Release dinsdag 15 april 2025
Vernieuwde catalogus
De vernieuwingen en verbeteringen uit het project De online omgeving verbeteren, worden met deze release op alle websites zichtbaar. Wat mag je verwachten:
- een sterk verbeterde mobiele weergave: compacter en overzichtelijker
- dat streven naar overzicht en heldere weergave zie je ook in de vernieuwde lay-out van de zoekresultaat- en detailpagina’s
- focus op meer intuïtief filteren van de zoekresultaten
- nieuwe opties zoals een rasterweergave van de zoekresultaten en favoriete filters
- slimmere doorverwijzingen tussen locaties (zelfde bib en regio)
Bekijk het webinar van 3 april voor een volledige walk-through, zo ben je helemaal mee:
Op slide 4 van de presentatie die tijdens het webinar gebruikt werd vind je een samenvatting van alle wijzigingen terug. Verder kun je ook de lijst van alle gestelde vragen en antwoorden daarop bekijken in dit document. In dat document staat trouwens ook nog een belangrijke aanvulling i.v.m. de mobiele weergave van de beschikbaarheidsinformatie.
Wie de wijzigingen live wil uitproberen kan al gaan kijken op één van de pilootwebsites zoals Gent of Middelkerke.
Integratie Daisy-online en koppeling Mijn Bibliotheek/Mijn Luisterpunt

Veel bibliotheken werken reeds samen met de Luisterpuntbibliotheek voor het aanbieden van Daisy-boeken op schijfjes of het doorverwijzen van gebruikers. In tandem met Luisterpunt maken we de samenwerking nu nog intenser. Ook de digitale (online streambare) Daisy-boeken zullen nu zichtbaar zijn in de catalogus en via een aanvraag-knop kan de uitlening daarvan gestart worden. Op lokale catalogi verschijnt die optie enkel bij de Daisy-boeken die ook reeds fysiek in de collectie zitten (voorbeeld van de GVR). Op bibliotheek.be komt de aanvraagknop bij alle Daisy-boeken te staan die ook een online versie hebben.
De aanvraag loopt via ‘Mijn Luisterpunt’ en gebruikers zullen ook nog steeds lid moeten worden bij Luisterpunt, maar ze kunnen hun bestaande Mijn Bibliotheek profiel gebruiken voor de koppeling tussen de twee diensten.
Meer uitgebreide informatie en stappenplannen, kunnen jullie hier nalezen in een FAQ over de Daisy-online vernieuwingen. Deze FAQ is specifiek gericht op bibliotheekmedewerkers. Tegen de productie release van 15/4 zal er daarnaast ook nog een FAQ voor gebruikers met een leesbeperking gepubliceerd worden.
Ook op het leerplatform vinden jullie 2 topics terug over deze vernieuwingen, zie:
Beide topics krijgen nog een update tegen de productie release van 15 april.
Opgeloste bugs en varia
- De doorstroming van via het CMS aangemaakte nieuwsbrieven naar Mailchimp werkte niet meer. Dat is opnieuw ok nu.
- Bij een paar bibliotheken liep er iets mis met de weergave van beschikbaarheidsinformatie in gebruikerslijsten.
- De ‘in -pagina’ navigatie waarmee je kunt linken naar bepaalde secties van een pagina verscheen soms ook op pagina’s waar dit niet de bedoeling was.
Release dinsdag 11 maart 2025
SEO optimalisaties
In het kader van het project om de sites beter vindbaar te maken via Google wordt met deze release structured data (schema.org standaard) voorzien op alle pagina’s. Die extra metadata maakt aan Google en andere zoekmachines bv. duidelijk wat een activiteiten of een faq-pagina is en identificeert de verschillende elementen van die pagina’s. Voor catalogus detailpagina’s wordt de bestaande metadata (titel, genre, formaat, …) gemapt op de metadata-velden van die schema.org standaard.
Door deze extra metadata zouden alle pagina’s dus beter geïndexeerd moeten worden en verhoogt de kans dat een link naar de bibcatalogus verschijnt bij specifieke zoekopdrachten naar een boektitel zoals deze. Zoals je ziet staan wij voorlopig niet op de eerste pagina zoekresultaten, de bedoeling is dus om daar wel bij te komen staan.
Binnen hetzelfde project wordt met deze release ook uitgebreidere sitemaps voorzien (een tekstdocument met oplijsting van alle pagina’s die er op een website staan). Ook dit is een een element dat de ranking in Google zoekresultaten moet verbeteren.
Mijn Bibliotheek
- Kleine optimalisaties in de layout van de zwevende ‘Verleng’ knop op de uitleningen pagina.
- Lidmaatschappen met de status ‘In afwachting’ (online inschrijvingen die nog aan de balie gevalideerd moeten worden), verschenen nog niet in de rubriek met actie vereisende zaken op de Mijn Bibliotheek overzichtspagina. Nu staan deze daar wel bij vermeld.
- De Mijn Bibliotheek api werd robuuster gemaakt tegen mogelijk misbruik. Dit naar aanleiding van een melding waaruit bleek dat onbekenden een elders gelekte database aan mailadressen aan het verifiëren waren via de ‘wachtwoord vergeten’ actie van Mijn Bibliotheek. (Voor alle duidelijkheid, er is dus geen lek aan onze kant.)
Opgeloste bugs en varia
- Wanneer je ingelogd bent bij Mijn Bibliotheek op een lokale site en doorklikt op een link naar de Vlaamse catalogus is het de bedoeling dat je daar ook meteen ingelogd bent. Dat bleek niet meer altijd het geval en werd terug in orde gebracht.
- In de vorige release zaten verbeteringen aan het reserveerscherm i.v.m. de getoonde lidmaatschappen. Dit bracht soms ongewenst mee dat een foutboodschap over het niet mogelijk zijn van een reservering niet langer correct verscheen.
- Fouten in werking van de Spotlight widget in combinatie met de functionaliteit om op een bibadmin-lijst te zoeken werden opgelost.
- Sommige formulierinzendingen konden niet meer bekeken worden door een bug in de laatste Drupal-upgrade.
- In sommige omstandigheden dook een onnodige dubbele weergave van reserveringen op op de Mijn Bibliotheek overzichtspagina bij regiobibs.
- Activiteiten zonder datum werden niet meer weergegeven op de site door een incompatibiliteit met de code voor SEO optimalisaties. Dit werd rechtgezet.
Release dinsdag 28 januari 2025
Mijn Bibliotheek
- In de reserveerflow werd een optimalisatie voorzien bij de keuze voor het lidmaatschap waarmee een reservering wordt uitgevoerd. Naar aanleiding van gebruikersonderzoek worden geblokkeerde en error-lidmaatschappen nu ook getoond op die plaats, zodat gebruikers een extra call to action krijgen om eventueel het lidmaatschapsissue op te lossen.
- Naar aanleiding van probleemmeldingen over de uitvoering van verlengacties, waarbij gebruikers dachten al hun uitleningen verlengd te hebben, maar dat in de praktijk niet het geval bleek halen we de individuele ‘verleng’ knoppen bij uitgeleende items weg en moet een gebruiker altijd 1 of meer items aanvinken om vervolgens via een zwevende knop de verlengactie uit te voeren. Vooral op mobiele toestellen bleek het bestaande design soms tot verwarring bij de gebruikers te leiden.
- Er werden kleine verbeteringen aangebracht aan online inschrijven:
- als je meerdere lidmaatschappen hebt van dezelfde regio en deze zijn allemaal verlopen, verlengde je altijd het eerst getoonde (in detailoverzicht gekoppelde lidmaatschappen). Nu verleng je deze van de site waar je op zit.
- aan het scherm om nieuwe gegevens in te vullen (als je niet vertrekt van een bestaand lidmaatschap om in te schrijven) werden ook een aantal aanpassingen gedaan: telefoonnummer werd toegevoegd, het is nu “familienaam” en voor het veld postcode en gemeente moet je nu uit een vaste lijst van postcodes en gemeentes kiezen waarin deelgemeentes niet voorkomen. Deze worden in Wise namelijk niet meer gebruikt.
- alleen bij faciliteitengemeentes én wanneer de gebruiker in de faciliteitengemeente woont, wordt nu Frans doorgegeven indien hij de interface op Frans heeft staan (voorheen altijd).
- er werden twee spellingsfouten verbeterd.
Opgeloste bugs en varia
- De cookiebanner werd in lijn gebracht met recente GDPR vereisten (knop voor weigeren cookies)
- Het doorklikken vanuit een gebruikerslijst naar de detailpagina van een item gaf soms een ‘geen toegang’ foutboodschap> Dit gebeurde bij doorklikken naar items die uit een andere catalogus/bibwebsite waren toegevoegd aan een lijst. Er werd een technische oplossing voorzien voor dit probleem.
- Testfix voor soms onzichtbare AusyBuilder knop: sommige bibs ondervinden problemen met het niet steeds beschikbaar zijn van deze knop in de backend. Dit probleem is helaas moeilijk te debuggen. Er werd een mogelijke oplossing voorzien. Merk je toch nog dit probleem op, laat dan iets weten via de servicedesk.