Laatste wijziging: 14 juni 2024

Hoe werken onbemande openingsuren?

Algemene info

Toegang tot een bibliotheek via onbemande openingsuren is geen onderdeel van het Wise Bibliotheeksysteem, maar wordt geregeld via soft- en hardware van een externe zelfuitleenleverancier.

De soft- en hardware van de externe leverancier kan wel via het SIP2-protocol met Wise communiceren om vb. het lidmaatschap van een klant te controleren.

Aanbieders van systemen voor onbemande openingsuren kan je terugvinden via de lijst met zelfbedieningsleveranciers en gekoppelde toepassingen.

Als bibliotheek bepaal je zelf de voorwaarden om toegang te krijgen tot de onbemande bibliotheek. Voorbeelden van mogelijke voorwaarden: enkel toegang voor actieve leden, vanaf een bepaalde leeftijd, met pincode, na het volgen van een infosesssie, na het tekenen van een contract…
Toets wel eerst bij de leverancier van het systeem af welke voorwaarden in hun software geïmplementeerd kunnen worden.

Om de software van de leverancier met Wise te laten communiceren is er een SIP2-poort nodig. Vraag deze tijdig aan via de servicedesk.

Overzicht bibliotheken met onbemande openingsuren

Alfabetisch overzicht van bibliotheken met onbemande openingsuren (d.d. 06/2024):

  • ANTWERPEN
  • AS
  • ASSENEDE
  • BILZEN
  • BRASSCHAAT
  • BREE
  • ERPE-MERE
  • GEEL
  • GENK
  • GENT
  • HAMONT-ACHEL
  • HEIST-OP-DEN-BERG
  • HERSELT
  • HEUSDEN-ZOLDER
  • ICHTEGEM
  • LUMMEN
  • MAASMECHELEN
  • MENEN
  • MIDDELKERKE
  • NAZARETH
  • OOSTKAMP
  • OUDSBERGEN
  • ROESELARE
  • SINT-MARTENS-LATEM
  • TIENEN
  • WEMMEL
  • WERVIK

Werken met PIN-code

Hoe je een PIN-code voor een klant kan instellen staat uitgelegd op deze pagina.

Opgelet, een klant is uniek over het volledige Bibliotheeksysteem en kan in een andere bib al een pincode hebben ingesteld. Dit kan je zien als er in de pop up staat “Gebruiker heeft pincode ingesteld”. Die gebruiker hoeft dan dan geen andere pin in te stellen maar kan van dezelfde pin gebruik maken.

Klanten blokkeren voor toegang tot de onbemande bibliotheek

Als een klant in een andere bib al een pincode heeft ingesteld, heeft deze klant automatisch met dezelfde PIN toegang tot jouw onbemande bibliotheek. De software van de externe leveranciers biedt geen gebruikersbeheer en kan geen blokkades aan klanten opleggen. Om aan deze tekortkoming te voldoen stromen vanaf Wise 7.0.5 de details van een badge door naar de zelfuitleen. Voor zelfuitleenleveranciers wordt het dan mogelijk om een klant op basis van zijn pin en badge al dan niet toegang te geven tot de onbemande bib. De zelfuitleen kan de toegang weigeren voor klanten die niet over de correcte badge beschikken.

Klik voor meer uitleg over klantbadges