Release dinsdag 25 november 2025
Registratie MB en online inschrijven: nieuwe flows
In de vorige release zat een eerste reeks aanpassingen aan de flows voor het toevoegen van lidmaatschappen. In deze release wordt daarop voortgebouwd. De registratie bij Mijn Bibliotheek werd vereenvoudigd en nu is er een naadlozere integratie met de websites. Zo word je voor het toevoegen van een lidmaatschap teruggestuurd naar de bibliotheekwebsite waarvan je vertrokken bent. Normaal gezien worden bij het registreren je lidmaatschappen evenwel automatisch gekoppeld (op basis van je e-mailadres, lees dit ook na op de Cultuurconnect-website). Dan kom je, na het bevestigen van je e-mailadres, uit op het MB-overzicht met de volgende boodschap:

Maar een lidmaatschap kan ook automatisch gekoppeld worden los van de registratie: ’s nachts en elke keer wanneer je je aanmeldt, wordt je profiel gesynchroniseerd. Hierbij wordt er in Wise gezocht naar lidmaatschappen op basis van je actor-id en e-mailadres. De site detecteert vervolgens deze nieuw toegevoegde lidmaatschappen en toont dan bovenstaande boodschap.
Als er bij het registreren echter geen enkel lidmaatschap werd gevonden (ook geen verlopen lidmaatschap), kom je uit op onderstaand scherm (van de vorige release) om lidmaatschappen te koppelen en online in te schrijven:

CMS
- Bij het importeren van content krijg je vanaf nu een waarschuwing als je een pagina met een reeds bestaande titel zou importeren (en dus een URL zou doubleren). Om dat te vermijden wordt op dat moment ook automatisch de postfix ‘-oud’ toegevoegd aan de pagina die reeds in jouw inhoud stond.
- Vanaf nu kunnen we ook widgets apart delen, dat hoeft dus niet langer via de omweg van het delen van volledige pagina’s. De precieze werkwijze hiervoor vind je in het topic Suggereren widgets.
- Hetzelfde geldt nu ook voor webformulieren. De precieze werkwijze hiervoor vind je in het topic Suggereren formulieren.
- In de widgetbibliotheek kon je reeds zien hoeveel keer een bepaalde widget gekoppeld was. Vanaf nu kan je daar ook op doorklikken zien waar deze widget dan telkens gekoppeld is. Lees hier meer over onderaan het topic De widgetbibliotheek.
- Er werd extra validatie voorzien op velden waar je een url kunt invoeren (bv. bij nieuwsbrieven) zodat daar geen ongeldige link kan ingevoerd worden.
- Het standaard download formaat voor het downloaden van formulier-inzendingen werd gewijzigd in het veiligere xlsx excel formaat.
Mijn Bibliotheek
- Wanneer de uitleentermijn van een uitlening niet meer te verlengen is zal nu een specifiekere reden getoond worden aan de gebruiker i.p.v. het generieke ‘Verlengen niet mogelijk’, op basis van de informatie uit Wise.
- De infotekst i.v.m. kosten die niet online te betalen zijn werd bijgewerkt zodat die niet meer alleen de case van nog in te leveren items omvat maar ook andere cases waarbij dit het geval kan zijn. Als alle openstaande kosten van dit type zijn zal de betaal-knop ook niet meer getoond worden.
- Na het redesign van de gebruikerslijsten waren nog niet alle functionaliteiten voorzien bij publiek gedeelde lijsten als die bekeken worden door anderen dan de oorspronkelijke maker. Ook in deze weergave kun je nu bv. filteren op locatie (wanneer ingelogd).
Catalogus
- Op de zoekresultatenpagina was eerder bepaalde informatie weggelaten die op een detailpagina wel getoond wordt. Na feedback maken we die ook terug zichtbaar op het zoekresultaat:
- alternatieve titels
- ‘bevat’ blok voor omnibussen
- flapteksten (indien er geen samenvatting is)
- Voor bibliotheken die deel uitmaken van een regio voerden we enkele optimalisaties door aan de locatiefilter en aan het kruimelspoor van de catalogus. De locatiefilter maakt de niveaus nu duidelijker en in het kruimelspoor staat de regio vermeld zodat je ziet dat je in het regioniveau aan het zoeken bent.
Opgeloste bugs en varia
- De achterkant van een boek of cd was niet meer zichtbaar in de catalogus, nu terug wel.
- De vorige release veroorzaakte een weergave-probleem bij de ‘item in de kijker’ widget, een oplossing hiervoor werd reeds tussentijds gereleased.
- De ‘Stuur me een e-mail’ notificatie functionaliteit werkte niet meer, de popup verscheen niet correct.
- De mobiele weergaven van CTA-banners was niet ideaal, met ongewenste witruimte. Afbeeldingen vullen vanaf nu de volledige container van de banner.
- Links in het doorkijkblok naar de Vlaamse catalogus openen nu altijd in een nieuwe tab.
- De footer-link naar de toegankelijkheidsverklaring volgt nu correct de taalkeuze van de gebruiker en toont de verklaring in de geselecteerde taal.
- Bij het wijzigen van profielgegevens kwamen foutmeldingen niet correct door.
- Door het nieuwe scherm om lidmaatschappen toe te voegen werkte de /inschrijven-url niet meer, dit werd in de nieuwe flow nu weer voorzien.
Release donderdag 16 oktober 2025
Online inschrijven en lidmaatschappen toevoegen
In deze release starten we met een grondige update aan deze flows (volgende release volgen er nog meer aanpassingen). Doel is een gebruiker zo veel mogelijk te gidsen zodat deze (automatisch) bestaande lidmaatschappen vindt en geen fouten kan maken zoals onterecht zich dubbel inschrijven. Na te klikken op “Voeg lidmaatschap toe” (op het overzicht van bibliotheken en lidmaatschappen) komt er dit nieuw scherm (voorlopig alleen indien je bibliotheek online inschrijven aanbiedt, dit wijzigt als we de opties rond Mijn Burgerprofiel aanbieden):

Bij “Nieuw lidmaatschap” kom je in de online inschrijven flow. Hier wordt begin 2026 nog een optie aan toegevoegd om via Mijn Burgerprofiel/Itsme het rijksregisternummer op te halen en daarmee op te zoeken in Wise of de gebruiker al een lidmaatschap heeft. Dit zal dan automatisch gekoppeld worden (op dezelfde manier als nu al lidmaatschappen automatisch gekoppeld worden op basis van hetzelfde e-mailadres).
Het volgende scherm bij online inschrijven is dit:

Ook hier is het de bedoeling dat er een optie bijkomt om via Mijn Burgerprofiel in te schrijven en dan zonder internetblokkade omdat we het juiste adres van de gebruiker willen ophalen uit het Rijksregister. Deze aanvraag is echter nog lopende. Jammer genoeg zal dit dus niet voor begin 2026 zijn. Het scherm zal er dan als volgt uitzien:

Onderaan wordt automatisch het FAQ-item toegevoegd “Welke lidmaatschappen zijn er in onze bibliotheek?”, dat je bij het begin van online inschrijven moet importeren vanuit de contentbibliotheek en aanpassen naar je lokale situatie (zie hierover ook het stappenplan).
Bovenstaande tekst (behalve onder “Welke lidmaatschappen zijn er in onze bibliotheek?”) is niet aanpasbaar door de bibliotheek, maar laat gerust weten als hier suggesties over zijn.
Na bovenstaand scherm komt de gebruiker in de gewoonlijke procedure van online inschrijven, waarbij hij moet aangeven wie er wordt ingeschreven en hij een lidmaatschap moet kiezen.
Mijn Bibliotheek gebruikerslijsten
Nog in deze release zit de laatste grote verbetering uit het project ‘De online omgeving verbeteren’ en het bijhorende gebruikersonderzoek dat we uitvoerden. Met name zagen we in gebruikerstesten dat gebruikers van de lijstjesfunctionaliteit erg vaak heen en weer switchten tussen een lijstjespagina en de detailpagina van een item dat op een lijst staat om de beschikbaarheids- en plaatsingsinformatie te verifiëren. De bestaande filteropties i.v.m. beschikbaarheid werden ook niet altijd gevonden en gebruikt.
De focus van de verbetering ligt dus op de weergave van de beschikbaarheidsinfo en hoe je kiest van welke bibliotheken je de beschikbaarheid wenst te zien (als je lidmaatschappen bij meerdere bibliotheken hebt). Je kunt nu onder meer vanop de lijstjespagina meteen in een pop-up de plaatsingsinformatie oproepen en moet daarvoor dus niet meer heen en weer naar de detailpagina.

Tegelijkertijd fristen we ook het design op volgens dezelfde designprincipes als de eerdere verbeteringen aan de catalogus pagina’s waardoor bv. de actieknoppen voor individuele en bulkacties een nieuwe plaats kregen en de layout van een individueel item in lijn gebracht werd met de weergave elders.
Tenslotte werd ook de deel-functionaliteit beter uitgewerkt. De deelstatus van een lijst is nu steeds bovenaan de lijst te zien en de deelopties kregen een apart actieblok onderaan de lijst. Nieuw daarbij is de optie om een lijst via QR code te openen op een smartphone (om in te spelen op gebruikers die lijstjes gebruiken als ‘shopping’ lijstje bij hun bibliotheekbezoek).
Mijn Bibliotheek administratie
In de Mijn Bibliotheek beheeromgeving werden een aantal verouderde opties weggehaald en zijn er enkele nieuwe rapporteringsgegevens zichtbaar:
- als bibliotheek-admin zie je niet langer instelling- of rapporteringsopties van digitale collecties die je niet afneemt (met uitzondering van Bieblo: deze is overal zichtbaar).
- probleem met filtering in rapportering van gebruik digitale collecties opgelost.
- rapportering van Cinébib (Sooner) uitgebreid: genres en gekeken tijd toegevoegd (pas zichtbaar in de loop van oktober).
- rapportering van Leestipper-gebruik uitgebreid: info over aangeklikte rijen. Pas op! Van 25 september t.em. de laatste dag van september wordt hierdoor het rapport “cover geklikt” dubbel geteld voor de prereleasebibliotheken. 1 oktober gaat deze feature echter al naar productie voor alle bibliotheken dus vanaf dan is de rapportering weer in orde.
- verouderde PBS-velden werden verwijderd.
Opgeloste bugs en varia
- Bij het online verlengen van een biblidmaatschap bij een bibliotheek die deel uit maakt van een regio kon het in bepaalde scenario’s voor komen dat de kost onterecht als gratis aangegeven stond. De checks van de verschillende voorwaarden werden gefinetuned om dit op te lossen. Nu verschijnt dus steeds de correcte kostprijs.
- Bibliotheken die reeds gemigreerd werden naar de nieuwe ‘Direct’ betaaloplossing van WorldLine konden fouten zien in de transactiehistoriek waarbij betaalde transacties onterecht als geannuleerd gelabeld stonden. Dit probleem werd verholpen.
- De knop “stuur me een e-mail” om een notificatie te krijgen bij het terug inleveren van items verscheen bij bibliotheken in een regio niet op de meest logische plek. Daarnaast werkte het formulier om de notificatie aan te vragen in sommige scenario’s niet meer. Beide zaken werden verholpen.
- Het zoekveld in de ‘zet op lijst’ modal om naar een bestaande lijst te zoeken werkte niet meer.
- Sommige reserveringen vanuit een regiocatalogus lukten niet meer (onterechte melding dat je geen geldig lidmaatschap gekoppeld had).
- Door een wijziging aan de Wikipedia-api verscheen auteursinfo uit Wikipedia niet meer.
- Leestipper: het beoordelen van boeken gaf soms een foutboodschap en werkte niet meer.
- Zoeken met filters pagina: bepaalde filters waar Franse of Engelse vertalingen voor bestaan toonden hun filteropties enkel in het Nederlands. Dit werd nu in orde gebracht (filters voor materiaal, taal en leeftijd/doelgroep)
- Spotlight-widget: covers van Sooner-films verschenen niet in de widget.
Release dinsdag 26 augustus 2025
Catalogus
Uit gebruikersanalyse van de recente catalogusvernieuwingen volgen nog een aantal kleinere optimalisaties:
- Op de mobiele versie van de catalogus optimaliseerden we de layout van het zwevende element met samenvatting van de beschikbaarheidsstatus, zodat dit meer opvalt.
- Er gebeurden subtiele aanpassingen aan de plaatsing en verwoording van de actie-links rondom de zoekbox (om te schakelen naar het ‘zoeken met filters’ of voor het switchen tussen zoeken in catalogus en krantenarchief). Het doel is de achterliggende acties duidelijker te maken en het onbedoeld klikken op deze links te vermijden.
- Wanneer er meer dan 5 locaties zijn met exemplaren, dan wordt de beschikbaarheidsinformatie op het detailscherm standaard ingeklapt getoond (als er niet gefilterd werd op een locatie). Tot nu toe werden bij bibliotheken in een regioverband onbedoeld de eigen locaties en die uit de regio samengeteld voor die limiet van 5 locaties. Vanaf nu wordt apart gekeken naar de eigen locaties en zullen die dus standaard uitgeklapt staan zolang het er niet meer dan 5 zijn.
Mijn Bibliotheek
Voortbouwend op gebruikersonderzoek bevat deze release een reeks kleine optimalisaties aan de Mijn Bibliotheek schermen:
- De layout van fout- en info-teksten werd consistenter gemaakt.
- Onnodige tussenschermen, zoals een extra vraag tot bevestiging bij het verlengen van de uitleentermijn werden verwijderd.
- De gebruikte terminologie werd eenduidiger, zo spreken we nu overal van ‘lidmaatschap’ i.p.v. ‘(bibliotheek)kaart’ en worden die 2 termen dus niet meer door mekaar gebruikt.
- Op de schermen waar je kunt kiezen tussen verschillende lidmaatschappen werd het carousel element vervangen door een modal (dezelfde popup als op het reserveerscherm). En binnen één sessie wordt het laatst gekozen lidmaatschap ook onthouden als je doorheen die schermen navigeert.
- De mogelijke foutboodschappen bij het reserveren werden wanneer mogelijk duidelijker gemaakt en geven een zo specifiek mogelijke reden. Ook aan de optimalisatie van andere mogelijke foutboodschappen wordt gewerkt tegen een volgende release.
Online Betalen
Het betaalplatform van WorldLine dat we gebruiken wijzigt. Die nieuwe versie werd met deze release geïntegreerd in de site. Dat betekent dat het eigenlijk betaalscherm waar een gebruiker naar doorgestuurd wordt er wat anders zal uit gaan zien, binnen de Mijn Bibliotheek schermen wijzigt er niets. De overschakeling naar het nieuwe platform moet per bibliotheek apart ingesteld worden en verloopt gradueel. Het nieuwe transactiescherm verschijnt dus niet meteen overal in beeld.
Deze wijziging hangt ook samen met een nieuw raamcontract van de FOD BoSa. Bestaande gebruikers van het raamcontract voor de Online betalen dienst kregen een melding van de FOD BoSa over het aflopen van het bestaande contract en het aanbod om in te tekenen op een nieuw contract. Je dient op deze vraag in te gaan als je de dienst wilt blijven aanbieden. Volg de instructies van de FOD en plaats servicedesk@cultuurconnect.be in cc bij je mails zodat we de technische activatie kunnen opvolgen. Heb je geen melding van de FOD ontvangen? Neem dan zelf contact op met hen via het contactformulier of via een mail aan delphine.duprez@bosa.fgov.be
Opgeloste bugs en varia
- Bij de zoeksuggesties zullen digitale materialen niet langer domineren bij de titelsuggesties.
- Door een update aan de iconen-bibliotheek verschenen sommige iconen (bv. pijltjes spotlight widget) niet meer correct.
- Bij cataloguspc’s waarbij zoeken in een bepaalde locatie voorgeselecteerd is (via branch-parameter in de url) staat onder de zoekbox een tekst die aangeeft in welke locatie je zoekopdracht zal uitgevoerd worden. Die tekst ontbrak tijdelijk door een bug.
- In de gebruikerslijsten werd niet altijd de juiste dummy-cover gebruikt bij materialen zonder cover.
- Na het opslaan van een item op een nieuwe gebruikerslijst verscheen de nieuwe lijst niet meteen in beeld in de pop-up.
- In de infoteksten die je als bibliotheek zelf kunt instellen in de Mijn Bibliotheek administratie (bv. bij reserveren en online betalen) kon je altijd al html-opmaak gebruiken, maar die verscheen niet altijd meer correct.
Al deze zaken zijn nu dus terug in orde.
Release dinsdag 8 juli 2025
Catalogus
Queries vertaald naar actieve filters
Wanneer gebruikers vertrekken van de ‘zoeken met filters’ pagina of klikken op een link bij een covercarousel die gebaseerd is op een zoekopdracht zag je tot nu toe de eerder technische achterliggende query vrij groot in beeld staan. Dit wordt nu netter gepresenteerd door de zoektermen uit de query te tonen als actieve filters. Klik op de voor en na afbeeldingen als je ze groter wilt zien.


Zoeksuggesties meteen getoond
Wanneer een zoekopdracht geen zoekresultaten oplevert, maar de catalogus wel een ‘bedoelde je’ zoeksuggestie heeft, dan gaan we het zoekresultaat van die suggestie nu meteen tonen en dit aangeven (net als Google bv. doet). Is er een ‘bedoelde je’ suggestie maar waren er ook (enkele) zoekresultaten op de oorspronkelijke zoekvraag dan wijzigt er niets. Klik op de voor en na afbeeldingen als je ze groter wilt zien.


Verwoording digitale prentenboeken
De materiaalverwoording voor items van BookaBooka en Voorleeshoek werd op vraag van de productgroep gewijzigd van ‘Interactief prentenboek’ naar ‘Digitaal kinderboek’.
Mijn Bibliotheek
In deze release zit ook een eerste verbetering aan de Mijn Bibliotheek schermen op basis van hetzelfde gebruikersonderzoek dat tot de catalogusvernieuwingen leidde. Met name het overzicht van de gekoppelde lidmaatschappen werd aangepakt:
- Er is geen opdeling meer in actie vereisende lidmaatschappen en de overige. Is een actie vereist dan is dat voldoende duidelijk door een label.
- Alle informatie over lidmaatschappen is nu op 1 scherm op te roepen, wat o.a. de optie om een lidmaatschap te ontkoppelen zichtbaarder maakt.
- De knop om een extra lidmaatschap toe te voegen verhuisde naar de bovenkant van de pagina.
Opgeloste bugs en varia
- Bij items met status op transport verscheen de beschikbaarheidsstatus soms niet meer correct en stond er een Engelstalige statuscode.
- Op verscheidene plekken in de interface werd de toegankelijkheid voor screenreaders en toetsenbordnavigatie verbeterd.
- Links naar de catalogus bij de spotlight-widget werkten niet in bepaalde omstandigheden.
- De opmaak van de ‘lidmaatschap verlengen’ knop was onleesbaar geworden.
- Bij bibliotheken die deel uit maken van een 3A regio werkte de reserveerlogica voor regio-reserveringen niet correct bij keuze van de reserveerknop bij een specifieke locatie.
- Sommige embed-widgets verschenen niet in beeld door de volgorde waarop bepaalde javascript-componenten worden ingeladen.
- Door een security update werkte de parameter `?acceptFunctionalCookies` even niet meer (bedoeld voor cataloguspc’s).
Al deze zaken zijn nu dus terug in orde.
Release dinsdag 27 mei 2025
Catalogus
- Bij moeder-records van tijdschriften waar ook jaargangtitels van bestaan in Wise krijg je bij het moederrecord nu een overzicht van de beschikbare jaargangen te zien:

- In covercarousels wordt nu beter omgegaan met covers die verschillende verhoudingen hebben. Er zullen geen vervormde covers meer zichtbaar zijn.
Vervolg catalogusvernieuwingen
Een aantal verbeterpunten of extra’s bij de vernieuwingen uit de vorige release werden nog voorzien:
- Bij ‘zoeken met filters’ is het theoretisch mogelijk om een zoekopdracht samen te stellen die langer is dan het maximum aantal karakters dat verwerkt kan worden door de zoekmotor. Dat maximum wordt nu afgedwongen in het formulier.
- De weergave van actieve filters + de optie rond bewaren of deactiveren daarvan wordt op de mobiele weergave verhuisd naar het uitklap-panel van de filters zelf. Bij de filterknop komt een teller-badge te staan die aangeeft hoeveel actieve filters er zijn.
- De ’toepassen’ knop bij de filterkolom verschijnt nu pas zodra minimum 1 filteroptie gekozen wordt en de layout werd nog wat geoptimaliseerd.
Opgeloste bugs en varia
- Bij het importeren van een contentpagina die voorzien is van een covercarousel wordt nu een actie ondernomen om de covers te matchen met die van de edities die lokaal in bezit zijn.
- Op de ‘zoeken met filters’ pagina gaven sommige keuzes geen resultaat door een mismatch met de termen die de zoekmotor verwacht.
- Eind-nullen in een SISO of andere code op het etiket vielen soms weg. 8.100 werd dan 8.1 bijvoorbeeld.
- De weergave van de custom zoekformulier widget was door de catalogusvernieuwingen niet meer correct.
- De link om een bestaand lidmaatschap te verlengen werkte niet als het lidmaatschap nog niet vervallen was.
- De layout van de koppen van de ‘gerelateerde items carousel’ widget was niet meer ok, een deel werd afgesneden.
- Bij bibliotheken die een eigen logo gebruiken in de header was de uitlijning hiervan niet meer ok.
Al deze zaken zijn nu dus terug in orde.
Release dinsdag 15 april 2025
Vernieuwde catalogus
De vernieuwingen en verbeteringen uit het project De online omgeving verbeteren, worden met deze release op alle websites zichtbaar. Wat mag je verwachten:
- een sterk verbeterde mobiele weergave: compacter en overzichtelijker
- dat streven naar overzicht en heldere weergave zie je ook in de vernieuwde lay-out van de zoekresultaat- en detailpagina’s
- focus op meer intuïtief filteren van de zoekresultaten
- nieuwe opties zoals een rasterweergave van de zoekresultaten en favoriete filters
- slimmere doorverwijzingen tussen locaties (zelfde bib en regio)
Bekijk het webinar van 3 april voor een volledige walk-through, zo ben je helemaal mee:
Op slide 4 van de presentatie die tijdens het webinar gebruikt werd vind je een samenvatting van alle wijzigingen terug. Verder kun je ook de lijst van alle gestelde vragen en antwoorden daarop bekijken in dit document. In dat document staat trouwens ook nog een belangrijke aanvulling i.v.m. de mobiele weergave van de beschikbaarheidsinformatie.
Wie de wijzigingen live wil uitproberen kan al gaan kijken op één van de pilootwebsites zoals Gent of Middelkerke.
Integratie Daisy-online en koppeling Mijn Bibliotheek/Mijn Luisterpunt

Veel bibliotheken werken reeds samen met de Luisterpuntbibliotheek voor het aanbieden van Daisy-boeken op schijfjes of het doorverwijzen van gebruikers. In tandem met Luisterpunt maken we de samenwerking nu nog intenser. Ook de digitale (online streambare) Daisy-boeken zullen nu zichtbaar zijn in de catalogus en via een aanvraag-knop kan de uitlening daarvan gestart worden. Op lokale catalogi verschijnt die optie enkel bij de Daisy-boeken die ook reeds fysiek in de collectie zitten (voorbeeld van de GVR). Op bibliotheek.be komt de aanvraagknop bij alle Daisy-boeken te staan die ook een online versie hebben.
De aanvraag loopt via ‘Mijn Luisterpunt’ en gebruikers zullen ook nog steeds lid moeten worden bij Luisterpunt, maar ze kunnen hun bestaande Mijn Bibliotheek profiel gebruiken voor de koppeling tussen de twee diensten.
Meer uitgebreide informatie en stappenplannen, kunnen jullie hier nalezen in een FAQ over de Daisy-online vernieuwingen. Deze FAQ is specifiek gericht op bibliotheekmedewerkers. Tegen de productie release van 15/4 zal er daarnaast ook nog een FAQ voor gebruikers met een leesbeperking gepubliceerd worden.
Ook op het leerplatform vinden jullie 2 topics terug over deze vernieuwingen, zie:
Beide topics krijgen nog een update tegen de productie release van 15 april.
Opgeloste bugs en varia
- De doorstroming van via het CMS aangemaakte nieuwsbrieven naar Mailchimp werkte niet meer. Dat is opnieuw ok nu.
- Bij een paar bibliotheken liep er iets mis met de weergave van beschikbaarheidsinformatie in gebruikerslijsten.
- De ‘in -pagina’ navigatie waarmee je kunt linken naar bepaalde secties van een pagina verscheen soms ook op pagina’s waar dit niet de bedoeling was.
Release dinsdag 11 maart 2025
SEO optimalisaties
In het kader van het project om de sites beter vindbaar te maken via Google wordt met deze release structured data (schema.org standaard) voorzien op alle pagina’s. Die extra metadata maakt aan Google en andere zoekmachines bv. duidelijk wat een activiteiten of een faq-pagina is en identificeert de verschillende elementen van die pagina’s. Voor catalogus detailpagina’s wordt de bestaande metadata (titel, genre, formaat, …) gemapt op de metadata-velden van die schema.org standaard.
Door deze extra metadata zouden alle pagina’s dus beter geïndexeerd moeten worden en verhoogt de kans dat een link naar de bibcatalogus verschijnt bij specifieke zoekopdrachten naar een boektitel zoals deze. Zoals je ziet staan wij voorlopig niet op de eerste pagina zoekresultaten, de bedoeling is dus om daar wel bij te komen staan.
Binnen hetzelfde project wordt met deze release ook uitgebreidere sitemaps voorzien (een tekstdocument met oplijsting van alle pagina’s die er op een website staan). Ook dit is een een element dat de ranking in Google zoekresultaten moet verbeteren.
Mijn Bibliotheek
- Kleine optimalisaties in de layout van de zwevende ‘Verleng’ knop op de uitleningen pagina.
- Lidmaatschappen met de status ‘In afwachting’ (online inschrijvingen die nog aan de balie gevalideerd moeten worden), verschenen nog niet in de rubriek met actie vereisende zaken op de Mijn Bibliotheek overzichtspagina. Nu staan deze daar wel bij vermeld.
- De Mijn Bibliotheek api werd robuuster gemaakt tegen mogelijk misbruik. Dit naar aanleiding van een melding waaruit bleek dat onbekenden een elders gelekte database aan mailadressen aan het verifiëren waren via de ‘wachtwoord vergeten’ actie van Mijn Bibliotheek. (Voor alle duidelijkheid, er is dus geen lek aan onze kant.)
Opgeloste bugs en varia
- Wanneer je ingelogd bent bij Mijn Bibliotheek op een lokale site en doorklikt op een link naar de Vlaamse catalogus is het de bedoeling dat je daar ook meteen ingelogd bent. Dat bleek niet meer altijd het geval en werd terug in orde gebracht.
- In de vorige release zaten verbeteringen aan het reserveerscherm i.v.m. de getoonde lidmaatschappen. Dit bracht soms ongewenst mee dat een foutboodschap over het niet mogelijk zijn van een reservering niet langer correct verscheen.
- Fouten in werking van de Spotlight widget in combinatie met de functionaliteit om op een bibadmin-lijst te zoeken werden opgelost.
- Sommige formulierinzendingen konden niet meer bekeken worden door een bug in de laatste Drupal-upgrade.
- In sommige omstandigheden dook een onnodige dubbele weergave van reserveringen op op de Mijn Bibliotheek overzichtspagina bij regiobibs.
- Activiteiten zonder datum werden niet meer weergegeven op de site door een incompatibiliteit met de code voor SEO optimalisaties. Dit werd rechtgezet.
Release dinsdag 28 januari 2025
Mijn Bibliotheek
- In de reserveerflow werd een optimalisatie voorzien bij de keuze voor het lidmaatschap waarmee een reservering wordt uitgevoerd. Naar aanleiding van gebruikersonderzoek worden geblokkeerde en error-lidmaatschappen nu ook getoond op die plaats, zodat gebruikers een extra call to action krijgen om eventueel het lidmaatschapsissue op te lossen.
- Naar aanleiding van probleemmeldingen over de uitvoering van verlengacties, waarbij gebruikers dachten al hun uitleningen verlengd te hebben, maar dat in de praktijk niet het geval bleek halen we de individuele ‘verleng’ knoppen bij uitgeleende items weg en moet een gebruiker altijd 1 of meer items aanvinken om vervolgens via een zwevende knop de verlengactie uit te voeren. Vooral op mobiele toestellen bleek het bestaande design soms tot verwarring bij de gebruikers te leiden.
- Er werden kleine verbeteringen aangebracht aan online inschrijven:
- als je meerdere lidmaatschappen hebt van dezelfde regio en deze zijn allemaal verlopen, verlengde je altijd het eerst getoonde (in detailoverzicht gekoppelde lidmaatschappen). Nu verleng je deze van de site waar je op zit.
- aan het scherm om nieuwe gegevens in te vullen (als je niet vertrekt van een bestaand lidmaatschap om in te schrijven) werden ook een aantal aanpassingen gedaan: telefoonnummer werd toegevoegd, het is nu “familienaam” en voor het veld postcode en gemeente moet je nu uit een vaste lijst van postcodes en gemeentes kiezen waarin deelgemeentes niet voorkomen. Deze worden in Wise namelijk niet meer gebruikt.
- alleen bij faciliteitengemeentes én wanneer de gebruiker in de faciliteitengemeente woont, wordt nu Frans doorgegeven indien hij de interface op Frans heeft staan (voorheen altijd).
- er werden twee spellingsfouten verbeterd.
Opgeloste bugs en varia
- De cookiebanner werd in lijn gebracht met recente GDPR vereisten (knop voor weigeren cookies)
- Het doorklikken vanuit een gebruikerslijst naar de detailpagina van een item gaf soms een ‘geen toegang’ foutboodschap> Dit gebeurde bij doorklikken naar items die uit een andere catalogus/bibwebsite waren toegevoegd aan een lijst. Er werd een technische oplossing voorzien voor dit probleem.
- Testfix voor soms onzichtbare AusyBuilder knop: sommige bibs ondervinden problemen met het niet steeds beschikbaar zijn van deze knop in de backend. Dit probleem is helaas moeilijk te debuggen. Er werd een mogelijke oplossing voorzien. Merk je toch nog dit probleem op, laat dan iets weten via de servicedesk.