Laatste wijziging: 5 mei 2025

Hoe maak ik een logbestand aan?

Als een probleem zich blijft voordoen en niet gereproduceerd kan worden door de servicedesk, zal deze vragen om een log-bestand te bezorgen.

1) Zet de logging aan

Dat kan sinds versie 7.0.0 op een snelle manier:

  • Ga naar Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > Loggen naar bestand aan/uit

Elke gebruiksrol kan deze functie aan- of uitzetten.

Gebruikers met de rol Admin hebben meer opties via volgende manier:

  • Ga naar Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > Configuratie> tabblad Log & debug
  • Vink Aktief aan
  • Wijzig indien nodig de locatie waar het logbestand bewaard wordt.
  • Klik op Opslaan

Alle activiteit van Wise wordt nu geregistreerd in het log-bestand.

2) Reproduceer het probleem

Speel de situatie na waarbij het probleem zich voordeed.

3) Zet de logging weer af en bezorg het bestand aan de servicedesk

Loggen is belastend voor het systeem. Als het niet meer nodig is, dient dit terug uitgeschakeld te worden door:

  • Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > Debug Log aan/uit
  • Vestigingsbeheer > Werkplekbeheer > Configuratie> tabblad Log & debug en vink Actief uit

Bezorg het bestand bng.log in c:\bng\ (of de zelfgekozen locatie) als bijlage aan de servicedesk.

Logbestanden worden automatisch na een maand opgeruimd, maar enkel indien de log constant aanstaat. We raden echter af om de log constant te laten aanstaan: hierdoor vertraagt Wise en gaat het bestand ook te groot worden, waardoor het zoeken van de correcte info in het bestand moeilijk wordt. Het beste is dus om de logging aan te zetten vlak voor de handeling die problemen geeft, en daarna weer uit te zetten. Of als het gaat om minder goed te voorspellen fouten of problemen, om de log gedurende een uurtje of wat langer aan te zetten op de achtergrond.