Laatste wijziging: 29 september 2025
Hoe werken onbemande openingsuren?
Algemene info
Toegang tot een bibliotheek via onbemande openingsuren is geen onderdeel van het Wise Bibliotheeksysteem, maar wordt geregeld via soft- en hardware van een externe zelfuitleenleverancier.
De soft- en hardware van de externe leverancier kan wel via het SIP2-protocol met Wise communiceren om vb. het lidmaatschap van een klant te controleren.
Aanbieders van systemen voor onbemande openingsuren kan je terugvinden via de lijst met zelfbedieningsleveranciers en gekoppelde toepassingen.
Als bibliotheek bepaal je zelf de voorwaarden om toegang te krijgen tot de onbemande bibliotheek. Voorbeelden van mogelijke voorwaarden: enkel toegang voor actieve leden, vanaf een bepaalde leeftijd, met pincode, na het volgen van een infosesssie, na het tekenen van een contract…
Toets wel eerst bij de leverancier van het systeem af welke voorwaarden in hun software geïmplementeerd kunnen worden.
Om de software van de leverancier met Wise te laten communiceren is er een SIP2-poort nodig. Vraag deze tijdig aan via de servicedesk.
Overzicht bibliotheken met onbemande openingsuren
Alfabetisch overzicht van bibliotheken met onbemande openingsuren (d.d. 10/2025):
- ANTWERPEN
- AS
- ASSENEDE
- BILZEN-HOESELT
- BONHEIDEN
- BRASSCHAAT
- BREE
- DAMME
- DEINZE
- DILSEN-STOKKEM
- ERPE-MERE
- GEEL
- GENK
- GENT
- HAALTERT
- HAMONT-ACHEL
- HEIST-OP-DEN-BERG
- HERENT
- HERSELT
- HEUSDEN-ZOLDER
- ICHTEGEM
- LANAKEN
- LUMMEN
- MAASEIK
- MAASMECHELEN
- MENEN
- MIDDELKERKE
- NAZARETH – DE PINTE
- OOSTKAMP
- OUDSBERGEN
- PELT
- ROESELARE
- SINT-MARTENS-LATEM
- TIENEN
- WEMMEL
- WERVIK
- WETTEREN
- ZEDELGEM
- ZONHOVEN
Werken met PIN-code
Hoe je een PIN-code voor een klant kan instellen staat uitgelegd op deze pagina.
Opgelet, een klant is uniek over het volledige Bibliotheeksysteem en kan in een andere bib al een pincode hebben ingesteld. Dit kan je zien als er in de pop up staat “Gebruiker heeft pincode ingesteld”. Die gebruiker hoeft dan dan geen andere pin in te stellen maar kan van dezelfde pin gebruik maken.
Klanten blokkeren voor toegang tot de onbemande bibliotheek via de Klantbadge
Een klant die via een andere bibliotheek een pincode heeft ingesteld en ook in jouw bib een geldig lidmaatschap heeft, zal automatisch met dezelfde pincode toegang kunnen krijgen tot jouw onbemande bibliotheek. Als je dit wil vermijden kan je gebruik maken van klantbadges. Je kan via de Wise client een klantbadge ‘Toegang onbemande bib‘ toekennen. De badge stroomt via SIP2 door naar de zelfuitleen, dat biedt de zelfuitleensoftware de mogelijkheid om een klant de toegang te weigeren indien deze niet over de correcte klantbadge beschikt.