Algemeen

In de aanbesteding zat ook een luikje rond communicatie. Daarin moest de indiener laten weten welke inspanningen ze willen doen om de dienst bekender te maken. Dit is dus een onderhandeld aanbod. We tillen dit hieronder uit de offertes en zetten het zo in de etalage. Bibliotheken die hier gebruik van willen maken, maar niet goed weten hoe ze hiermee aan de slag kunnen, mogen ons steeds contacteren.

Sooner

Bibliotheken die een actie willen opzetten met vouchers voor het betalend aanbod (vb. als cadeau voor leden van een lokale filmclub, als presentje voor nieuwe leners,…) kunnen deze aankopen met een fikse korting (20%):

type voucherstandaardprijsprijs voor bibs
Cinépass voor 5 films€19,99€15,99
Cinépass voor 10 films€34,99€27,99
Cinépass voor 20 films€59,99€47,99

Wil je een specifieke titel uit het betalend aanbod halen voor een screening? Dan betaal je €2,99 ipv €4,99.

Om promotie te maken rond het aanbod van een regisseur, acteur, thema kan het interessant zijn om trailers of kwalitatieve promobeelden te gebruiken. Die kan je opvragen bij Sooner.

Avila

Avila biedt de bibliotheken een waaier aan communicatietools aan, zowel voor nieuwe films
in het aanbod als voor films die reeds in het aanbod zitten, zodat partners makkelijk en snel
kunnen communiceren over het VOD-aanbod.

Avila voorziet voor elke film:

  • ● rechtenvrije foto’s/stills die gebruikt kunnen worden in de communicatie
    ● een korte (“tagline”) en lange synopsis van de film
    ● een biografie van de regisseur
    ● één of meerdere trailers (tenzij de regisseur dit om artistieke redenen weigert)
    ● één of meerdere korte filmpjes (<1min) die gedeeld kunnen worden via sociale media
    ● sociale media templates met een herkenbare, vaste huisstijl

In samenspraak met Cultuurconnect en de betrokken bibliotheken kan gekeken worden of
communicatiecampagnes graag per partner gepland worden of er een algemeen
communicatieplan wordt uitgeschreven waar alle partners, inclusief de kanalen van Avila, op
hetzelfde moment over dezelfde film in het aanbod communiceren.
Wanneer mogelijk voorziet Avila ook:
● Aanvullend tekstmateriaal (artikels, inleidingen …) over de film
● Archiefbeelden van de film of de opnames die als extra content kunnen gedeeld
worden
● Flyers voor nieuw uitgebrachte films en/of gecureerde selecties (zie bijgevoegde
voorbeelden)
● Poster voor nieuw uitgebrachte films en/of gecureerde selecties (zie bijgevoegde
voorbeelden)


Avila poogt steeds historisch werk te verbinden met hedendaags werk waardoor een
toeschouwer die aangetrokken is tot een bepaald werk, naar een andere film wordt geleid
om zo een matrix te creëren die het werk van hedendaagse, Belgische makers linkt aan de
Belgische filmgeschiedenis. Door films artistiek en historisch te contextualiseren verhoogt
Avila de toegankelijkheid van haar aanbod en helpt het bibliotheken de films te kaderen.


Aanwezigheid in bibliotheken
Avila voorziet een poster (print en digitaal, voor een tijdelijke campagne op schermen) en
flyers die partners kunnen verspreiden op aanplakplekken binnen de organisatie, bij de
dvd-sectie,… waarop Avila zich kort voorstelt.

Avila wil ook graag met de bibliotheken op zoek gaan welk materiaal uit de
bibliotheekcatalogus kan aansluiten bij de films en hoe er een wisselwerking tussen de
boeken en de films kan ontstaan. Hierbij kan het interessant zijn om in de betrokken
bibliotheken een tafel te voorzien waarop verwezen wordt naar de films en de aanvullende
boeken, tijdschriften, CD’s,… uitgestald zijn. Via QR-codes worden geïnteresseerden naar
de website geleid.


Avila ontwikkelde tijdens het pilootproject ook bladwijzers die uitgedeeld werden om de
bibliotheekgebruiker via een fysieke aanwezigheid, letterlijk “tussen” de boeken, naar het
Cinébibproject te leiden. Op deze bladwijzers staat in heldere bewoordingen uitgelegd hoe
de gebruiker zich online kan aanmelden voor het initiatief. Er zijn namelijk nog altijd veel
bibliotheekgebruikers die geen ervaring hebben met VOD-platformen. De gebruiker neemt
de uitleg op deze manier ook mee naar huis, waar de filmcatalogus in alle rust verkend kan
worden.


Daarnaast kan Avila ook haar catalogus zelf “fysiek” in de bibliotheek aanwezig laten zijn
voor de leden die browsen in het filmaanbod. Dat zou kunnen in de vorm van fysieke
“filmfiches” die tussen de dvd’s staan, met beeld- en tekstmateriaal en een te scannen
QR-code die leidt naar de film. Een andere optie is om een aparte “sectie” van zulke
Avilafiches op te stellen in de buurt van het dvd-aanbod om een onderscheid te behouden
tussen VOD en dvd.


Ondersteuning in publieke screenings
Avila biedt partners de mogelijkheid aan om screenings te organiseren van films uit de Avila
catalogus en biedt hier steun op auteursrechterlijk, communicatief (contextualisering) en
technisch vlak. Zie verder onder “Toelichting bij de ondersteunde activiteiten”.