Laatste wijziging: 7 juli 2022
Klantenstatistieken
Balie > Dagtellingen
Soort actie: NWL telt per dag de inschrijvingen van volledig nieuwe actoren.
Soort actie: NWH telt per dag het aantal (her)inschrijvingen van bestaande actoren.
Opgelet:
- Een bestaande actor met ongeldig abo Inschrijven telt bij NWH en niet bij NWL.
- Bij opzeggen en weer inschrijven telt het nogmaals bij NWH.
- Een actor inschrijven die al in een andere bib voorkomt (via nieuwe klant toevoegen > inschrijven op duplicaat), telt ook bij NWH.
- Enkel een nieuwe klant toevoegen (zonder in te schrijven op een duplicaat), telt bij NWL en niet bij NWH.
Het meest bruikbare cijfer is dus de som van NWL + NWH. Dit geeft het aantal (her)inschrijvingen.
Het is niet mogelijk om op deze manier een onderscheid nieuwe inschrijvingen / herinschrijvingen te maken.
Via Selectie op Inschrijfdatum is het sinds 18/07/2022 wel mogelijk om het onderscheid nieuwe inschrijvingen / herinschrijvingen te maken.
Een overzicht van alle codes voor balie-dagtellingen vind je in onderstaande tabel:
Code | Actie |
B_CAEM | Contributie abonnementafloop (mail) |
B_CAJM | Contributie abonnementafloop jeugd (mail) |
B_HR1F | Eerste herinnering (brief) |
B_HR1M | Eerste herinnering (mail) |
B_HR2F | Tweede herinnering (brief) |
B_HR2M | Tweede herinnering (mail) |
B_IV1M | Inleverattentie (mail) |
B_IV2F | Inleververzoek (brief) |
B_IV2M | Inleververzoek (mail) |
B_NBBF | Balienota (ad hoc) |
B_NBDF | Nota bulk deurwaarder |
B_NBEF | Nota-exemplaren in nota gezet |
B_NBFF | Nota-exemplaren in bulk in nota gezet |
B_PCAM | Welkomstmail |
B_RSOF | Reserveringsophaalbericht (brief) |
B_RSOM | Reserveringsophaalbericht (mail) |
B_VTBM | Helpdeskticket vanuit de catalogus |
BTL_ | Aantal bezoekers (geregistreerd via Vestigingsbeheer > Ingave bezoekersaantal) |
CIR1_B | Uitlening balie |
CIR1_N | Noodverwerking |
CIR1_S | Uitlening zelfuitleenautomaat |
CIR2_B | Inname balie |
CIR2_E | Inname boekenbusmodus |
CIR2_N | Inname noodverwerking |
CIR2_S | Inname zelfuitleenautomaat |
CIR3_B | Verlenging balie |
CIR3_I | Verlenging internet |
CIR3_S | Verlenging zelfuitleenautomaat |
CIR5_B | Inname reserveringsplank balie |
CIR5_E | Inname reserveringsplank boekenbusmodus |
CIR5_N | Inname reserveringsplank noodverwerking |
CIR6_B | Annulering uitlening balie |
CIR7_B | Annulering inname balie |
CIR8_B | Annulering verlenging balie |
CIRADM | Uitlening op een administratieve pas |
IBL | IBL aanvragen |
INZ | Uitlening exemplaar ter inzage |
K… | Afsluiten kasnummer K… |
KSI | Kas inkomsten |
KSU | Kas uitgaven |
KSW | Winkelverkopen |
NWH | Herinschrijving |
NWL | Nieuwe klanten |
RSB | Reservering balie |
RSI | Reservering internet |
UBD | Uitschrijving per direct |
UBV | Uitschrijving per vervaldatum |
Klanten > Overzichten > Klantentelling
Klantentelling (per teldatum)
De klanten met een geldig abonnement worden geteld.
Opgelet: deze telling kan erg afwijken van het aantal ‘actieve leners’ volgens bios definitie (minstens 1 uitlening in het voorbije werkjaar). Dit aantal kan je aan het begin van elk jaar voor het voorbije werkjaar bekomen via het bios rapport. Eventueel kan het ook via een selectie op Klanten: Bieb-gebr: aantal uitleningen vorig jaar > 0.
Klantentelling (naar keuze)
Idem als de Klantentelling per teldatum maar met mogelijkheid tot opsplitsing volgens o.a. abonnementsnummer. Enkel mogelijk voor vandaag.
Klanten > Overzichten > Ontwikkeling klantenaantallen
Opgelet: dit is een oud rapport, Oclc biedt hier geen ondersteuning voor.
Het rapport toont de klantentelling aan begin en einde van de gekozen periode en de ‘in- en uitstroom’ tijdens de periode. Opsplitsing is mogelijk per abonnementsnummer.
- Instroom = elke inschrijving, dus zowel van een nieuw toegevoegde klant als van een bestaande klant (waarvan het abonnement niet meer geldig was).
- Uitstroom = elk geëindigd abonnement (manuele opzegging of automatisch einde).
- Het muteren of opzeggen en weer inschrijven van dezelfde actor wordt niet als in-/uitstroom geteld.
Ontwikkeling klantenaantallen (vaste periode): van het begin van het jaar tot vandaag.
Statistieken en Selecties > Statistieken > Analyses > Historische klantentellingen
Dit rapport toont per maand (eerste dag van de maand) het aantal klanten met een actief abonnement per statistische categorie (er is een unieke statistische code per abonnement en per leeftijd). Dit geeft een idee van de ontwikkeling van het aantal klanten over de tijd.
Het formaat is aangepast om verder te bewerken in Excel.
(Deze telling is in principe identiek aan de klantentelling, maar wordt afzonderlijk geteld (door de automatische job die de eerste van elke maand loopt), dus er kunnen kleine verschillen zijn).
Leners en uitleningen per vestiging/wijk
Leners en uitleningen per vestiging/lenerscategorie
Deze rapporten tonen per abonnementstype het aantal uitleningen, het aantal unieke leners dat die uitleningen deed en het gemiddelde aantal uitleningen per lener (‘uitleenfrequentie’).
Deze rapporten kunnen gebruikt worden om het aantal actieve leners te meten, uitgesplitst per vestiging en abonnementsoort.
Het totaal van leners is niet bruikbaar. Bijvoorbeeld: een klant verandert van abonnementsoort, of verjaart en verandert hierdoor van statistische categorie. Zijn/haar uitleningen worden over 2 categorieën verdeeld en de lener zelf wordt bij 2 categorieën meegeteld en in het totaal dubbel geteld. Idem voor vestiging: iemand die leent in 2 verschillende vestigingen zou 2x geteld worden in het totaal.
Update 14feb2022 : “dit is enkel volledig voor klanten waar de leenhistoriek aan staat” Ook klanten met de leenhistoriek uit worden in deze rapporten meegeteld.
Het kan ook via selecties, maar hier geldt wel: enkel voor leners waar de leenhistoriek aan staat.
Statistieken en Selecties > Statistieken > Kengetallen > Financiële transacties
Dit rapport geeft het aantal, bedrag en aandeel (percentage) van financiële transacties per boekingscodesoort en per dagboek. Het doel is inzicht te krijgen in gebruik en aandeel van de verschillende dagboeken en boekingscodes.