het theaterspookje maakt hen wegwijs in het spel. Dolenthousiast klikken ze klassikaal aan het smartboard of in kleine groepjes op de tablet van de ene opdracht naar de andere, van een rondleiding in het cultuurhuis tot een kennismaking met de affiche. Al snel komt een mooi gesprek op gang over het thema van de voorstelling. Al van in de klas worden ze knettergek meegezogen in een wereld waarvan ze straks mogen proeven in de theaterzaal.