Logo’s & slagzinnen
Op affiches, banners, folders en andere communicatiedragers plaats je het biblogo in de themakleur van je website. Je hebt verschillende mogelijkheden: het basislogo, een gepersonaliseerd logo, een logo met een slagzin of een logo voor specifieke toepassingen.
Het basislogo gebruik je als er weinig plaats is, als je logo tussen de logo’s van andere partners staat, als profielfoto op je sociale media …
Met het gepersonaliseerde basislogo kan je je identiteit nog meer versterken. Aangeraden voor affiches van evenementen e.d. Per kleurgroep is hiervoor een template voorzien in Adobe Illustrator. Een bijgaande checklist helpt je bij het juist bewaren/exporteren van je logo’s, zodat ze compatibel zijn met de templates.
Download de InDesign-sjablonen om je logo te personaliseren
Het logo met de slagzin ‘Altijd en overal’ gebruik je voor communicatie over bibliotheekdiensten die altijd en overal beschikbaar zijn voor leden, ook van thuis uit, zoals filmstreaming, een uitleenplatform voor e-boeken en het Gopress Archief. Er zijn twee versies van dit logo beschikbaar.
Download de logo’s met slagzin ‘Altijd en overal’
Het logo met de slagzin ‘Het leven van a tot z’ gebruik je voor communicatie over algemene bibliotheekactiviteiten en -dienstverlening. Er zijn twee versies van dit logo beschikbaar.
Download de logo’s met slagzin ‘Het leven van a tot z’
Het logo kan in specifieke gevallen ook andere onderschriften krijgen. Zo werd bijvoorbeeld op vraag van de bibliotheken en in overleg met Bibliotheca een logo voorzien met het trademark Open+ voor bibliotheken die geopend zijn buiten de bemande openingsuren. Let op: dit logo is enkel voorbehouden voor bibliotheken die deze dienstverlening aanbieden via Open+ van Bibliotheca. Zo’n logo laten ontwerpen kan in uitzonderlijke gevallen en enkel als dit interessant is voor meerdere openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel. Je mailt best naar de servicedesk van Cultuurconnect (link servicedesk@cultuurconnect.be) om de mogelijkheden te bespreken.
Daarnaast werd er ook een logo ontworpen voor ‘Bib aan huis’.
Let op: vermijd eigen creaties.
Vervorm of roteer het logo nooit en haal er geen grafische trucjes mee uit.
Geef het logo steeds volledig weer en verander niets aan de vormgeving.
Verander nooit de vastgelegde tekstgroottes van de gepersonaliseerdse logo’s en gebruik steeds het correcte lettertype.
Gebruik voor het logo nooit een van de steunkleuren uit een kleurgroep.
Zorg ervoor dat er steeds genoeg contrast is tussen het logo en de achtergrond. (beeld: nietdoen5.png)
Alles wat je als bibliotheek nodig hebt, vind je op het leerplatform. Het pdf-document van de huisstijlgids is vooral handig voor je communicatiedienst, een communicatiebureau of een freelance grafisch ontwerper waarmee je samenwerkt voor het ontwerp van je grafisch materiaal.