Hier vind je een mogelijke contentplanning voor je communicatie over & promotie van Cinébib. Je kan deze gewoon volgen, maar je kan ze zeker ook aanpassen en inschuiven in de algemene contentplanning van jouw bibliotheek. Dit is een blauwdruk, je doet ermee wat je wil/kan.

Lancering

  • Hang affiches op, leg flyers klaar, zorg voor video op de displays in de bib, bestel eventueel gadgets en deel deze actief uit. Zorg dat het overal zichtbaar is in de bib en zelfs in de gemeente/stad!
  • Plaats Cinébib op verschillende plaatsen op je website: neem de webpagina over bij ‘in afwachting van moderatie’, zet de header achter het zoekvak van de catalogus, plaats een banner met button, plaats een bericht in de kijker, zet het je hoofdnavigatie (aangeraden) of maak het tenminste vindbaar via een dropdownmenu in de hoofdnavigatie. Zet een link met eventueel een visual in de e-mailhandtekeningen van alle collega’s. Alle links leiden naar de Cinébib-pagina op jouw lokale bibliotheekwebsite (zie hoofdstuk ‘Overzicht promotiemateriaal’).
  • Neem contact op met de lokale pers. Gebruik daarbij het voorbeeldpersbericht en een visual of foto (zie hoofdstuk ‘Pers’).
  • Vraag andere gemeentelijke diensten en partnerorganisaties om mee te communiceren.
  • Maak een item voor in de nieuwsbrief van je bibliotheek. Zet dit zo hoog mogelijk in je nieuwsbrief (zie hoofdstuk ‘Nieuwsbrieven’).
  • Zet je contentplanning klaar op Facebook voor de komende maand en pas je Facebook-cover aan (zie hoofdstuk ‘Sociale media’).
  • Optioneel: Organiseer een lanceer-event (zie hoofdstuk ‘Events’).

Week van 10 oktober

Week van 17 oktober

  • sociale media organische post ‘Wat is Cinébib?’ (voor voorbeeldpost, zie hoofdstuk ‘Sociale media’)
  • sociale media advertentie via Cultuurconnect

Week van 24 oktober

  • sociale media organische post: zet een titel uit het aanbod in de kijker met een korte video (zie hoofdstuk ‘Overzicht promotiemateriaal’)
    Tip: Maak hiervan een vaste rubriek die iedere maand terugkomt, genre: ‘Film/docu van de maand’ (dit kan je ook doen in je nieuwsbrief)
  • een bericht in de kijker op je website belicht enkele titels uit het aanbod, met de boodschap: “Het wordt weer vroeger donker. Maak het gezellig en stream een film of docu via de bib. Ideaal voor tijdens je herfstvakantie: Ontdek Cinébib!”

Week van 7 november

  • item in je nieuwsbrief waarin je enkele specifieke, veel bekeken films uit het aanbod aanprijst
  • sociale media organische post: ‘Uitbreiding/aanvulling van de huidige dvd-collectie’ (voor voorbeeldpost, zie hoofdstuk ‘Sociale media’)

Week van 21 november

Week van 28 november

  • sociale media organische post: zet een titel uit het aanbod in de kijker met een korte video (zie hoofdstuk ‘Overzicht promotiemateriaal’)
    Tip: Maak hiervan een vaste rubriek die iedere maand terugkomt, genre: ‘Film/docu van de maand’ (dit kan je ook doen in je nieuwsbrief)

Week van 5 december

  • Speel in op het Sinterklaas-thema op je sociale media. Maak een foto van een schoentje met een wortel en een suikerklontje, en dan een foto van een schoentje zonder suikerklontje, een wortel waar een stuk werd afgebeten en een doos popcorn in Cinébib-branding en/of andere Cinébib-gadgets en promomateriaal, eventueel een stapel dvd’s. Plaats ‘voor’ en ‘na’ op deze foto’s (via Canva kan dat eenvoudig) en zet het Cinébib-logo er ergens op. Boodschap: “O kom maar eens kijken wat wij in ons schoentje vonden (emoji van een schoen). Een lading unieke films en documentaires, die je gewoon kan streamen met je Mijn Bibliotheek-profiel. Ook de sint is fan van Cinébib. Ontdek het op (url).”
  • Gebruik de kerstkaart van de Bib om je digitaal aanbod te promoten. Maak een opsomming van al je diensten (bv. ook e-boeken), of focus dit jaar volledig op Cinébib in de tekst van de kerstkaart (zie cursus ‘Kerstkaart de Bib voor publiek’). Ontwerp deze kerstkaart en laat hem al afdrukken, zodat je hem tijdig kan uitdelen aan publiek en versturen naar bv. scholen.

Week van 12 december

  • Begin de kerstkaart uit te delen en verstuur ze naar relevante partners (onderwijs, woonzorgcentra …). Stop er eventueel nog een flyer bij van Cinébib, of ander promomateriaal.

Week van 19 december

  • sociale media organische post: zet een titel uit het aanbod in de kijker (iets wat bij de feestdagen past) met een korte video (zie hoofdstuk ‘Overzicht promotiemateriaal’)
    Tip: Maak hiervan een vaste rubriek die iedere maand terugkomt, genre: ‘Film/docu van de maand’ (dit kan je ook doen in je nieuwsbrief)
  • item in je nieuwsbrief: kerstboodschap

Week van 26 december

Week van 2 januari

  • nieuwsbrief in teken van het nieuwe jaar, met daarin ook een item over Cinébib: “Heb jij de nieuwe filmstreamingdienst Cinébib al ontdekt?”. Noem enkele populaire titels uit het aanbod en benadruk het gebruiksgemak.
  • vraag nogmaals aan partnerorganisaties om mee te communiceren
  • zorg voor een artikel in het gemeentelijke magazine (publicatie: voorjaar)
  • sociale media organische post: ‘Humoristische post’ (voor voorbeeldpost, zie hoofdstuk ‘Sociale media’)

Week van 23 januari

  • sociale media organische post: zet een titel uit het aanbod in de kijker met een korte video (zie hoofdstuk ‘Overzicht promotiemateriaal’)
    Tip: Maak hiervan een vaste rubriek die iedere maand terugkomt, genre: ‘Film/docu van de maand’ (dit kan je ook doen in je nieuwsbrief)

Februari

  • De contentplanning voor februari wordt nog aangevuld.
  • Cultuurconnect bekijkt de mogelijkheid om voor de bibliotheken een wervende, 1 topic-mail uit te sturen naar Mijn Bibliotheek-profielen die Cinébib nog niet gebruikt hebben (timing: voorjaar).