Spelopdrachten

Het spel bevat 4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten:

  1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
  2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
  3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3e graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
  4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?

Elke module heeft een variant per graad (1e, 2e, 3e graad). Zo is de spelopdracht telkens aangepast aan de leeftijd. In totaal zijn er 12 spelopdrachten beschikbaar in de applicatie. Een thema-opdracht voor de 1e graad (Thema 1), een thema-opdracht voor de 2e graad (Thema 2) en een opdracht voor de 3e graad (Thema 3). Voor het buitengewoon onderwijs worden de spelopdrachten die beschikbaar zijn automatisch geselecteerd op basis van de leeftijd waarvoor de schoolvoorstelling bedoeld is.

Afhankelijk van welke spelopdrachten het gezelschap activeert voor zijn voorstelling, staan de opdrachten speelklaar voor de klas.

Een spelopdracht bestaat steeds uit:

  • een generieke spelopdracht, die hetzelfde blijft voor alle voorstellingen.
  • variabele informatie die specifiek is voor een voorstelling. Het gaat om een foto, tekst, video over de specifieke voorstelling. Deze informatie wordt op voorhand ingevoerd door cultuurcentra en gezelschappen.

Lees er meer over in de cursus voor gezelschappen.

Hoe weet je welke spelopdrachten klaar staan voor de voorstelling waar je met je klas naartoe gaat?

Ga naar het spelplatform www.voordeshow.be en “start spel”.
Vervolgens kom je op de pagina zoals in het screenshot hieronder.

  • Selecteer in de lijstjes: het cultuurcentrum, de voorstelling en jouw school.
  • Indien jouw school nog niet in het lijstje staat, kan je de naam en gemeente van je school toevoegen aan het lijstje.
  • Selecteer het leerjaar van jouw klas. Geef je les in een school uit het buitengewoon onderwijs of andere school, kies hier voor “andere”.
  • Na deze selecties verschijnt het lijstje van welke spelopdrachten beschikbaar en speelklaar zijn om met de klas te gaan spelen als voorbereiding op de voorstelling die jullie gaan bijwonen.
  • Nu kan jij kiezen welke spelopdrachten je uit dit lijstje wil spelen met je klas. Vink aan.
  • Als je wenst, kan je de handleiding downloaden als pdf om te bewaren of af te drukken.
  • Tot slot kan je ook de ‘genereer link’ gebruiken. Zo bewaar je de link met alle selecties die je maakte (cc, voorstelling, school, leerjaar en de aangevinkte spelopdrachten). Dan hoef je deze selecties niet meer te maken op het moment dat je het spel wil starten in de klas. Kopieer en plak de link op een handige plaats voor jezelf, zodat je hem terug vindt op het moment dat je het spel wil spelen in de klas. Het spel start dan direct op zonder dat je de selecties moet maken.
  • Wil jij zelf al eens door het spel wandelen en alles bekijken? Dat kan uiteraard! Je kan het spel zo vaak doorlopen als je wil.