Bibster is een spel waarmee de deelnemers op een digitale manier kennis maken met de bibliotheek in al zijn facetten: het gebouw, het aanbod, de activiteiten … Ze leren spelenderwijs bij en worden warm gemaakt om naar de bibliotheek te komen.
Er is voor beide spelvarianten een standaardversie met opdrachten over thema’s zoals identiteit, vluchtelingen, hobby’s … Maar Bibster is ook bijzonder aanpasbaar: je kan de opdrachten gemakkelijk veranderen, verwijderen, of geheel nieuwe opdrachten toevoegen. Zo maak je een versie die helemaal op maat is van jouw gebouw, met de focus op de eigen collectie of specifieke inhoudelijke thema’s die je in de kijker wil zetten. Je maakt op die manier, naast de standaardversie, zoveel spellen als je zelf nodig hebt: op termijn heb je zo bijvoorbeeld een spel voor leerlingen van 10 tot 12, een versie voor senioren, een spel over de Jeugdboekenmaand, over poëzie, over mediawijsheid …
En het resultaat kan je delen met andere bibliotheken. Je deelt sterke opdrachten, of een volledig spel. Op die manier is Bibster niet alleen wat je zelf maakt, maar kan je putten uit een ruim aanbod aan opdrachten die je kan gebruiken ter inspiratie of die je kan overnemen en aanpassen naar wens.