Veel gebruikte termen
Op het leerplatform zullen we regelmatig verwijzen naar bepaalde onderdelen van de bibwebsite. Om je de terminologie eigen te maken, vind je hier een overzicht.
- Agenda – Een module die automatisch items toont uit ofwel Uit in Vlaanderen (/uit-agenda )ofwel de zelf in de bibwebsite ingevoerde activiteiten (/agenda )
- Beheerder – Gebruiker die ingelogd is in het CMS en aanpassingen kan uitvoeren aan de website. Een beheerder heeft meer rechten dan een redacteur.
- Beheerdersmenu – Dubbel menu bovenaan de pagina, enkel zichtbaar voor wie als beheerder of redacteur van de website is ingelogd.
- CMS – Staat voor Content Management Systeem. De software die gebruikt wordt om de website mee te beheren. In dit geval is dit de Drupal-software. Om naar het CMS te gaan surf je op jouw website naar /user en log je in.
- Dashboard – Een onderdeel van het menu in het CMS waarin je de meest gebruikte tools voor beheerders terugvindt.
- Direct aan de slag (of Quick links) – Submenu op homepagina met drie toptaken van de website, nl. verlengen, openingsuren en link naar Mijn Bibliotheek.
- Doormat – Menubalk onderaan elke pagina, boven de footer, aanpasbaar aan de noden en wensen van de eigen bib.
- Dringende mededeling – Tekstblokje dat verschijnt vlak boven de carrousel op de homepagina, en dat belangrijke boodschappen voor de gebruikers bevat, zoals een (onverwachte) sluitingsdag of defect.
- Footer: onderste deel van de website, met o.a. info vanuit Wise (openingsuren, adres, contactgegevens, komende sluitingsdagen), en eventuele links naar sociale media.
- Formulier – ingebouwde formulieren die men kan gebruiken om gebruikers toe te laten mails te sturen naar de bib of zich in te schrijven voor een bepaalde activiteit.
- Gebruikersmenu – Blok in de header met opties die een gebruiker die ingelogd is op Mijn Bibliotheek kan gebruiken om te navigeren naar de Mijn Bibliotheek subpagina’s.
- Header – Bovenste deel van de website, met van links naar rechts het biblogo, de naam van de bib en een mini-menu rechts bovenaan. Wanneer een gebruiker ingelogd is in Mijn Bibliotheek, verschijnen hier enkele extra opties.
- Hoofdnavigatie – Balk onder de header met links naar basispagina’s, aanpasbaar aan de noden en wensen van de eigen bib.
- In afwachting van moderatie – Van hieruit kan je gedeelde inhoud bekijken en importeren.
- Inschrijfformulier nieuwsbrief – Balk met mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief van de bib (enkel voor bibliotheken die Mailchimp gebruiken).
- Kijker: Gebruiker die ingelogd is in het CMS en enkel lijsten kan maken en de inzendingen van formulieren bekijken.
- Recente berichten – Automatisch inhoudsblok met links naar de meest recente nieuwsberichten.
- Redacteur – Gebruiker die ingelogd is in het CMS en aanpassingen kan uitvoeren aan de website. Een redacteur heeft minder rechten dan een beheerder.
- Startpagina – Hoofdpagina van je bibliotheekwebsite, die opent wanneer gebruikers naar het webadres http://gemeente.bibliotheek.be surfen.
- Widget – Blok met bepaalde inhoud, op basis van een sjabloon, bv. een ‘bericht in de kijker’, een ‘carrousel’, …
- Zoekbox – Kadertje met zoekveld, onder hoofdnavigatie, om te zoeken in de catalogus, en indien van toepassing ook het krantenarchief en/of filialen.