Laatste wijziging: 29 september 2025

Hoe werken onbemande openingsuren?

Algemene info

Toegang tot een bibliotheek via onbemande openingsuren is geen onderdeel van het Wise Bibliotheeksysteem, maar wordt geregeld via soft- en hardware van een externe zelfuitleenleverancier.

De soft- en hardware van de externe leverancier kan wel via het SIP2-protocol met Wise communiceren om vb. het lidmaatschap van een klant te controleren.

Aanbieders van systemen voor onbemande openingsuren kan je terugvinden via de lijst met zelfbedieningsleveranciers en gekoppelde toepassingen.

Als bibliotheek bepaal je zelf de voorwaarden om toegang te krijgen tot de onbemande bibliotheek. Voorbeelden van mogelijke voorwaarden: enkel toegang voor actieve leden, vanaf een bepaalde leeftijd, met pincode, na het volgen van een infosesssie, na het tekenen van een contract…
Toets wel eerst bij de leverancier van het systeem af welke voorwaarden in hun software geïmplementeerd kunnen worden.

Om de software van de leverancier met Wise te laten communiceren is er een SIP2-poort nodig. Vraag deze tijdig aan via de servicedesk.

Overzicht bibliotheken met onbemande openingsuren

Alfabetisch overzicht van bibliotheken met onbemande openingsuren (d.d. 10/2025):

  1. ANTWERPEN
  2. AS
  3. ASSENEDE
  4. BILZEN-HOESELT
  5. BONHEIDEN
  6. BRASSCHAAT
  7. BREE
  8. DAMME
  9. DEINZE 
  10. DILSEN-STOKKEM
  11. ERPE-MERE
  12. GEEL
  13. GENK
  14. GENT
  15. HAALTERT
  16. HAMONT-ACHEL
  17. HEIST-OP-DEN-BERG
  18. HERENT
  19. HERSELT
  20. HEUSDEN-ZOLDER
  21. ICHTEGEM
  22. LANAKEN
  23. LUMMEN
  24. MAASEIK
  25. MAASMECHELEN
  26. MENEN
  27. MIDDELKERKE
  28. NAZARETH – DE PINTE
  29. OOSTKAMP
  30. OUDSBERGEN
  31. PELT
  32. ROESELARE
  33. SINT-MARTENS-LATEM
  34. TIENEN
  35. WEMMEL
  36. WERVIK
  37. WETTEREN
  38. ZEDELGEM
  39. ZONHOVEN 

Werken met PIN-code

Hoe je een PIN-code voor een klant kan instellen staat uitgelegd op deze pagina.

Opgelet, een klant is uniek over het volledige Bibliotheeksysteem en kan in een andere bib al een pincode hebben ingesteld. Dit kan je zien als er in de pop up staat “Gebruiker heeft pincode ingesteld”. Die gebruiker hoeft dan dan geen andere pin in te stellen maar kan van dezelfde pin gebruik maken.

Klanten blokkeren voor toegang tot de onbemande bibliotheek via de Klantbadge

Een klant die via een andere bibliotheek een pincode heeft ingesteld en ook in jouw bib een geldig lidmaatschap heeft, zal automatisch met dezelfde pincode toegang kunnen krijgen tot jouw onbemande bibliotheek. Als je dit wil vermijden kan je gebruik maken van klantbadges. Je kan via de Wise client een klantbadge ‘Toegang onbemande bib‘ toekennen. De badge stroomt via SIP2 door naar de zelfuitleen, dat biedt de zelfuitleensoftware de mogelijkheid om een klant de toegang te weigeren indien deze niet over de correcte klantbadge beschikt.

Klik voor meer uitleg over klantbadges