Opleiding marketing voor bibliotheken

Eind juni 2025 trok Cultuurconnect naar Brussel voor onze opleidingsdag marketing voor bibliotheken. Via dit overzicht herbekijk je alle sessies: van digitale zichtbaarheid, over SEO tot een sterk De Bib-merk.

In deze cursus vind je per topic telkens 3 zaken om te onthouden op een rijtje, de presentatie en andere interessante links.

Plenaire sessie: waarom digitale zichtbaarheid vandaag écht telt voor jouw bib

Wat moet je zeker weten?

  1. Breng in kaart welke doelgroepen je wil en kan bereiken online.
  2. Welke kanalen gebruik je al of wil je graag gaan gebruiken waar je die mensen bereikt?
  3. Maak content die je kan hergebruiken op die kanalen voor die doelgroepen.

Meer weten over hoe je SEO-vriendelijk kan schrijven? Bekijk deze cursus over het optimaliseren van je bibliotheekwebsite op het leerplatform.

1. Communiceren met een sterk De Bib-merk

Wat moet je zeker weten?

  • Denk vanuit de doelgroep wanneer je een boodschap wil overbrengen. Wat is voor doelgroep relevant? Zo heeft de boodschap duidelijke impact.
  • Iedereen communiceert: Cultuurconnect naar de bibliotheken en de bibliotheken naar de gebruikers. Maar met een overzichtelijk contentplan weten wie wat, wanneer, voor wie en vooral waarom communiceert.
  • Pas de Hero – Hub – Hygiene strategie toe om je contentplan gestructureerd vorm te geven.

Bekijk hieronder het filmpje dat je een inkijk geeft in de verschillende keuzes die gemaakt moeten worden. Deel jouw voorkeuren en overwegingen voor 14 juli met ons via deze snelle vragenlijst.

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk onze projectpagina!

Wat moet je zeker weten?

  1. Durf keuzes maken.
  2. Breng de ontbrekende pagina’s in kaart.
  3. Denk vanuit de eindgebruiker voor tekst.

Zoek je inspiratie voor jouw bibliotheekwebsite? Bekijk hier het Miro-bord dat gebruikt werd tijdens de workshop. Download een bepaalde sitemap door met je rechtermuisknop op het frame van die sitemap te klikken. Dan kan je de optie ‘Export as PDF’ kiezen om dat deel van het Miro-bord te downloaden.

3. Google Bedrijfsprofiel: het digitale uithangbord van je bib

Wat moet je zeker weten?

  1. Een Google Bedrijfsprofiel is mijn digitale onthaalbalie, ze springt in het oog voor mensen die directe informatie nodig hebben en verwijst anderen door naar mijn bibliotheekwebsite.
  2. Een Google Bedrijfsprofiel claimen en onderhouden is niet ingewikkeld of tijdrovend.
  3. Het leerplatform biedt ondersteunende tools, zowel voor de basics als de meer uitgebreide extra’s.

Op zoek naar meer informatie over het Google Bedrijfsprofiel van je bibliotheek? Volg de online cursus op het Leerplatform! Je vindt er ook het antwoord op de toen onbeantwoorde vraag in welke volgorde de Google Posts worden getoond.

4. SEO Toolbox: wat zoekt en vindt men op jouw bibliotheekwebsite?

Wat moet je zeker weten?

  1. Zoek naar opportuniteiten en quick wins en maak kleine aanpassingen op basis hiervan. De toolbox helpt je om snel winst te boeken door bijvoorbeeld zoekwoorden te vinden met hoge vertoningen maar lage CTR of zoekwoorden op de tweede pagina van Google.
  2. Begrijp wat mensen echt willen weten en speel erop in. De data laat zien welke vragen mensen stellen over de bibliotheek (zoals “wat zijn de openingsuren?” of “hoe werkt e-boeken lenen?”).
  3. Laat je inspireren door data voor nieuwe content. Via de toolbox kan je ontdekken welke informatie mensen belangrijk vinden. Die inzichten vormen een bron van ideeën voor nieuwe content.